SJR och Nazar Nordic AB har under många år haft ett mycket fint samarbete avseende både konsultstöd och rekrytering inom flera områden, främst inom ekonomiroller. Vi bad Christina Malmberg, Finance Manager på Nazar, dela med sig av insikter och reflektioner kring att bygga framgångsrika team, utmaningar framåt, kritiska kompetensområden samt samarbetet med SJR.

Stort tack till Christina för värdefulla insikter och perspektiv, och för fint samarbete genom åren.

Christina Malmberg Nazar – SJR

Nazar är en populär charterarrangör med specialisering inom All Inclusive familjeresor till Turkiet samt till Rhodos och Cypern. Huvudkontoret är beläget i Malmö. Nazar är en del av Tui Group, världens ledande resebolag. Nazars utbud kännetecknas av kvalitetssäkrade och handplockade hotell med barnfamiljer i fokus. Målet är att erbjuda lyxigare charterresor med fina vattenparker, poolfaciliteter, barnklubbar samt strandnära hotell. Under högsäsongen (april-oktober) är tempot mycket högt och service är av högsta vikt för alla medarbetare, oavsett roll.

Medarbetare med hög kompetens och service i fokus

— Jag är mycket stolt över våra fantastiska medarbetare. Vi är ett sammansvetsat team med schyst stämning på arbetsplatsen. Vår företagskultur är något vi verkligen värnar om; den är familjär, med högt i tak, där vi ser till att alla känner sig sedda och mår bra. Oavsett roll är våra medarbetare otroligt serviceinriktade, både gentemot varandra och externt mot våra gäster, och det är en egenskap som genomsyrar allt vi gör.

Samtidigt har vi höga kompetenskrav. Vi har en väldigt digital organisation och jobbar inom flera tekniska system. Vår högsäsong är intensiv. Att vara en del av TUI, världens största koncern inom vår bransch, innebär att vi får tillgång till deras stöd, resurser och erfarenheter, samtidigt som vi upprätthåller höga standarder. För våra medarbetare, särskilt inom ekonomi, är det en spännande möjlighet att arbeta i en miljö som kombinerar det bästa av två världar — att vara en del av ett globalt börsnoterat företag och samtidigt verka i ett mindre, familjärt bolag som Nazar.

Utmaningar som kräver anpassning

— Vår bransch påverkas av omvärldsfaktorer och vi har stått inför många utmaningar de senaste åren, inte minst geopolitiska konflikter. Den ansträngda ekonomin, med inflation som slagit hårt mot hushållen och en svag krona mot euron, har också påverkat vår bransch. Detta ovanpå pandemins påverkan, som satte hela världen på prov och till stor del pausade turism. Men vi ser också ljusare tider framåt.

För att möta de utmaningar vi står inför behöver vi anpassa vår "kostym" och vara flexibla — både som organisation och på individuell nivå. Vi måste kunna anpassa vårt utbud för att möta förändrade behov. Det kräver också att vi anpassar organisationen i sig. Som medarbetare behöver vi vara självständiga och lösningsorienterade. Vi behöver effektivt nyttja de resurser och den kapacitet som finns tillgänglig samt kunna hantera både högt och lågt, oavsett roll.

Nyckelkompetenser och service-inriktade personer

— Vi eftersöker en ofta svårfångad kombination när vi rekryterar till ekonomiavdelningen, där både hög kompetens och personlighet är viktigt givet våra kunder och vår affär. Vi söker prestigelösa, flexibla, och anpassningsbara personer som trivs i en miljö med högt tempo och ständiga förändringar. Systemvana och stark digital kompetens är mycket viktigt. Man behöver kunna arbeta självständigt och vara lösningsorienterad samt hantera både rutinuppgifter och mer komplexa arbetsuppgifter. Viktigast är en stark serviceinriktad attityd, där kundfokus – både direkt och indirekt – samt att leverera hög kvalitet är centralt.

Våra medarbetare får möjligheten att stärka sina kompetenser och växa i sina roller. De har en otrolig utveckling hos oss där de får ta del både av helheten och fördjupa sig inom olika delar.

Som många andra upplever vi utmaningar både i att hitta rätt personer och att behålla dem länge. Det är många som drar i duktiga ekonomer som är trevliga och serviceinriktade. En bra och tillförlitlig rekryteringspartner är därför mycket viktigt för oss. Inte minst för att pricka rätt för våra behov och vår kontext samt för att snabbt kunna erbjuda konsulter eller kandidater som matchar våra specifika krav, speciellt under högsäsongen.

Ett uppskattat samarbetet med SJR 

— Samarbetet med SJR är väldigt uppskattat och har varit mycket framgångsrikt. SJR har verkligen tagit sig tid att lära känna oss, på ett ärligt och genuint sätt. Våra kontakter på SJR förstår exakt vad vi behöver och har en djup förståelse för vad våra roller innebär. De tar sin uppgift på stort allvar och ser till att identifiera rätt person(er) för varje uppdrag, vilket gör att min del av processen blir både kortare och mer effektiv.

quote-green-right
Carin och Sandra på SJR är verkligen stjärnor — de är väldigt trevliga, följer upp noggrant och lägger ner mycket tid och energi för att säkerställa att vi får rätt långsiktiga lösningar. Med SJR kan vi vara trygga i att få träffsäkra och högkvalitativa leveranser som dessutom matchar vår företagskultur.

Christina Malmberg, Finance Manager på Nazar Nordic

Det engagemang och den ärliga intentionen SJR visar är något vi verkligen uppskattar, och inte något man alltid upplever med andra bolag. Dessutom är deras snabba återkoppling och effektiva processer oerhört viktiga för oss, särskilt under högsäsongen när vi är extra sårbara och våra behov därför behöver tillsättas omgående.

Med SJR kan vi vara trygga i att få träffsäkra och högkvalitativa leveranser som dessutom matchar vår företagskultur.

Samarbetet med Christina och Nazar har genom åren varit mycket givande. Jag tror att vi har lyckats så bra på grund av en tät och öppen dialog där god kommunikation är en nyckel till framgångsrikt samarbete i både rekryteringar och i konsultbehov. Genom ärlighet och ömsesidig respekt byggs en stark relation där båda parter känner sig hörda och förstådda. Tillsammans har SJR och Nazar skapat en atmosfär av öppenhet där både kund och kandidat känner sig trygga, vilket är viktigt.

— Carin Forsén, Team Manager Consultant på SJR

Insights lärande kompetensutveckling ledarskap

 

Stärk ert team med oss på SJR.

Vi ser fram emot att höra från dig!

Anlita oss

Fler nyheter

Kompetensutveckling
5 februari, 2025

SJR Insights: Business Intelligence

SJR bjöd in Johannes Stenborg, BI expert på HoneyBI, för att prata om Business Intelligence och värdet av att förädla data till en tillgång med våra medarbetare och konsulter. Här delar vi en summering av föreläsningen samt key takeaways.
Möt våra medarbetare
Rekrytering
11 december, 2024

Trendspaning: Talent Acquisition 2025

Christina Singelman, Head of Talent & Search på SJR, reflekterar över trenderna kring kompetensförsörjning och talangmarknaden. Här summerar hon fem key takeaways från Jobylon:s "Talent Acquisition in 2025" och LinkedIn:s "Global Talent Trends 2024" som...
Hållbarhet
Kompetensutveckling
25 november, 2024

SJR ett Karriärföretag 2025

Vi har glädjen att meddela att SJR återigen har blivit utnämnt som ett Karriärföretag!