SJR Executive Search’s intervjuserie: Rikard Jansson, VD på Ex-Change Parts
SJR Executive Search (tidigare Ogunsen Executive Search) rekryterar ledare och talanger på högsta nivå – människor som på riktigt gör skillnad i krävande miljöer. Givet rådande situation som påverkar oss alla i någon mån har vi har pratat med några av de kandidater vi rekryterat under året.
Hej Rikard,
Du rekryterades nyligen av SJR Executive Search till din roll som VD på Ex-Change Parts. Du tillträdde i oktober 2020, vad var det som lockade dig att ta dig an denna roll?
Ex-Change Parts är verksamma inom en smal nisch av aviationbranschen där man tidigare har lyckats att både växa organiskt och bibehålla en sund lönsamhet. Det är en med stor glädje jag tar mig an utmaningen att tillsammans med alla kompetenta medarbetare få fortsätta att utveckla en redan framgångsrik verksamhet.
Hur har er bransch påverkats av covid-19?
Vi är verksamma på medeltunga helikoptrar. Det innebär att våra kunder finns i hela världen inom försvar, räddning och inspektionsuppdrag. Flera kunder har minskande behov och efterfrågan men vi har klarat att trots det växa i volym även under 2020 jämfört med 2019.
Den långsiktiga planen att utveckla verksamheten genom att skala upp verksamheten på i huvudsak det vi är bäst på idag ligger fast.
Har din roll och uppdrag redan påverkats?
För min egen del påverkar det möjligheten att resa och träffa kunder, agenter, leverantörer och medarbetare. Det blir mer videomöten istället för fysiska möten. Även introduktionsutbildningar av ny personal påverkas men med dagens verktyg är det möjligt att hitta bra lösningar.
Den långsiktiga planen att utveckla verksamheten genom att skala upp verksamheten på i huvudsak det vi är bäst på idag ligger fast.
Vad är största utmaningarna nu i din roll?
Att sätta mig in i verksamheten genom att möta alla kompetenta medarbetare och samarbetspartners och samtidigt följa rådande smittspridningsrestriktioner.
Vilka lärdomar har du dragit utifrån dessa erfarenheter och perspektiv?
Vi är ödmjuka inför det faktum att den nisch vi är verksamma inom har klarat sig bra hittills jämfört med branschen som helhet och att vi har en god hälsa i verksamheten både i mänskliga och ekonomiska termer.
Fokus är nu inställt på att fortsätta att skydda alla medarbetare samt fokusera på kundnyttan i verksamheten och prioritera rätt i kommande affärsutvecklingsprojekt.