Ny Opinionsanalyschef till Svenskt Näringsliv
SJR Executive Search (tidigare Ogunsen Executive Search) har nyligen haft förmånen att hjälpa Svenskt Näringsliv med rekryteringen av en ny Chef för Opinionsanalys. René Bongard, tidigare Statistiker på Företagarna, tillträdde tjänsten den 11:e mars. Vi har följt upp för att höra hur han upplever sin nya roll och hur rådande situation i världen påverkar uppdraget.
Grattis till tjänsten som Chef för Opinionsanalys på Svenskt Näringsliv!
Tack så mycket!
Vilka förväntningar har du på din nya tjänst?
Jag hoppas på att lära mig mycket nytt och att utvecklas vidare. Mest av allt hoppas jag att tillsammans med kollegorna kunna bidra till ett bättre företagsklimat.
Vad var det som lockade dig med rollen?
Jag har jobbat drygt sex år på Företagarna, där jag trivdes väldigt bra, och ville gärna fortsätta arbeta med analys, opinionsbildning och näringspolitik. Jag tycker mycket om att arbeta för idéer som gynnar marknadsekonomi och fri företagsamhet, vilket går bra ihop med Svenskt Näringslivs verksamhet.
Hur upplevde du rekryteringsprocessen?
Väldigt proffsigt och smidigt. Och ett mycket trevligt bemötande!
Till sist, du har säkerligen fått en hektisk start med tanke på Covid-19-krisen och Svenskt Näringslivs viktiga samhällsroll, hur upplever du ditt nya arbete så långt?
Det har varit full fart direkt från början. Vi har en viktig roll i att snabbt analysera och kommunicera effekterna av coronakrisen på näringslivet. Det är lite konstigt att börja ett nytt jobb och arbeta så mycket hemifrån, men som tur har jag hunnit jobba några dagar med kollegorna på kontoret innan coronautbrottet. Jag trivs bra!
Tack René för att du tog dig tid att berätta om de första veckorna i nya rollen. Vi ser fram emot att följa din resa inom Svenskt Näringsliv!