Ekonomiassistent
En ekonomiassistent har en operativ nyckelroll och hanterar ett flertal viktiga processer och detaljer inom ekonomi och finansfunktionen. Rollen bidrar med en viktig stödfunktion och kan vara både bred eller specialiserad. Vi på SJR är experter inom ekonomi och finans och vårt mål är att vara en långsiktigt och tillförlitlig partner. SJR har en lång erfarenhet av och är ledande inom konsultlösningar. Med ett stort och växande nätverk av kvalitetssäkrade och erfarna ekonomiassistenter över hela Sverige erbjuder vi våra kunder snabb tillgång till kvalificerade ekonomiassistenter för att täcka både korta och långsiktiga behov, oavsett om det gäller planerade behov eller plötsliga vakanser.
Rollen som ekonomiassistent
Rollen som ekonomiassistent är ofta bred och varierande och ställer höga krav på att kunna driva sitt arbete självständigt. Goda kommunikationsfärdigheter är mycket viktigt i denna roll då en ekonomiassistent samarbetar brett inom organisationen, har externt ansvar mot kunder, leverantörer, med flera samt ofta jobbar nära CFO och andra chefer. En ekonomiassistent är en stödfunktion men kan även formas för att stötta specifika områden, såsom kund- och leverantörsreskontra, eller specifika projekt, t.ex. implementering av nya system eller kopplat till nya initativ.
SJR hjälper kunder att fylla både planerade och oväntade vakanser, exempelvis under sjukskrivningar, ledigheter, pågående rekryteringar, arbetsintensiva perioder eller i samband med specifika projekt.
I de huvudsakliga arbetsuppgifterna för en ekonomiassistent ingår ofta en kombination av följande:
- Bokföring och utredning av kundinbetalningar
- Leverantörsfakturor med löpande redovisning
- Krav- och påminnelse processen, deposits samt avbetalningsplaner
- Fakturering
- Bokföring
- In och utbetalningar
- Rese-/kostnadsredovisning och administration
- Krediteringar och kreditgranskning
- Räntefakturering
- Registeradministration
- Kundreskontra
- Leverantörsreskontra, inklusive i stora flöden
- Löpande månadsavstämningar och uppföljningar
- Ekonomi- och systemadministration
- Stöttar vid budgetering, prognotisering, bokslutsarbete och uppföljning
- Kontinuerlig förbättring av processer och rutiner
Kvalifikationer och kompetenser
För att lyckas och trivas i rollen som ekonomiassistent behövs en kombination av kompetenser och personliga egenskaper. Detta är oftast en junior roll där det vanligtvis räcker med en utbildning såsom gymnasiekonom eller certifiering. Det som ofta eftersöks är några års relevant erfarenhet sedan tidigare från liknande ekonomiroll och ansvar. I vissa uppdrag krävs mer erfarenhet, antingen generellt inom ekonomi eller inom specifika områden, exempelvis kundreskontraprocesser. Erfarenhet inom relevanta verktyg, såsom Excel, eller olika ekonomisystem, är fördelaktigt då de ofta är en stor del av det dagliga arbetet som ekonomiassistent.
Som ekonomiassistent är det viktigt att:
- Ha god processvana, ett intresse för system, ett gott sinne för struktur och ording.
- Ha goda kommunikationsförmågor.
- Vara ansvarstagande, ta egna initiativ och effektivt driva processer i mål utan att tumma på kvalitén.
- Vara serviceinriktad, lösningsorienterad, hjälpsam och en sann lagspelare.
- Ha en känsla för detaljer.
Som ekonomikonsult är det även viktigt att vara flexibel, anpassningsbar, självgående och snabbt kunna sätta sig in i nya kontexter och arbetsmiljöer. Ett intresse av att lära sig nya saker och utveckling är ofta fördelaktigt som ekonomiassistent då ansvarsområdet är både brett och varierande.
Vanliga frågor om uthyrning av ekonomiassistenter
Vad gör en ekonomiassistent?
Ekonomiassistenter har en stor och omväxlande grupp arbetsuppgifter och ansvarsområden beroende på företagets behov och storlek. Ekonomiassistenter arbetar nära ekonomichefen och andra i avdelningen, chefer och medarbetare i hela organisationen samt med kunder och leverantörer. Bland annat stöttar en ekonomiassistent med bokföring, rapportering, fakturering, kund- och leverantörsreskontra, in- och utbetalningar samt diverse andra administrativa uppgifter inom ekonomi och finans
Hur ser processen ut och hur snabbt kan vi ha någon på plats?
SJR har en effektiv, välbeprövad och flexibel process som säkerställer både kvalitet och snabb leverans. Vi arbeta proaktivt för att tillgodose våra kunders unika behov. Genom långa och nära relationer med såväl medarbetare som associerade konsulter, djup kunskap och erfarenhet samt löpande intervjuer med potentiella konsulter kan vi presentera rätt kompetens på kort varsel.
Processen för uthyrning av ekonomikonsulter har ca sju steg, med löpande uppföljningar både under och efter uppdraget.
- Behovsanalys och kravprofil (i samtal med uppdragsgivaren)
- Sökning och urval av kandidater i SJR:s omfattande konsultnätverk samt genom kompletterande digital marknadsföring
- Presentation av tillgängliga och kvalitetssäkrade konsulter
- Intervju med kund
- Relevanta uppföljningar (t.ex. referenstagning och ev. bakgrundskontroller)
- Kontraktsskrivning
- Löpande uppföljning med både uppdragsgivare och konsult efter tillsättningen
Vi presenterar vanligtvis lämpliga profiler redan inom 1-3 dagar och er ekonomiassistent kan sedan vara på plats hos er inom några veckor.
Vad kostar det att hyra in en ekonomiassistent?
Timpriset för en ekonomiassistent varierar med uppdragets komplexitet och längd samt är beroende av vad som krävs kopplat till kompetenser och erfarenhet. Vi rekommenderar att ni budgeterar mellan ca 600 - 900 kr/tim, dock kan det förekomma variation både nedåt och uppåt beroende av nivå. När vi presenterar lämpliga kandidater så presenterar vi även arvodet för respektive kandidat.
Har ditt företag behov av en ekonomiassistent? Kontakta oss så hjälper vi dig att hitta den perfekta konsultlösningen.
Vi ser fram emot att höra från dig!