SJR Executive Search’s intervjuserie: Jakob Selin, Director Business Improvement & Growth Support Nordics, Sodexo
SJR Executive Search (tidigare Ogunsen Executive Search) rekryterar ledare och talanger på högsta nivå – människor som på riktigt gör skillnad i krävande miljöer. Givet rådande situation som påverkar oss alla i någon mån har vi pratat med några av våra kunder och kandidater och hört oss för hur deras roll och verksamhet påverkats av coronaviruset.
Hej Jakob,
Du rekryterades av SJR Executive Search till Sodexo som Director of Business Improvement & Growth Support Nordics. Vad var det som lockade dig att ta dig an denna roll?
Möjligheten att driva utveckling av resultatet genom medarbetare, samt skapa bra affärer som ger nöjda kunder. Att få ansvara för de tre stegen, där anbudsfasen är den första och där lösningen på kundens behov konkretiseras som sedan förs över till mobiliseringfasen av de tjänster som har avtalats och som fortsätter med en strukturerad utveckling av kontrakten.
Hur har er bransch påverkats av covid-19?
Vi har haft bra beredskap men varit tvungna att jobba mer agilt för att snabbt kunna flytta kapacitet och kompetens från en kund till en annan. Vi har blivit bättre på att samarbeta internt och uppskattar de bra diskussioner vi har haft med våra kunder under de senaste månaderna.
Målet är ju självklart att vara ännu bättre rustade att ta oss an arbetsuppgifter efter COVID-19.
Hur har din roll och uppdrag påverkats? Har ditt uppdrag förändrats?
Ja, utöver mitt ansvar har jag fått i uppdrag att tillsammans med ett bra team scanna efter insikter på regional men även global nivå för att sedan konkretisera och rekommendera ledningen vilka som skall testas och implementeras. Målet är ju självklart att vara ännu bättre rustade att ta oss an arbetsuppgifter efter COVID-19.
Vad är största utmaningarna nu i din roll?
Just nu är det att gasa och bromsa samtidigt.
Vilka lärdomar har du dragit utifrån dessa erfarenheter och perspektiv?
Generellt så tror jag att vi kommer att se att våra kunder vill ha en bättre beredskap för att säkerställa kontinuitet i sina verksamheter oavsett vilka framtida utmaningar som kommer. I och med vår stabila bas och stora geografiska räckvidd så har vi redan tagit del och lär oss av de länder som är på väg ur krisen och kan på så sätt bättre stödja våra kunder både före, under och sedan vid återgång till det nya normala.