Ett konkurrenskraftigt och ansvarsfullt företag
Vår ambition är att aktivt och ansvarsfullt bidra till en hållbar utveckling genom att bedriva vår verksamhet på ett sätt som upprätthåller våra värderingar och visar respekt för människor, samhälle och miljö.
Ett aktivt hållbarhetsarbete
SJR grundades 1993 med en ambition att hjälpa människor som förlorat sitt jobb i bankkrisen att hitta nya jobb och att bygga ett företag där trygghet, arbetsglädje och kundnöjdhet utgör grunden. Med de grundstenarna har vi fortsatt att utveckla bolaget med en tydlig vision att skapa ett konkurrenskraftigt och ansvarsfullt företag.
Vi är stolta över våra 30 år av framgång och fortsätter vårt hållbarhetsarbete med ambitionen att bidra till ett mer hållbart arbetsliv och samhälle. Vårt hållbarhetsarbete är en integrerad del av verksamheten och vårt dagliga arbete.
Hållbarhetsarbetet är en integrerad del av verksamheten och vårt dagliga arbete – med fokus på hög kvalitet och stabilitet. Vi bygger vår verksamhet långsiktigt genom att växa som företag samtidigt som vi verkar för en positiv påverkan på såväl människor som miljö. Vår ambition är ett hållbart företagande där vi arbetar kvalitetsfokuserat, resurseffektivt och miljöanpassat.
SJR är en del av Ogunsen AB som är noterat på First North Stockholm sedan 2007. SJR har ett certifierat ledningssystem för kvalitet (ISO 9001) och miljö (ISO 14001) och är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag. Vårt hållbarhetsarbete har tidigare granskats av det oberoende analysföretaget EcoVadis och tilldelats Silver-ranking.
Vår hållbarhetsstrategi
Vårt hållbarhetsarbete styrs av vår hållbarhetsstrategi som består av fyra fokusområden med tillhörande hållbarhetsmål; Ansvarsfullt företagande, Hållbara medarbetare, Arbetssätt som gör skillnad samt Klimatsmart verksamhet.
Hållbara medarbetare
På SJR ser vi styrkan i varandras olikheter och lär oss av det. Vi strävar efter att uppnå ett inkluderande arbetsklimat där alla tillåts bidra fullt ut med sina olika erfarenheter och bakgrunder. Vi vill främja medarbetarnas motivation, utveckling och välbefinnande i syfte att skapa en långsiktigt effektiv verksamhet samt hållbara medarbetare. Genom utvecklande ledarskap, hälsosamma arbetsförhållande och välfungerande processer arbetar vi för en god och stimulerande arbetsmiljö.
Läs mer om hur vi jobbar med hållbara medarbetare här.
Ansvarsfullt företagande
God affärsetik, kontinuerlig dialog och lyhördhet är grundläggande för våra relationer med kunder, medarbetare, kandidater och leverantörer.
SJR har varit medlem i Kompetensföretagen sedan 2003 och är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag. Auktorisationen är en kvalitetsstämpel och en garanti för kunder, kandidater och medarbetare att företaget är seriöst och ansvarstagande. För att säkerställa kontinuerlig hög leveranskvalitet och nöjda kunder arbetar vi i enlighet med ISO 9001 och vårt ledningssystem har varit certifierat sedan 2009.
Läs mer om hur vi jobbar med ansvarsfullt företagande här.
Arbetssätt som gör skillnad
Vi nyttjar vår kompetens och våra resurser för att accelerera arbetet för ökad mångfald och inkludering i arbetslivet. Genom partnerskap, rådgivning och en inkluderande och kompetensbaserad process arbetar vi för en inkluderande arbetsmarknad där all kompetens tas tillvara.
Läs mer om hur vi jobbar med arbetssätt som gör skillnad här.
Inkluderande rekryteringsprocesser
Alla kandidater ska ha lika goda chanser att bedömas utifrån sin kompetens och potential i våra rekryteringsuppdrag.
Vi uppdaterar löpande våra arbetsprocesser för att säkerställa att dessa bidrar till mångfald och att alla kandidater behandlas lika. En inkluderande och rättvis rekryteringsprocess handlar inte bara om att förhindra diskriminering. Ytterst handlar det om att hjälpa våra kunder att bygga en framgångsrik organisation av medarbetare med olika egenskaper, perspektiv och erfarenheter. Vi arbetar kompetensbaserat i våra rekryteringsprocesser för att minska risken att fördomar och förutfattade meningar påverkar vår bedömning och för att säkerställa att bedömningen endast handlar om kompetenser som är relevanta för aktuell roll.
Partnerskap
Yennenga Progress är ett kompetensnätverk som arbetar med hållbar samhällsuppbyggnad i utvecklingsländer utifrån FN:s globala mål – med fokus på utbildning, hälsa och entreprenörskap. Sedan 2012 har vi ett nära samarbete med organisationen för att bidra till deras betydelsefulla och livsviktiga arbete i västafrikanska Burkina Faso.
Sedan 2014 har vi samarbetat med organisationen Mitt Liv som arbetar för integration och mångfald på arbetsmarknaden. I vårt årliga arbete som samarbetspartner ingår mentorskap i programmet Mitt Livs Chans, som fokuserar på att korta vägen in på arbetsmarknaden för akademiker med utländsk bakgrund. Tack vare vårt samarbete med Mitt Liv har vi haft möjlighet att kontinuerligt kompetensutveckla våra medarbetare och chefer i ett inkluderande förhållningssätt.
Klimatsmart verksamhet
Vi arbetar aktivt med att minska vår miljöpåverkan genom tydliga miljömål och handlingsplaner, och vi följer löpande upp och vidtar åtgärder för att minska vårt koldioxidutsläpp. Utöver det skapar vi medvetenhet hos våra medarbetare kring människans påverkan på miljön och vad varje individ kan bidra med. Sedan 2009 har vårt ledningssystem för miljö varit certifierat enligt ISO 14001.
Läs mer om hur vi jobbar med klimatsmart verksamhet här.
Mer om vårt hållbarhetsarbete
Ta del av nyheter från SJR, hur vi jobbar med hållbarhet och våra samarbeten.