Marcus Cohen om arbetet på SJR: “Vi är engagerade, snabba på bollen och träffsäkra”
Marcus Cohen påbörjade sin karriär inom SJR-koncernen i mars 2012 med en tjänst på dåvarande dotterbolaget SW. Under sina nio år på bolaget har han varit delaktig i såväl uppbyggnad som utveckling av kontoret i Göteborg, och genomfört en intern flytt till Stockholmskontoret. Det ständiga drivet karaktäriserar Marcus som älskar att vinna och göra affärer i samarbete med kunderna – något han verkställer i rollen som Senior Account Manager.
Gedigen erfarenhet inom SJR
Marcus är född och uppvuxen i Göteborg, och det är även där han startade upp sin karriär. Som trogen göteborgare valde han att fortsätta sina studier på Handelshögskolan i Göteborg och utbildade sig till civilekonom. Efter examen blev han anställd som kundansvarig säljare, Senior Account Manager, på SJR’s dåvarande dotterbolag SW och har arbetat kvar inom koncernen sedan dess. Först i Göteborg, sedan i Stockholm.
– Att jag inledde min karriär på SJR var egentligen en lycklig slump. Jag hade hört gott om branschen och företaget i sig, samtidigt som jag kände en stark vilja att arbeta med människor och relationer. När jag kom i kontakt med dem uppstod en direkt wow-känsla – här hör jag hemma!, inleder Marcus.
Bred kompetens och erfarenhet
Med sin mångåriga erfarenhet har han hunnit bygga upp ett omfattande nätverk och bred kompetens. Hans dagliga arbete innefattar främst kundbearbetning, både av befintliga och potentiella kunder.
Rollen passar mig som handen i handsken då det krävs mycket driv och tävlingsinstinkt
Marcus Cohen, Senior Account Manager på SJR Stockholm
– LinkedIn är en viktig kanal i mitt nätverksbyggande och jag ser att det fungerar otroligt bra. Det gäller att alltid vara nåbar, tillgänglig och flexibel! Jag ansvarar för att tillgodose kundernas behov genom att hitta optimala lösningar och i det arbetet har jag stor nytta av min yrkeskunnighet och branschvana. Rollen passar mig som handen i handsken då det krävs mycket driv och tävlingsinstinkt. Jag älskar mitt arbete och att överträffa kundernas förväntningar, berättar Marcus.
En koncern som genomsyras av engagemang
Marcus engagemang och passion är karaktärsdrag han skildrar som typiska även hos sina kollegor. Han beskriver vidare att de lever som de lär genom Professionals Choice Through Life, en vision som innebär att kandidater kan bli kunder, och att kunder kan bli kandidater. Ett agilt och ömsesidigt arbetssätt som främjar samarbete över rollerna.
– Vi är engagerade, snabba på bollen och träffsäkra. En av våra främsta fördelar är den spetskompetens vi besitter inom våra olika roller, det skapar ett dynamiskt och vinnande team där vi kan stötta varandra. Vi är oerhört måna om våra kunder och att lyckas tillsammans – relationer och kvalitet är A och O i allt vi tar oss för!, avslutar Marcus.
Tre snabba med Marcus
Hur skulle du beskriva arbetsmiljön och kulturen på SJR?
– Vi är som en familj – vi vinner och förlorar tillsammans. SJR som bolag är extremt måna om sina anställda och behandlar alla med respekt. För mig är arbetet en livsstil, därför uppskattar jag vår goda kultur och nära relationer. Det är alltid roligt att gå till jobbet!
Vilket är ditt hittills bästa minne från tiden på SJR?
– Hela min tid på SJR kommer att vara ett minne för livet. Men det som sticker ut lite extra är när vi besteg Kebnekaise – en otrolig häftig resa där vi nådde toppen tillsammans.
Hur har din roll och branschen utvecklats under dina verksamma år?
– Förändringar i omvärlden, med allt från påskyndad digitalisering till ökad konkurrens, ställer höga krav på oss som bolag. Det innebär än mer utveckling, träffsäkra processer och nära kundrelationer. Fler digitala kundbesök är till exempel en naturlig följd av corona, men också något som jag tror är viktigt att anamma än mer framöver.