Våra medarbetare är nyckeln till vår framgång. Med sin expertis, sitt engagemang och sin förmåga att bygga starka kund- och kandidatrelationer, utgör de kärnan i vårt tjänsteerbjudande och levererar expertis till våra kunder. Hur våra medarbetare bemöter kunder och kandidater påverkar upplevelsen av våra tjänster. Det är våra medarbetares kompetens, erfarenhet och engagemang som avgör kvaliteten på våra tjänster.
En hållbar verksamhet börjar med våra egna medarbetare. Genom att prioritera deras hälsa, välmående, utveckling och arbetsmiljö, säkerställer vi en hållbar och långsiktig verksamhet.
För oss är det självklart att främja en arbetsplats där alla känner sig välkomna och respekterade. Genom att erbjuda konkurrenskraftiga löner, kontinuerlig kompetensutveckling, möjlighet till flexibel arbetsplats och en öppen dialog, strävar vi efter att skapa en arbetsmiljö som främjar såväl personlig utveckling som företagets framgång.
Vägen till goda prestationer och framgång går via engagerade och motiverade medarbetare.
Genom att värna om varje enskild medarbetare och dess unika förmågor, erbjuda en god arbetsmiljö och goda arbetsvillkor skapar vi en stark helhet. Tillsammans med en gemensam värdegrund baserad på glädje, kvalitet och ständig förbättring och en stark företagskultur får vi engagerade och motiverade medarbetare som bidrar till vår långsiktiga utveckling och framgång.
God arbetsmiljö samt hälsa och glädje i arbetslivet
Motion och hälsa
Vi vill att våra medarbetare mår bra både fysiskt och psykiskt. Det är en självklarhet för oss att uppmuntra till motion och hälsa genom företagsgemensamma aktiviteter och hälsosamma personalförmåner så att våra medarbetare kan vara aktiva både på och utanför arbetet.
Balans mellan arbete och fritid
För att förebygga ohälsosam arbetsbelastning är det viktigt att var och en tar sitt ansvar i sin roll som medarbetare, kollega och chef. Det känns tryggt att våra medarbetare i hög grad upplever att relationen till deras chef präglas av förtroende och tillit – något som är en förutsättning för att få hållbara och motiverade medarbetare. Att medarbetarna känner sig sedda och får stöttning av sin chef är viktiga delar för att skapa förutsättningar för en balans mellan arbete och fritid.
Flexibel arbetsplats
För att skapa en balans mellan arbetsliv och privatliv erbjuder vi en flexibel och dynamisk arbetsplats. Våra konsultmedarbetare följer kundernas riktlinjer för distansarbete, och vi ser att de flesta av våra kunder också tillämpar en hybrid arbetsmodell. Tidigare år har vi fått bekräftat av våra medarbetare att flexibilitet och en dynamisk arbetsplats är betydelsefulla faktorer för trivsel och välmående.
En säker och trygg arbetsmiljö
Våra medarbetare har rätt till en säker och hälsosam arbetsmiljö, såväl på våra egna kontor för våra interna medarbetare som hos våra kunder för våra konsulter. Vårt arbetsmiljöarbete är omgärdat av lagstiftning med arbetsmiljölagen som grund och kompletteras med föreskrifter utgivna av Arbetsmiljöverket och våra interna policyer på området, som exempelvis arbetsmiljöpolicy och policy för jämställdhet och mångfald. Vårt systematiska arbetsmiljöarbete består av regelbundna undersökningar, riskbedömningar, åtgärder och handlingsplaner samt kontroller av genomförda åtgärder. För att få till en samverkan har vi också arbetsmiljörepresentanter i respektive region. Vi genomför bland annat följande aktiviteter för att informera, utveckla och förbättra arbetsmiljöarbetet: utbildning inom arbetsmiljö, brandskyddsronder, riskbedömningar, arbetsmiljögruppsmöten, möte mellan arbetsmiljörepresentant och regionchef, medarbetarundersökningar och gruppmöten. Dessutom har vi erbjudit alla interna medarbetare utbildning inom Hjärt- lungräddning i syfte att skapa en tryggare arbetsplats men också en tryggare mötesplats för våra kunder, kandidater och konsulter.
En aktiv medarbetardialog
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där våra medarbetare mår bra, är engagerade samt har möjlighet att utvecklas — och har kul på jobbet. En kontinuerlig och öppen dialog med våra medarbetare är en central del av detta arbete och hjälper oss att följa upp välmående, arbetsmiljö, utvecklingsbehov och upplevelsen av arbetsplatsen. Dialogen med våra medarbetare sker löpande under året, bland annat genom: utvecklingssamtal, målsamtal, medarbetarundersökningar och regelbundna möte med arbetsmiljörepresentanter. Genom dessa dialoger strävar vi efter att skapa en arbetsplats där medarbetarna känner sig hörda och värdefulla. Vi ser dialogen som en viktig del i att utveckla både våra medarbetare och vår organisation. Vi är stolta över att varje år få höga omdömen från våra medarbetare och jobbar aktivt med att fortsätta vara en bra arbetsgivare.
Högt engagemang innebär goda förutsättningar för god prestation och hög produktivitet. Därför är vi stolta över att både våra interna medarbetare och våra konsultmedarbetare har ett engagemangsindex på hela 4,2/5 i den senaste mätningen. Vi arbetar frekvent med vårt engagemangsindex på team- och regionnivå genom att löpande följa upp och prata om resultatet med både medarbetare och chefer. På så sätt kan vi arbeta mer proaktivt för att på sikt bibehålla och öka engagemanget. Vi tror att ett högt engagemangsindex skapar förutsättningar för ett högt eNPS*. Vi är mycket stolta över att i den senaste mätningen ha ett eNPS på 64, vilket anses vara ett utmärkt resultat.
* Engagemangsindexet beräknas som ett glidande medelvärde baserat på standardfrågorna. Indexet ger en tydlig indikation på välmående och engagemang.
** eNPS står för employee Net Promoter Score och är ett sätt för organisationer att mäta medarbetarnas tillfredsställelse. eNPS består av en fråga och mäter sannolikheten att en medarbetare är villiga att rekommendera sin arbetsplats till andra.
Goda arbetsvillkor
Vi vill bidra till att skapa arbetsplatser där goda arbetsvillkor är en självklarhet. Vi tror starkt på att det inte bara är ett etiskt ansvar utan också nyckeln till en ekonomisk tillväxt som gynnar hela samhället. Vidare tror vi att rättvisa anställningsvillkor är kärnan i att bygga en ansvarsfull företagskultur. Ogunsen har varit anslutna till Kompetensbranschens avtal för tjänstemän sedan 1998. Vi tillämpar kollektivavtal och analyserar löpande skillnader i löner och anställningsvillkor utifrån ett jämställdhetsperspektiv.
Vi är som en familj, vi vinner och förlorar tillsammans. SJR som bolag är extremt måna om sina anställda och behandlar alla med respekt. För mig är arbetet en livsstil, därför uppskattar jag vår goda kultur och nära relationer!
Marcus Cohen, Senior Account Manager, SJR
Det är något unikt med den framåtsträvande kulturen här: vi är som ett fotbollslag som stöttar, passar och hejar på varandra. Vi behöver varandra för att komma framåt – och när vi spelar för laget vinner vi också matchen.
Sandra Bengtsson, Senior Account Manager, SJR
Kompetensutveckling
För att hela tiden ligga i framkant och stärka positionen som det självklara konsult- och rekryteringsföretaget för våra kunder, kandidater och medarbetare, krävs kontinuerlig kompetensutveckling. Vi arbetar för att säkerställa att alla anställda har den kompetens som krävs i dag och i framtiden. Grunden i vår strategi för utbildning och utveckling av medarbetare är vår modell för avstämnings- och målsamtal.
På SJR, och inom hela Ogunsen koncernen, sker kompetensutveckling i tre delar. Den första delen består av gemensamt riktade utbildningsinsatser som stärker den kompetens som behövs för att nå koncernens övergripande mål och ambitioner. Den andra delen handlar om individanpassad utveckling, där medarbetarens specifika behov utifrån roll ligger i fokus. Den tredje delen utgår från lärande i det dagliga arbetet, där vi ständigt utvecklas genom samarbete, kontinuerlig feedback och deltagande i utvecklingsprojekt. På så sätt drar vi nytta av det engagemang och den kompetens som redan finns i organisationen, samtidigt som vi skapar möjligheter för medarbetarna att lära av varandra.
Mångfald och inkludering
På SJR och inom hela Ogunsen-koncernen ser vi mångfald som en styrka. Vi är övertygade om att en arbetsplats där alla känner sig sedda, värderade och inkluderade är en mer innovativ och produktiv arbetsplats.
Genom att ständigt arbeta för att inkludering och mångfald ska vara ett naturligt inslag i verksamheten skapar vi en kultur där olikheter används som en framgångsfaktor och främjar såväl effektivitet, kvalitet och utveckling. Vi ser styrkan i varandras olikheter och lär oss av det.
Vi arbetar målmedvetet för att förebygga och motverka diskriminering samt kränkande särbehandling. Detta görs genom regelbundna undersökningar, analyser och uppföljningar av verksamheten. Vi har löpande avstämningar och utvecklingssamtal med konsultmedarbetarna samt mål- och utvecklingssamtal med interna medarbetare för att säkerställa en trygg och inkluderande arbetsmiljö. Vi genomför också medarbetarundersökningar för att identifiera om någon har blivit utsatt för mobbning eller kränkande särbehandling. Dessa undersökningar ger oss värdefulla insikter i förbättringsområden och hjälper oss att skapa en trygg och inkluderande arbetsmiljö. Resultaten kompletteras med inkluderingsmätningar. Genom systematiska uppföljning säkerställer vi att vårt arbete skapar en positiv och hållbar arbetsplatskultur.
Vi vill att alla medarbetare ska få möjligheten att skapa en grundläggande förståelse för vad mångfald och inkludering är, nyttan av det och vad som eventuellt hindrar oss från att vara inkluderande. Till vår hjälp har vi bland annat vårt samarbete med Mitt Liv. Som en del av detta samarbete har vi vidareutbildat våra medarbetare om varför mångfald och inkludering är viktigt, hur vi kan bli bättre på att vara inkluderande och vad som eventuellt hindrar oss från att vara det. Vi har löpande diskussioner gällande dessa frågeställningar i syfte att skapa en än mer inkluderande arbetsmiljö, men också hur vi i vår affär kan hjälpa till att främja inkludering hos våra kunder.
Vi utbildar även våra ledare och medarbetare i utvecklande ledarskap (UL) som är framtaget, kvalitetssäkrat och vidareutvecklat av Ledarskapscentrum på Försvarshögskolan. Genom att utbilda våra ledare på detta sätt skapar vi en gemensam plattform att utgå ifrån och ett gemensamt språk för våra ledare.
SJR, som del av Ogunsen-koncernen, arbetar aktivt för att förebygga och motverka förekomsten av diskriminering och kränkande särbehandling. Detta görs med aktiva åtgärder som ska bedrivas genom att undersöka, analysera, genomföra samt följa upp och utvärdera verksamheten regelbundet.