Redovisningsekonom
Företagande och entreprenörskap har en viktig roll i att bland annat stärka den svenska konkurrenskraften, innovation och hållbar utveckling. Svenskt näringsliv har därför ett fortsatt stort behov av kvalificerade redovisningskonsulter och andra kärnroller inom ekonomifunktionen, inte minst för att säkerställa stabila företag och hållbar tillväxt. Bra redovisning är mycket viktigt för alla företag, oavsett storlek. Genom att säkerställa att finansiell rapportering, planering och transaktioner hanteras korrekt och effektivt, bidrar en redovisningsekonom till organisationens övergripande ekonomiska hälsa, stabilitet, lönsamhet och tillväxt.
På SJR är vi en långsiktig och trygg partner till våra kunder. Vi är experter på roller inom ekonomi och finans och har stöttat företag med högkvalitativa konsulter i 30 år. Med ett omfattande och engagerat nationellt nätverk samt en följsam arbetsmetodik kan vi arbeta proaktivt och snabbt tillsätta kompetenta och flexibla konsulter som möter ert företags specifika behov. Vi presenterar vanligtvis lämpliga kvalitetssäkrade profiler redan inom några dagar och er redovisningsekonom kan sedan vara på plats hos er inom några veckor.
Rollen som redovisningsekonom
En redovisningsekonom har en bred och verksamhetsnära roll som ständigt utvecklas, exempelvis beroende på företagets behov och storlek. Rollen jobbar i samarbete och kontakt med hela organisationen. En redovisningsekonom arbetar med redovisningen av alla inbetalningar och utbetalningar samt andra ekonomiska aktiviteter. Rollen stöttar många olika delar av företags administration, från löpande bokföring, löner och rapportering till deklarationer, skatteinbetalningar, årsbokslut och årsredovisning. Specialistkunskaper är ofta relaterade till löneadministration, skatt, system, bolagsformer eller koncernredovisning.
Viktiga egenskaper för rollen som redovisningsekonom är:
- Analytisk förmåga
- Teknisk förståelse
- Förstå processer och flöden
- Förmåga att se komplexa samband
- Kvalitet och noggrannhet
- Intresse för utveckling, förbättring och effektivisering av processer
- Kommunikations- och samarbetsförmåga
I de huvudsakliga arbetsuppgifterna för en redovisningsekonom ingår ofta en kombination av följande:
- Löpande bokföring (månads-, kvartals-, och årsbokslut)
- Månadsvis avstämning av balanskonton
- Leverantörsbetalningar
- Kundfakturering och påminnelsehantering
- Moms- och skattedeklarationer samt arbetsgivaravgifter
- Projektredovisning, projektuppföljning och analys
- Delaktighet i budget och prognos arbetet
- Supportera vid interna och externa revisioner
- Kontinuerlig utveckling av ekonomi- och interna processer
- Stötta implementation av ekonomi- eller affärssystem
- Samordning med revisorer, kunder, leverantörer samt andra externa parter
- Löneadministration och stöd med HR administration
- Redovisning i olika valutor samt hantering av valutaavvikelser
- Ev. periodisk sammanställning samt redovisning till SCB
En koncernredovisningsekonom hanterar redovisning för en hel koncern av företag snarare än ett enskilt företag. Ytterligare ansvarsområden som koncernredovisningsekonom:
- Koncernkonsolidering och finansiell rapportering på koncernnivå
- Koncernintern fakturering och hantering av interna transaktioner samt kundfakturering
- Koncernavstämningar och rapportering inom koncernen
- Implementering av redovisningspolicyer
- Hantering av valutafrågor, t.ex. valutakonvertering och internationell redovisning
- Regel- och lagkännedom för finansiell rapportering i relevanta länder eller områden samt compliance gällande detta
- Skattefrågor för hela koncernen
- Samordning med relevanta parter i respektive land gällande redovisning och revision
- Moms- och skattedeklarationer för koncernens bolag i olika länder
Kvalifikationer och kompetenser som redovisningsekonom
För att lyckas och trivas i rollen som redovisningsekonom behöver man trivas med att växla mellan detaljfokus och helhetssyn. Rollen kräver en utbildning inom ekonomi, några års erfarenhet med liknande arbetsuppgifter, god systemvana och kunskap inom Excel, samt erfarenhet och kunskap om redovisningsregler. Du behöver vara en kommunikativ lagspelare med god förmåga att samarbeta med andra men som självständigt kan ta fullt ansvar för dina uppgifter och driva ditt arbete framåt. Som konsult är det dessutom viktigt att snabbt kunna sätta sig in i en ny verksamhet, vara anpassningsbar och vilja bidra som en värdefull resurs till företaget.
Ytterligare kompetenser och erfarenheter som ofta efterfrågas inkluderar:
- Genuint intresse för siffror
- Analytiskt förhållningssätt
- Nyfikenhet att lära nytt
- Intresse av att bygga struktur och bidra till utveckling av processer
- Erfarenhet av redovisningssystem, som t.ex. SAP, Navision eller Visma
- Erfarenhet av rapporteringssystem, såsom Qlikview/Cognos eller liknande
- Erfarenhet av affärssystem, exempelvis M3, SAP, Navision, Axapta
- Erfarenhet av finansiella instrument
- Erfarenhet inom relevant bransch beroende på det aktuella företaget, exempelvis ifrån bank och försäkring eller olika typer av industri och produktion
- Fallenhet för kommunikation och att hantera kontakter väl både inom organisationen och med externa parter
- Flytande svenska och engelska i både tal och skrift
Vanliga frågor om redovisningsekonomer
När bör jag anlita en redovisningskonsult?
Att anlita en redovisningskonsult är en kostnadseffektiv och trygg lösning som ger ert företag snabb tillgång till en viktig kompetens som bidrar till företagets stabilitet, ekonomiska hälsa samt tillväxtmål. Det kan handla om att stötta upp existerande team, exempelvis vid planerad eller plötslig frånvaro, men även i samband med hektiska eller strategisk kritiska perioder. En redovisningskonsult kan även tillföra värde vid specifika projekt, t.ex. implementation av nya system eller processer, vid omstrukturering, inför IPO eller förvärv, eller i samband med en tillväxtfas. Det kan vara fördelaktigt att anlita en redovisningskonsult vid start av ett företag för att sätta upp korrekta redovisningssystem. De kan även ge råd om de bästa strukturerna vid komplexa transaktioner eller specifika branschrelaterade redovisningskrav. Dessutom är deras expertis värdefull vid skatteplanering, nya eller ändrade lagkrav, rådgivning vid ekonomiska svårigheter, och förberedelse inför revision.
Vad är skillnaden mellan en redovisningsekonom och en revisor?
Redovisningsekonom och revisor är två distinkta roller med olika ansvarsområden, även om båda är involverade i hanteringen och analysen av finansiell information. Båda rollerna är viktiga för att upprätthålla företagets finansiella hälsa och säkerställa dess ekonomiska transparens och ansvar. En redovisningsekonom hanterar löpande bokföring och redovisning, förbereder finansiella rapporter, hanterar fakturor och utgifter, utför lönehantering och hjälper till med budgetering och skatteberedning. En revisor däremot, granskar företagets finansiella rapporter för att säkerställa deras riktighet och överensstämmelse med lagar och regler samt erbjuder rekommendationer baserat på granskningen.
Hur mycket kostar en redovisningskonsult?
Timpriset för en redovisningskonsult varierar med uppdragets komplexitet och längd samt är beroende av vad som krävs kopplat till kompetenser och erfarenhet. För en redovisningsekonom rekommenderar vi att ni budgeterar mellan ca 700-1,000 kr/tim, dock kan det förekomma variation både nedåt och uppåt beroende av nivå. När vi presenterar lämpliga kandidater så presenterar vi även arvodet för respektive kandidat.
Har ditt företag behov av en redovisningsekonom? Kontakta oss så hjälper vi dig att hitta den perfekta konsultlösningen.
Vi ser fram emot att höra från dig!