Rekrytera redovisningsekonom

SJR är ett av Sveriges ledande och mest erfarna rekryteringsbolag. Vi har stöttat företag med rekrytering och konsultlösningar inom ekonomi och finans i över 30 år. På SJR är vi en långsiktig och trygg partner till våra kunder, med målet att tillgodose varje kunds specifika behov.

Bra redovisning och rätt kompetens inom redovisningsfunktionen är avgörande för stabilt företagande och hållbar tillväxt för alla företag, oavsett storlek. Genom att säkerställa att finansiell rapportering, planering och transaktioner hanteras korrekt och effektivt, bidrar en redovisningsekonom till organisationens övergripande ekonomiska hälsa, stabilitet, lönsamhet och tillväxt.

Kontakta ossAnlita SJR

En gedigen rekryteringspartner

Vi på SJR lägger stor vikt vid att lära känna våra kunders organisation och kultur samt utmaningar och långsiktiga mål. Vi vet vad som krävs för ett framgångsrikt samarbete och ser till både kundens och kandidatens bästa — vilket gynnar en framgångsrik och långsiktig rekrytering. Våra erfarna rekryteringskonsulter har god kännedom både om aktuell bransch och kandidatmarknad och som kund får ni en kunnig, rådgivande och lyhörd partner.

För oss på SJR är det en självklarhet att jobba utifrån en inkluderande och kompetensbaserad rekryteringsprocess som ger våra kunder det bästa kandidaturvalet och där alla kandidater har lika goda chanser att bedömas utifrån sin kompetens och potential.

Rekryteringsmöte för redovisningsekonom

Rekrytering av redovisningsekonomer

SJR erbjuder rekrytering av allt från juniora redovisningsekonomer till redovisningsansvarig eller redovisningschef och även på Group-nivå. Vi jobbar med små, medelstora och stora företag samt inom en rad olika branscher, över hela Sverige.

Vi har även omfattande erfarenhet av rekrytering av redovisningsroller som kräver ytterligare specialistkompetens, exempelvis hållbarhet, produktion, industri, scale-up eller med inriktningar inom lön eller projekt. Eller viss branscherfarenhet, såsom försäkring, bygg, fordon, transport, IT, telekom, tillverkning, serviceindustrin, Fintech, miljö, fastighet, consumer, juridik, med flera.

Vi arbetar även ofta med kunder som söker redovisningsekonomer med kompetens och erfarenhet inom:

  • Koncernredovisning, inklusive enligt IFRS-standarder
  • Konsolideringssystem
  • Börsbolag och/eller revisionsbyrå
  • Redovisningsprinciper och regelverk, såsom K2 och K3
  • Specifika ekonomisystem
  • Hållbarhetsredovisning
  • Internationell kontext eller erfarenhet från global verksamhet
  • Relaterade områden, såsom lön eller Controller

Rollen som redovisningsekonom

En redovisningsekonom har en viktig och verksamhetsnära roll som ständigt utvecklas i takt med företagets behov. En redovisningsekonom ansvarar för att redovisa företagets likvida flöden, dvs. in- och utbetalningar och stöttar många olika delar av företagets administration, från löpande bokföring, löner och rapportering till deklarationer, skatteinbetalningar, årsbokslut och årsredovisning.

Viktigt för rollen som redovisningsekonom är:

  • Analytisk förmåga
  • Teknisk förståelse
  • Förstå och ha intresse för processer och flöden
  • Förmåga att se komplexa samband
  • Kvalitet och noggrannhet
  • Intresse för utveckling, förbättring och effektivisering av processer
  • Kommunikations- och samarbetsförmåga

I de huvudsakliga arbetsuppgifterna för en redovisningsekonom ingår ofta en kombination av följande:

  • Löpande bokföring (månads-, kvartals- och årsbokslut)
  • Månadsvis avstämning av balanskonton
  • Leverantörsbetalningar
  • Kundfakturering och påminnelsehantering
  • Moms- och skattedeklarationer samt arbetsgivaravgifter
  • Projektredovisning, projektuppföljning och analys
  • Delaktighet i budget- och prognos arbetet
  • Support vid interna och externa revisioner
  • Kontinuerlig utveckling av ekonomi- och interna processer
  • Stötta implementation av ekonomi- eller affärssystem
  • Samordning med revisorer, kunder, leverantörer samt andra externa parter
  • Ev. löneadministration och stöd med HR-administration
  • Ev. redovisning i olika valutor samt hantering av valutaavvikelser
  • Ev. periodisk sammanställning samt redovisning till SCB

Connecta med oss som redovisningsekonom

Ytterligare ansvarsområden som koncernredovisningsekonom

En koncernredovisningsekonom hanterar redovisning för en hel koncern av företag snarare än ett enskilt företag. Ytterligare ansvar som koncernredovisningsekonom:

  • Koncernkonsolidering och finansiell rapportering på koncernnivå
  • Koncernintern fakturering och hantering av interna transaktioner samt kundfakturering
  • Koncernavstämningar och rapportering inom koncernen
  • Implementering av redovisningspolicys
  • Hantering av valutafrågor, t.ex. valutakonvertering och internationell redovisning
  • Regel- och lagkännedom för finansiell rapportering i relevanta länder eller områden samt compliance gällande detta
  • Skattefrågor för hela koncernen
  • Samordning med relevanta parter i respektive land gällande redovisning och revision
  • EV. moms- och skattedeklarationer för koncernens bolag i olika länder

Ytterligare ansvarsområden som redovisningsansvarig eller redovisningschef

Som redovisningsansvarig eller redovisningschef har du det övergripande ansvaret för att övervaka och hantera finansiella aktiviteter, avstämningar och bokslut för bolaget samt efterlevnaden av regelverk och skattelagstiftning. Ytterligare ansvarsområden inkluderar:

  • Central roll i att utveckla och effektivisera bolagets finansiella processer och rutiner samt i kvalitetssäkring
  • Kontaktperson gentemot externa parter och myndigheter, t.ex. Skatteverket
  • Personalansvar för andra medarbetare inom redovisnings- eller ekonomifunktionen
  • Specialist inom specifika redovisningsfrågor eller områden, t.ex. rapportering, legal redovisning, hållbarhetsrapportering
  • Stötta BI eller andra Controller-områden
  • Driva eller stötta förändringsresor, t.ex. systembyten eller annat

Kvalifikationer och kompetenser som redovisningsekonom

För att lyckas och trivas i rollen som redovisningsekonom behöver man trivas med att växla mellan detaljfokus och helhetsperspektiv. Rollen kräver en utbildning inom ekonomi, erfarenhet av liknande arbetsuppgifter samt erfarenhet och kunskap om redovisningsregler. Du behöver vara en kommunikativ lagspelare med god förmåga att samarbeta med andra både inom organisationen men också externt, samtidigt som du  självständigt kan ta fullt ansvar för dina uppgifter och driva ditt arbete framåt.

God systemvana och kunskap inom Excel är kritiskt i denna typ av roll, inklusive erfarenhet av redovisningssystem (t.ex. SAP, Navision eller Visma), rapporteringssystem (t.ex. QlikView/Cognos eller liknande), affärssystem (t.ex. M3, SAP, Navision eller Axapta) och relevanta finansiella verktyg.

Ytterligare specialistkunskaper är ofta relaterade till löneadministration, skatt, system, bolagsformer eller koncernredovisning. Men även erfarenhet inom relevanta branscher efterfrågas, exempelvis inom bank, försäkring, industri eller produktion.

Har ditt företag behov av att rekrytera en redovisningsekonom? Kontakta oss så hjälper vi dig att hitta den perfekta kandidaten.

Vi ser fram emot att höra från dig!

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.