Möt människorna på SJR: Susanne Kraft
Susanne Kraft är Account Manager på SJR och jobbar med kunder i Stockholm med omnejd. Hon är själv ekonom i grunden och jobbade tidigare inom finansbranschen. Susanne började på SJR för 11 år sedan, men hade dessförinnan en relation till SJR som kund. Hon har en tydlig passion för SJR och sitt kundorienterade arbete. Här delar hon med sig av tips, reflektioner och spaningar.
Stort tack till Susanne för ditt fina engagemang och din härliga energi, vi på SJR är både stolta och glada över att få jobba med dig!
Pepplåt
Runaway, Bon Jovi
Filmtips
The Pursuit of Happyness Fiction (Jakten på lycka)
Smultronställe
Nyhamn på Gotland! Många fina minnen med hela familjen därifrån.
Mina svärföräldrar har landställe där och vi samlas där allihop, alla 16 personer. Går ner för kvällsdopp, barnen kastar macka, gitarren är med, mycket skratt, ett glas vin och en fantastisk solnedgång. Riktigt vackert. Det var också här som min man friade till mig.
Favoritminne hittills från tiden på SJR
Ett favoritminne är när hela koncernen besteg Kebnekaise. Helt magiskt! Att få vara med om en sån naturupplevelse som man inte annars skulle gjort själv. Härlig stämning, massor av delad glädje och riktigt vackert. Har många fina minnen med härliga kollegor, mycket skratt och roligt tillsammans.
Även många fina minnen av de uppdrag jag haft förmånen att stötta våra kunder med. Minns fortfarande tydligt mitt absolut första kundbesök för 11 år sedan, ett mycket lyckat möte med en skarp CFO där jag fick hjälpa kunden med en konsultlösning. Känslan är fortfarande med mig.
Susanne växte upp i Vetlanda i Småland, studerade civilekonomi i Umeå och bor numera i Nacka, Stockholm. Hon har gedigen erfarenhet både inom rekrytering och konsultlösningar samt inom ekonomi och finans. Susanne började jobba inom finansbranschen efter studierna och blev tidigt gruppchef inom kundtjänst, kredit och administration.
Relationen med SJR började som kund, där hon anlitade SJR i samband med konsultbehov och upplevde ett fint samarbete. Detta ledde så småningom till att Susanne började på SJR i september 2013 som säljare och kundansvarig. Susanne lämnade en utstakad chefsväg då hon drogs till SJR:s kultur, högkvalitativa leverans och möjligheten att få utlopp för sitt tävlingsdriv.
Fem snabba med Susanne
Reflektioner kring din resa med/på SJR hittills?
— Jag började på SJR för 11 år sedan, på fredagen den 13:e av alla dagar, och det har verkligen varit jätteroligt. Jag är precis där jag vill vara, där jag får göra det jag är bra på och tycker är roligt.
Relationen till SJR började från kundsidan; jag har därför haft förmånen och erfarenheten av att uppleva SJR, leveransen och människorna från det hållet också. Jag anlitade dåvarande SW och jobbade nära Marie Bergsman, som då jobbade inom talent och som konsultchef på SJR. Idag krokar Marie och jag arm för att stötta företag med vassa och kompetenta interimchefer.
SJR var en riktigt fin partner. Jag tyckte att SJR var så bra, att de verkligen lyssnade in på vad jag behövde och snabbt förstod behoven samt kom med input som jag själv inte hade tänkt på. Upplevde även processerna som snabba och träffsäkra. Det slog mig redan från början hur genuint roligt SJR teamet hade det. De var ett riktigt härlig gäng, och jag blev mer och mer intresserad av att jobba på SJR.
Jag drogs till SJR av flera anledningar. Jag är en tävlingsmänniska, med vinnarskalle ut i fingerspetsarna, och ville testa en roll som nyttjade de kompetenserna och egenskaperna mer. SJR:s härliga kultur, fina människor som verkade ha så roligt på jobbet tillsammans och den höga nivån på kvalitet och leverans fångade mig.
Jag har även fått vara del av SJR:s fortsatta utveckling. Vi är ett bolag i framkant och har mognat med åren. Vår ledande roll i branschen och vårt hållbarhetsarbete är några saker jag är stolt över. Vi har också växt på flera sätt. Många härliga kollegor som fortfarande är kvar, i olika roller, och många nya fina kollegor. Samtidigt som vi fortfarande har kvar vår glädjefyllda kultur och vårt intresse för det entreprenöriella, av att testa nya idéer och arbetssätt. Det är nära till beslut och till ledningen. Vi brinner för utveckling, vilket passar mig väldigt väl.
SJR:s härliga kultur, fina människor som hade så roligt på jobbet tillsammans och den höga nivån på kvalitet och leverans fångade mig.
Vad är speciellt med SJR?
— Det är svårt att sätta ord på det, det är så mycket. Människorna och kulturen. Samspelet mellan alla fantastiska kollegor och med vårt nätverk. Ägare och ledare som alltid prioriterat att vi ska ha kul på jobbet tillsammans, vilket har stämt i alla år jag varit en del av SJR. Det är högt i tak. Vi gör ett viktigt och bra arbete, som bidrar till ett bättre näringsliv.
Vårt tänk kring långsiktiga relationer är också något som är utmärkande och mycket fint med SJR. Inte bara med våra kunder, kandidater och konsulter men även som medarbetare. Det är väldigt tydligt att man stöttar medarbetarna i deras utväxling och intressen, både via interna möjligheter och om man vill prova nya utmaningar på andra håll. Relationen och kontakten fortsätter oavsett, och man är varmt välkommen tillbaka.
Vad inspirerar och motiverar dig?
— De fina, genuina och långsiktiga kundrelationerna. Förtroendet och tillit från kunder och kollegor jag haft förmånen att jobba med länge. Möjligheten att få följa dessa relationer och deras resor genom olika möjligheter, utmaningar, roller och behov. Att få vara en partner på riktigt och vara rådgivande i lösningar som passar just dem, utöver att vara en trygg leverantör. Jag är tacksam för möjligheten att förvalta det förtoendet.
Som tävlingsmänniska gillar jag också att varje vecka är ett blankt papper som fylls med nya möjligheter, spännande kunddialoger, teamwork och nya uppdrag.
Vad värdesätter och uppskattar du mest med din roll?
— Min roll är väldigt utvecklande och jag får lära mig nya saker hela tiden, inte minst då våra tjänster behövs i alla branscher. Det är inspirerande att samarbeta med så många olika bolag och inom många olika områden. Rollen som kundansvarig passar mig också bra då jag är väldigt nyfiken, orädd och tycker om att ställa frågor. Genom alla samtal och samarbeten får jag möjligheten att lära mig av andra och ta vidare dessa lärdomar till nya möten och uppdrag. Oavsett om det är en ny eller befintlig kund och oavsett uppdragets omfattning, det är alltid någonting nytt och intressant med kontexten.
Men också de långsiktiga relationerna, förtroendet från kunder och möjligheten att vara rådgivande och vägleda. Det ger mig mycket näring och energi att få växa med kunderna och relationerna. Att hjälpa dem med sina utmaningar och behov. Att få vara en partner som hjälper dem nå sina mål och genomföra sina strategier.
Det ger mig mycket näring och energi att få växa med kunderna och relationerna. Att få vara en partner som hjälper dem nå sina mål och genomföra sina strategier.
Vad ser du för kompetensutmaningar och trender framåt?
— Affärssystem, systembyten och IT säkerhet är några utmaningar som är fortsatt viktiga framåt och där många företag kommer behöva växla upp och se över sina förutsättningar och verktyg. Kompetens inom både ekonomi och teknologi kommer att eftersökas alltmer och bidra till framgång. Exempelvis kommer det bli viktigt att bemästra BI och AI verktyg, inte minst för att generera bättre prognos och analys. Kombinationen av kompetens inom ekonomi, nya affärssystem och IT säkerhet blir ett ännu viktigare område.
Kraften bakom kulisserna: Möt SJR teamet
Våra medarbetare är det viktigaste vi har – och de är fantastiska!
SJR är ett av Sveriges ledande och mest erfarna konsult- och rekryteringsbolag. Vi arbetar utifrån visionen Professionals Choice Through Life, vilket innebär att vi vill vara det självklara valet för yrkesverksamma genom livet, med en strävan att skapa långsiktiga relationer med människor och organisationer i vårt nätverk.
Med en gemensam värdegrund och en kultur baserad på glädje, gemenskap och engagemang vill vi på SJR fortsätta att utvecklas och bidra till en långsiktigt effektiv verksamhet med hållbara medarbetare.