Hållbarhet SJR bakgrund

Ansvarsfullt företagande

Ansvarsfullt företagande är en förutsättning för långsiktig lönsamhet och bidrar till att skapa en mer konkurrenskraftig ekonomi och ett mer rättvist och jämlikt samhälle. Vi sköter våra åtaganden, lever upp till våra intressenters krav och tar ansvar för vår verksamhet och för vår omgivning. 

SJR_rekrytering_konsult_LJ7A0781

Affärsetik och företagskultur

God affärsetik och en sund företagskultur skapar förtroende och långsiktighet. För oss är goda relationer med våra kunder, kandidater, medarbetare och leverantörer grundläggande och en förutsättning för att våra intressenter ska vilja samarbeta med oss. Detta bygger på öppen dialog, lyhördhet och en stark etisk kompass. Genom att följa lagar och regler samt ha en väl fungerande organisation säkerställer vi att vi är en pålitlig samarbetspartner. Genom att prioritera affärsetik kan vi skapa långsiktiga relationer.

Förtroende

Som konsult- och rekryteringsföretag är vårt rykte och förtroende avgörande. Vi vill vara ett företag med hög trovärdighet. En pålitlig affärspartner som sköter sina åtaganden, lever upp till våra kunders och övriga intressenters krav och tar ansvar för sin verksamhet och sin omgivning. Att säkerställa att vår rekryteringsprocess är transparent, kompetensbaserad och inkluderande skapar förtroende.

Samhällsansvar

Vi kan bidra till en mer hållbar arbetsmarknad. Genom att erbjuda tjänster som främjar mångfald och inkludering bidrar vi till att bygga framgångsrika organisationer med människor med olika egenskaper, perspektiv och erfarenheter. Det attraherar medarbetare, kandidater och kunder som värdesätter dessa frågor.

 

Kundnöjdhet

Vår ambition är att göra allt vi kan för att tillgodose våra kunders krav och önskemål i varje enskilt uppdrag med hög serviceanda och specialistkunskap vad gäller kompetens, urval och arbetsmarknad. En viktig princip är god kommunikation och att varje medarbetare ansvarar för att vara tillmötesgående mot våra kunder och hantera kundärenden och klagomål på ett professionellt och korrekt sätt. Vi vill bygga starka kundrelationer och sätter därför höga mål när det kommer till kundnöjdhet och kvalitet. För att säkerställa kontinuerlig hög kvalitet och nöjda kunder arbetar vi utifrån vår kvalitetspolicy i enlighet med ISO 9001.

Kundnöjdhet NPS – SJR

 

Auktorisation

SJR, som del av Ogunsen, har varit medlem i Kompetensföretagen sedan 2003 och är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag. Auktorisationen är en kvalitetsstämpel och en garanti för kunder, kandidater och medarbetare att företaget är seriöst och ansvarstagande.

Vår auktorisation är en garanti för att vi:

  • har kompetent personal som besitter rätt kunskaper och färdigheter,
  • följer Kompetensföretagens etiska regler,
  • tillämpar kollektivavtal, samt
  • innehar en ansvarsförsäkring om något skulle gå fel.

Auktorisation-SJR-kompetensföretagen

Ledningssystem

Sedan 2010 har vi ett certifierat ledningssystem för kvalitet (ISO 9001) och miljö (ISO 14001). Att vårt ledningssystem är certifierat visar på att vi har en effektiv styrning av verksamheten för att nå våra mål och kontinuerligt arbetar med förbättring. Vårt ledningssystem hjälper oss att ständigt förbättra och justera verksamheten för att möta våra intressenters behov och säkra tillväxt och lönsamhet. Styrningen av väsentliga hållbarhetsfrågor sker utifrån vårt ledningssystem och utgår från företagets vision, värderingar och uppförandekod samt övriga policyer.

Ledningssystem – SJR – ISO

Styrande policyer

Våra framgångsbeteenden och vår uppförandekod ligger till grund för samtliga medarbetares agerande. Alla medarbetare utbildas löpande i vår uppförandekod och tillhörande policyer samt hålls uppdaterade om styrande policyer och riktlinjer via bolagets intranät och vid informationsmöten.

Uppförandekoden – vår etiska kompass

Våra framgångsbeteenden och vår uppförandekod ligger till grund för vår företagskultur. Uppförandekoden är en uppsättning principer som vi ska följa i det dagliga arbetet och som definierar vår kultur och vårt bolag. Den ställer krav på vår professionalitet och integritet så att var och en av oss agerar lagligt och lämpligt i relation till Ogunsens intressenter. Koden beskriver hur vi förväntas interagera med våra intressenter, med omvärlden och med varandra så att Ogunsen kan vara den samarbetspartner och den arbetsgivare som vi önskar och som krävs för att vi ska nå våra mål. Den tydliggör vår ställning i frågor som rör affärsetik, jämställdhet och mångfald, kommunikation, dataskydd, arbetsmiljö, arbetsvillkor och miljö och kompletteras av mer detaljerade policyer inom området såsom exempelvis vår policy mot mutor och korruption.

Kvalitetspolicy

Vår ambition är att göra allt vi kan för att tillgodose våra kunders krav och önskemål i varje enskilt uppdrag med hög serviceanda och specialistkunskap vad gäller kompetens, urval och arbetsmarknad. En viktig princip är god kommunikation och att varje medarbetare ansvarar för att vara tillmötesgående mot våra kunder och hantera kundärenden och klagomål på ett professionellt och korrekt sätt. Vi vill bygga starka kundrelationer och sätter därför höga mål när det kommer till kundnöjdhet och kvalitet. För att säkerställa kontinuerlig hög kvalitet och nöjda kunder arbetar vi utifrån vår kvalitetspolicy i enlighet med ISO 9001.

Kompetensföretagens etiska regler

Som medlem i Komptensföretagen följer vi Kompetensföretagens etiska regler. Det innebär bland annat att vi i våra affärsrelationer alltid ska:

  • sträva efter att uppträda på ett professionellt och respektfullt sätt som stärker branschens anseende;
  • ta ansvar för hur branschen verkar och bidra till branschens goda rykte bland myndigheter och organisationer genom robust styrning, transparens och högt förtroende;
  • säkerställa och måna om underleverantörers och samarbetspartners seriositet.


Rapportering av missförhållanden

Vi är angelägna om att både våra egna medarbetare och externa intressenter känner sig trygga med möjligheten att kunna fånga upp eventuella missförhållanden i organisationen redan på ett tidigt stadium, antingen via dialog eller via vår visselblåsarkanal. För att underlätta rapportering av eventuella missförhållanden erbjuder vi en visselblåsarkanal som är tillgänglig både internt och externt. Den är viktig för att främja hög affärsetik och därmed upprätthålla kundernas och övriga intressenters förtroende för vår verksamhet. Både anmälan och den efterföljande dialogen är anonymiserad för den som önskar.

Antikorruptionsarbete

Våra förebyggande åtgärder syftar till att minimera risken för korruption. Vi har nolltolerans vad gäller mutor och korruption. Vi har ett internt regelverk av policyer och riktlinjer som beskriver vad som är acceptabelt beteende och vad som inte är det. Vi uppmuntrar dialog kring och arbetar aktivt för att skapa en kultur där våra medarbetare känner sig trygga och vågar säga ifrån om något är fel.

Integritets- och dataskydd

I en hållbar affärsmodell är ett effektivt integritets- och dataskydd avgörande för långsiktig affärsutveckling och lönsamhet. Hela vår affärsidé bygger på att vi samlar in, lagrar, analyserar och skickar vidare personuppgifter om kandidater. Att våra kunder och kandidater har förtroende för att deras personuppgifter hanteras säkert och att vi skyddar den personliga integriteten är helt avgörande för oss som bolag.

SJR, som del av Ogunsen koncernen, arbetar systematiskt med utgångspunkt i bolagets policyer för informationssäkerhet, integritetspolicy och dataskydd för att minska risken för personuppgiftsincidenter. Förutom tydliga processer, riktlinjer och instruktioner så är även utbildningsinsatser viktigt i det proaktiva arbetet för att förebygga personuppgiftsincidenter. Eftersom hoten och riskerna ständigt förändras, är riskhantering en viktig del i integritets- och dataskyddsarbetet. Inom Ogunsen jobbar vi kontinuerligt med riskanalyser för att kunna hantera dessa förändringar i hotbild och risker.

Leverantörer och ansvarsfulla inköp

Vårt ansvar att agera hållbart omfattar även vår leverantörskedja. Genom att ställa hållbarhetskrav på våra leverantörer och uppmuntra dem att göra detsamma mot sina underleverantörer, skapar vi en positiv påverkan genom hela leverantörskedjan och påverkar de aktörer som vi inte har en direkt relation till.

Leverantörer av centrala tjänster och produkter ska uppfylla samma krav som Ogunsen när det gäller att värna om miljö, arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter samt motverka korruption. Ogunsen har en uppförandekod för leverantörer som ställer tydliga förväntningar på våra leverantörer. Uppförandekoden utgör miniminivån för det ansvarstagande som ska ligga till grund för samarbetet.