
Arbetssätt som gör skillnad: Kandidater
Kandidater är grunden för vår verksamhet
Vår verksamhet bygger på att matcha de mest kompetenta kandidaterna med våra kunders specifika behov. Det är genom denna matchning, där rätt kompetens möter rätt utmaning, som vi levererar värde till våra kunder och kandidater. Att säkra tillgången till kandidater med rätt kompetens är helt avgörande för vår verksamhet. Därför arbetar vi utifrån devisen Professionals Choice Through Life, vilket innebär att vi vill vara det självklara valet för yrkesverksamma genom livet, med en strävan att skapa långsiktiga relationer med människor i vårt nätverk.
Vi arbetar kompetensbaserat i våra rekryteringsprocesser till oss och till våra kunder för att minska risken för diskriminering och för att skapa lika möjligheter baserade på kompetens och potential.
Kandidatupplevelsen är av ytterst vikt för oss. Hur vi behandlar kandidater i våra processer påverkar inte bara deras beslut om att acceptera ett jobb utan även deras uppfattning om oss och våra uppdragsgivare. Vi vill att alla kandidater i våra uppdrag ska känna sig professionellt bemötta, sedda och respekterade. Därför följer vi systematiskt upp kandidatupplevelsen i våra processer.
Vår verksamhet bygger på att hantera stora mängder personuppgifter om kandidater. Vi tar integritetsskyddet på största allvar, då det är avgörande för att kandidaterna ska känna förtroende för oss.
En inkluderande och kompetensbaserad rekryteringsprocess
Fördelarna med en diversifierad arbetsstyrka och en inkluderande arbetsplats är många. Bland annat är mångfald och en inkluderande kultur framgångsfaktorer som leder till förbättrad konkurrenskraft, lönsamhet, innovation och attraktionskraft.
Som rekryterings- och konsultbolag har vi stora möjligheter att påverka och göra skillnad. Vi nyttjar därför vår kompetens och våra resurser för att accelerera arbetet för ökad mångfald och inkludering i arbetslivet. Genom partnerskap, rådgivning samt en inkluderande och kompetensbaserad process arbetar vi för en inkluderande arbetsmarknad där all kompetens tas tillvara.
Inom ramen för vårt hållbarhetsarbete utvärderar vi kontinuerligt hur vi kan anpassa våra arbetssätt för att bidra till en ökad mångfald och inkludering på arbetsmarknaden och vi utbildar löpande våra medarbetare i inkluderings- och mångfaldsfrågor. Vi uppdaterar löpande våra arbetsprocesser för att säkerställa att dessa bidrar till mångfald och att alla kandidater behandlas lika.
Att tillämpa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess handlar inte bara om att förhindra diskriminering. Ytterst handlar det om att hjälpa våra kunder att bygga en framgångsrik organisation av medarbetare med olika egenskaper, perspektiv och erfarenheter.
Vi arbetar kompetensbaserat i våra rekryteringsprocesser för att minska risken att fördomar och förutfattade meningar påverkar vår bedömning och för att säkerställa att bedömningen endast handlar om kompetenser som är relevanta för aktuell roll.
Förenklat kan man säga att kompetensbaserad rekrytering är ett strukturerat arbetssätt för att göra en så objektiv bedömning av kandidatens kompetenser som möjligt. Arbetssättet innebär att de formella och personliga kompetenser som identifierats i behovsanalysen, och formulerats i kravprofilen, är vägledande i alla steg i rekryteringsprocessen. Det gör att vi kan bedöma alla kandidater på ett objektivt och rättvist sätt och minskar risken för diskriminering.
Alla kandidater ska ha lika goda chanser att bedömas utifrån sin kompetens och potential i våra rekryteringsuppdrag.
En viktig princip är att alla kandidater, även de utanför vårt eget nätverk, ges möjlighet att söka de jobb som vi förmedlar genom att vi publicerar våra rekryteringsuppdrag på öppna digitala plattformar.
Annonstexter formuleras för att attrahera ett brett spektrum av kandidater med olika bakgrund och erfarenheter. I dialog med våra kunder väljer vi bilder till annonstexten som är objektiva och inkluderande då vi vet att vem som porträtteras på annonsbilden har stor betydelse för vilken målgrupp som kommer att attraheras av annonsen.
Vi intervjuar alla kandidater på samma sätt och med samma kompetensbaserade intervjufrågor baserade på den aktuella kravprofilen. På så sätt minimeras riskerna för att rekryterarens fördomar eller förutfattade meningar påverkar intervjun.
Vi säkerställer bredd i urvalet vid kandidatpresentation med målet att leverera en bred palett av profiler som möter uppdragets kompetensbehov men också inspirerar våra uppdragsgivare till nytänkande. Vi fortsätter hålla en hög nivå gällande jämställdhet i kandidaturvalet. Under 2024 presenterade SJR 61% kvinnliga kandidater i våra executive-uppdrag och vårt jämställdhetsindex, det vill säga andelen kvinnliga tillsättningar av totalt genomförda executive search-uppdrag, var 69% på SJR.
Vi vill att alla kandidater i våra uppdrag ska känna sig professionellt bemötta, sedda och respekterade.
Vi följer systematiskt upp kandidatupplevelsen i våra processer, både under rekryteringsprocessen och efter uppdraget är tillsatt. Genom att mäta kandidatupplevelsen får vi värdefull information om hur våra rekryteringssprocesser kan förbättras. Ett område som är centralt för oss och som vi därför följer upp är kandidaternas upplevelse av inkludering och likabehandling: ”Baserat på din upplevelse, känner du dig rättvist behandlad utifrån de 7 diskrimineringsgrunderna?” Området har ett resultat om 8,7 av 10 vilket stödjer oss i vår uppfattning att våra kompetensbaserade processer har den effekt som vi önskar.
Läs mer om hur vi jobbar med en inkluderande och kompetensbaserad rekryteringsprocess här.
Integritetsskyddsarbetet i våra uppdrag
Hela vår affärsidé bygger på att vi samlar in, lagrar, analyserar och skickar vidare personuppgifter om kandidater. Vi efterfrågar endast information från kandidaterna som är nödvändig och relevant och som på ett konkret sätt kan knytas till kompetenskraven för aktuell roll. Därför behöver kandidater som söker jobb via oss inte uppge sin ålder, hemadress, bifoga personligt brev eller en bild på sig själv. Orsaken till att vi har tagit bort kravet på ett personligt brev är för att forskning visar ett närmast obefintligt samband mellan personligt brev och framtida arbetsprestation och kandidaterna upplever det personliga brevet som tidskrävande och ett jobbigt moment i processen. Dessutom väljer många kandidater att delge privat information i sitt personliga brev, information som inte är relevant för bedömningen av kandidatens kompetens och som vi därför inte behöver.
Eftersom det är kandidatens kompetens vi bedömer ställer vi inga privata frågor under intervjun. Då bakgrundskontroller upplevs som integritetskränkande genomför vi endast bakgrundskontroller om risken i rollen motiverar att en sådan görs på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft.
Våra kandidater informeras genom vår integritetspolicy för kandidater om hur vi behandlar deras personuppgifter i samband med att kandidaterna söker jobb hos oss eller registrerar sin profil i vår kandidatdatabas.
Partnerskap
Mitt Liv
SJR har varit samarbetspartner till Mitt Liv sedan 2014. Mitt Liv är en stiftelse som arbetar för allas lika möjligheter till jobb och lika förutsättningar i det svenska arbetslivet. Vårt samarbete med Mitt Liv hjälper oss att hålla oss uppdaterade om mångfalds- och inkluderingsfrågor på arbetsmarknaden, öka vår medvetenhet om fördomar och få en bättre förståelse för andra kulturer.
Som samarbetspartner bidrar vi även årligen till Mitt Livs Chans Mentorprogram genom att våra medarbetare är mentorer och hjälper personer med utländsk bakgrund och eftergymnasial utbildning att navigera på den svenska arbetsmarknaden.
Yennenga Progress
Sedan 2012 har SJR, som del av Ogunsen-koncernen, varit en del av Yennenga Progress expertnätverk för ett hållbart samhälle. Yennenga Progress är en ideell organisation med en ambition att skapa hållbara samhällen i länder som ännu inte har ett fungerande välfärdssystem, genom samarbete med lokalt entreprenörskap, nationella myndigheter och medvetna företag och människor globalt. För över 20 år sedan startades Yennengas första verksamhet i byn Nakamtenga i Burkina Faso.
Ogunsen har varit en trogen partner i över ett decennium och bidragit med kompetens till Yennengas styrelse och ekonomifunktion, samt varit på plats i Nakamtenga vid tre tillfällen. Utöver kompetens har Ogunsen även bidragit med finansiering av start och drift av en ny förskola, finansierat marken till grundskolan, säkerställt tillgång till internet och ger årligen stort stöd till skolverksamheten. Yennengas platschef i byn, Pauline Conde, finansieras också via Ogunsen.