December är här, vi har firat första advent och julen står för dörren. I dessa tider tänker vi på SJR även extra mycket på de som har det svårt och hur viktigt det är att vi fortsätter stötta varandra.

Samarbeten som gör skillnad är en av fyra fokusområden inom Ogunsenkoncernens hållbarhetsagenda, och en viktigt kärnfråga för alla oss på SJR. Därför har vi valt att bidra till Bris viktiga arbete i jul. Med vår julgåva bidrar vi till att fler barn får prata med en kurator, oavsett tid på dygnet. Vi hoppas även att vi med vår gåva inspirerar hela vårt nätverk att stötta Bris eller andra liknande organisationer som gör viktig och stor skillnad för både barn och vuxna.

Vi bad Catarina Nylund, kurator på Bris, berätta om varför den trygga kontakten med Bris och den nya dygnet-runt sms-tjänsten är så viktig. Vi frågade även om tips på vad vi alla kan göra för att stötta barn som inte mår bra.

Tillsammans gör vi skillnad.

Bris_Catarina Nylund_ Foto Fredrik Stål

Varför är den trygga kontakten med Bris så viktig?

— När livet är svårt är det viktigt att inte vara ensam med det som är jobbigt. Att höra av sig till Bris är ett steg i att komma ur ensamheten, få någon som lyssnar och bekräftar och hjälper barnet att hitta vägar i det där som känns svårt. För vissa barn leder kontakten med Bris till att de vågar berätta för en viktig vuxen i sin närhet. För andra kan det behövas flera samtal till Bris.

Bris stöd är viktigt då det är helt på barn och ungas egna villkor. Det är möjligt att kontakta oss på det sätt som känns mest bekvämt. Barn och unga kan välja att träffa, ringa, maila, chatta eller skicka sms till oss kuratorer.

Varför är Bris nya sms-tjänst en sån värdefull möjlighet?*

— Bris ska finnas där barn finns och sms är en kontaktform barn och unga är vana vid och själva efterfrågat. Det krävs inget inlogg eller speciell app vilket sänker tröskeln för att söka stöd hos oss kuratorer. Vissa barn är oroliga över att vi ska kunna se deras telefonnummer när de skriver till oss, men så är inte fallet.

Barn kan alltid känna sig trygga i att de kan vara anonyma när de söker stöd hos oss – oavsett om det är via telefon, chatt eller sms. Besöker man någon av våra mottagningar är man dock inte anonym, men där är vi noga med att informera om vad det innebär så att även det ska kännas tryggt.

Vad är tre saker vi alla kan göra för att stötta barn som inte mår bra?

  1. Se – Ett första steg är att uppmärksamma och bekräfta barnen. Det gäller alla barn oavsett hur de mår. Vi vuxna behöver vara närvarande i barns liv för att ens förstå om ett barn inte mår bra. Det handlar om att vara nyfiken på barnets liv och tankar. Visa respekt och visa barnet att hen är viktig.
  2. Lyssna – Fråga och lyssna på det barnet säger. Vi är många gånger snabba med lösningar och tips, såklart av välvilja. Men vi behöver lyssna in barnet för att kunna möta barnet där hen befinner sig.
  3. Agera – Får vi veta att ett barn far illa behöver vi agera. Tänk på att alltid informera barnet vad du gör så hen inte hamnar i ovisshet. Ovisshet är otryggt. Du kan tillexempel behöva kontakta skolan, socialtjänst eller andra instanser som kan hjälpa barnet vidare.

Stort tack Cattis för värdefulla insikter och råd!

 

* Bris nya sms-tjänst erbjuder en viktigt möjlighet för barn att kontakta en professionell kurator live dygnet runt. Tjänsten har redan från start varit mycket uppskattad och fylls på snabbt. 

**Foto: Foto Fredrik Stål / Bris

BRIS0064_SoMe_jul_1080x1080_kampanj

Läs mer om Bris viktiga arbete och hur du kan stötta organisationen här: https://www.bris.se/

Fler nyheter

Event
Hållbarhet
Kompetensutveckling
9 september, 2024

Digital Föreläsning — Navigera CSRD: Nyckelkompetenser för Framtidens Hållbara Företag med Tove Ahlström

SJR presenterar stolt nästa talare i vår digitala föreläsningsserie — Tove Ahlström, som gästar oss fredagen den 11/10 för att prata om CSRD och nyckelkompetenser för framtidens hållbara företag.
Hållbarhet
Möt våra medarbetare
Rekrytering
2 september, 2024

Från ledare och generalist till en affärsutvecklande specialistroll

Malin Hjort, tidigare regionchef SJR syd och ny Head of Recruitment, reflekterar kring SJR resan hittills och vår roll som rekryteringspartner.
Hållbarhet
Möt våra medarbetare
29 augusti, 2024

Niklas Pålsson, ny regionchef SJR syd: Med teamet i fokus mot nya höjder

Niklas Pålsson, ny regionchef SJR syd, reflekterar kring drivkrafter, förhållningssätt till ledarskap, viktiga kompetenser och marknaden framåt samt vad som gör SJR speciellt.