Björg Bergsteinsson AF Bostäder SJR

SJR och AF Bostäder har haft ett långt och fint samarbete avseende rekrytering inom flera områden, bland annat ekonomi, HR och hållbarhet. Björg Bergsteinsson är HR chef på AF Bostäder och har det övergripande ansvaret för företagets HR-process där även ansvaret för hållbarhet och kommunikation finns.

Vi bad Björg dela med sig kring AF Bostäders tillvägagångssätt och framgångsfaktorer kopplat till deras hållbarhetsarbete samt reflektioner kring samarbetet med SJR.

Stort tack till Björg för värdefulla insikter och perspektiv, och för fint samarbete genom åren.

 

En bredare hållbarhetsresa

År 2016 började vårt arbete med att expandera vårt hållbarhetsarbete från enbart miljöfrågor till att omfatta ett bredare hållbarhetsperspektiv med målet att ha med hållbarhetsaspekten i allt vi gör.

Vi beslutade att börja hållbarhetsredovisa från år 2017, trots att vi inte föll under lagkravet för hållbarhetsredovisning, och valde dessutom att göra allt arbete själva. Vi har arbetat fram en produkt vi är väldigt stolta över.  Vi har skapat en bra struktur och processer som förankrats i hela verksamheten.

Vikten av intern kompetens

— För att förstärka den interna kompetens inom hållbarhetsredovisning var vi flera medarbetare som gick utbildning i GRI standards. Det gjorde att vi var flera stycken som hade förståelse för vad lagkravet innebar och vad som krävdes för att vi skulle kunna få fram en bra hållbarhetsredovisning.  

Därefter började vi implementera hållbarhetstänket i verksamheten genom att ta in föreläsare på våra personaldagar, anordna workshops där medarbetarna fick vara delaktiga och prata mycket om de olika områdena vid varje tillfälle som gavs. Grundkunskap om hållbarhetsfrågorna är viktigt, men utöver det behövs specialister inom olika grenar. För att säkerställa att vi hade rätt kompetens och tillräckliga resurser för respektive områden delade vi upp ansvaret i två roller:

  • Hållbarhetskoordinator — fokus på redovisning, miljö och ekonomiska aspekter.
  • Social samordnare — leder alla sociala hållbarhetsprojekt mot kunder och medarbetare.

De arbetar gemensamt med kulturell hållbarhet, ett nytt fokusområde för 2024. 

En hållbarhetsstyrgrupp med representanter från ledningen inrättades för att löpande ta beslut om hållbarhetsfrågor och säkerställa att hållbarhetstänket genomsyrar hela organisationen. Och en hållbarhetsgrupp startades för att ha en representant från samtliga delar av organisationen delaktiga i arbetet med hållbarhetsredovisningen. Hållbarhetsgruppen säkerställer att den statistik och data som behövs kommer in och prioriterar artiklar/notiser som ska vara med i redovisningen.

Förra året startade vi ett även ett hållbarhetsråd där medarbetare som brinner för hållbarhetsfrågorna kan vara med att bolla idéer och samla in förslag från verksamheten.

Att skapa kompetens inom företaget och ha tydlig ansvarsfördelning och struktur har varit kärnan till vår framgång. Det finns ett viktigt värde i att ha och utveckla kunskapen internt, även om externt stöd kan användas för rådgivning.

Hållbarhet är ett komplext område som är en del av allt, därför är det viktigt att ha rätt kompetens för att göra rätt prioriteringar. Det är också viktigt att vara lyhörd gällande nya utvecklingar och förändringar, inklusive gällande lagkrav. Viljan att fortbilda sig, nätverkande och kontinuerligt lärande är viktigt inom detta område. Att lära sig av andra och dela med sig av sin kunskap hjälper oss alla framåt.

Långsiktiga strategier med kortsiktiga insatser

— Vi insåg tidigt vikten av att få med alla medarbetare i hållbarhetstänket så att de skulle ha bättre förståelse för långsiktiga hållbara beslut som fattades.  Vi utvärderar vårt arbete varje år och frågar oss vad mer vi kan göra. Vi tittar på FN:s globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030, och beaktar nya/framtida krav och direktiv även om vi inte faller under dem.

Vi utvecklas lite varje år och får mer och mer gehör i verksamheten. Idag efterfrågas vårt hållbarhetsteam och vi ses som en viktig del i beslutstagandet.

quote-green-right
Hållbarhet genomsyrar vår verksamhet idag. Det vi gör ska vara genomtänkt, av hög kvalitet och hålla länge. Vi är väldigt stolta över vår resa och vårt ambitiösa, driftiga team.

Björg Bergsteinsson, HR chef på AF Bostäder

Det är viktigt att förankra hållbarhetstänket genom hela verksamheten och få med det i beslutprocessen, från nyproduktion till löpande förvaltning. Hållbarhet genomsyrar vår verksamhet idag. Det vi gör ska vara genomtänkt, av hög kvalitet och hålla länge. Vi är väldigt stolta över vår resa och vårt ambitiösa, driftiga team.

En medveten kundgrupp med specifika behov

— Vi arbetar med en kundgrupp som prioriterar hållbarhetsfrågor. Denna grupp består huvudsakligen av unga människor i åldern 19–29 år, som har många olika nationaliteter, varierande förväntningar och behov och är på väg ut i livet. Det är också den åldersgrupp som har mest psykisk ohälsa.

Vi är väldigt måna om våra kunder och känner stort ansvar för att ta tillvara på de möjligheter vi har att bidra positivt till deras välmående, även bortom vårt uppdrag som hyresvärd. Vår vision är att vara det bästa studentbostadsföretaget i Sverige, vilket driver vår utveckling.

Vårt kundnära arbete täcker många områden, från källsortering och avfallshantering till psykisk ohälsa. Vår kommunikationsstrategi syftar till att göra det lättare för kunderna att göra rätt, genom att använda en positiv och glad tonalitet. Exempelvis genom nudging där vi enkelt visar hur man gör rätt med hjälp av bilder. Målet är att göra det enkelt för kunderna att agera hållbart utan att behöva tänka på det.

Psykisk ohälsa är ett stort problem bland vår kundgrupp. Vi har därför startat Projekt Hjälp. Projektet består av flera moduler, var och en med en långsiktig plan för att säkerställa hög kvalitet. Vi uppmuntrar våra kunder både att våga be om hjälp samt att våga fråga och erbjuda hjälp till andra. Vi ger dem verktyg, exempelvis för att identifiera signaler på depression, och hänvisar till resurser som kan hjälpa dem.

En annan viktig aspekt av vårt arbete är att arrangera olika aktiviteter för att skapa community och engagemang. Att bygga relationer är kritiskt för våra kunders välmående. Vi arrangerar tävlingar, sportserier och andra fysiska aktiviteter som är enkla, roliga och gratis. Exempelvis maskeradlopp och utflykter till naturområden. Vårt mål är att hjälpa våra kunder att må bra genom att bygga relationer och skapa en känsla av gemenskap.

Vi har en unik möjlighet att påverka våra studenters framtida beteenden genom att hjälpa dem i rätt riktning.

Samarbetet med SJR: förtroende och ömsesidig förståelse

— Vi har ett stort förtroende för SJR och har haft ett bra samarbete i många år. SJR:s kunskap om oss samt deras gedigna intresse för våra behov leder till lyckade resultat. Vi är väldigt nöjda med processen, urvalet och de tillsatta kandidaterna. Vi upplever att SJR teamet har stor förståelse för vår organisation, struktur, kultur och behov. De förstår komplexiteten i verksamheten och att vi söker en kombination av culture match och culture add. Med SJR får vi alltid en bra dialog och bra diskussioner kring behoven. De tar sig tid att förstå våra mål och behov och de tar med sig detta in i processen och leveransen. Behovsanalysen och våra initiala samtal glöms inte bort.

quote-green-right
SJR:s kunskap om oss samt deras gedigna intresse för våra behov leder till lyckade resultat. Vi är väldigt nöjda med processen, urvalet och de tillsatta kandidaterna. Med SJR får vi alltid en bra dialog och bra diskussioner kring behoven. De tar sig tid att förstå våra mål och behov och de tar med sig detta in i processen och leveransen.

Björg Bergsteinsson, HR chef på AF Bostäder

Vi har valt att samarbeta med SJR även inom helt nya kompetensområden och för unika roller, där annat tänk eller nya kompetensområden krävs, såsom hållbarhet. Just kopplat till hållbarhetsrollerna är det viktigt med rätt balans av löpande och aktivt arbete där vi behöver driva på samtidigt som det inte ska upplevas som jobbigt eller förhindra andra flöden in verksamheten. SJR har hjälpt oss att hitta rätt kompetenser och specialister som matchar våra unika behov vid flera tillfällen.

Insights lärande kompetensutveckling ledarskap

 

Björg Bergsteinsson går vidare till nytt uppdrag som HR-chef på Malmö FF i augusti.

Fler nyheter

Konsult
Kundstory
Rekrytering
13 januari, 2025

Kompetens, flexibilitet och samarbete i fokus – ett samtal med Christina Malmberg, Nazar Nordic

Christina Malmberg, Finance Manager på Nazar, delar med sig av insikter och reflektioner kring att bygga framgångsrika team, utmaningar framåt, kritiska kompetensområden samt samarbetet med SJR.
Möt våra medarbetare
Rekrytering
11 december, 2024

Trendspaning: Talent Acquisition 2025

Christina Singelman, Head of Talent & Search på SJR, reflekterar över trenderna kring kompetensförsörjning och talangmarknaden. Här summerar hon fem key takeaways från Jobylon:s "Talent Acquisition in 2025" och LinkedIn:s "Global Talent Trends 2024" som...
Hållbarhet
Kompetensutveckling
25 november, 2024

SJR ett Karriärföretag 2025

Vi har glädjen att meddela att SJR återigen har blivit utnämnt som ett Karriärföretag!