Ett omfattande rekryteringsarbete som resulterade i ett diversifierat team
Alfdex AB är världens ledande leverantör av högeffektiva lösningar för separering av vevhusgaser i dieselmotorer. De huserar i Landskrona och har ett nära samarbete med oss på SJR sedan många år tillbaka. Vi har haft konsulter inne i omgångar och tillsatt hela ekonomiavdelningen, däribland Carl-Christian Liedbeck som ekonomichef. Vi har fått en pratstund med Carl-Christian och deras HR-generalist Eva Inhammar som berättar om vårt samarbete.
Rollen som ekonomichef
– Jag arbetade som konsult när jag blev tipsad om den här möjligheten. Jag tyckte att dialogen med Magnus på SJR var seriös. Ekonomichefens roll är viktig för ett företag och det var betydelsefullt för mig att processen skulle spegla det. Det är viktigt att man tar sig tid för de personliga samtalen och det tycker jag att Magnus gjorde. Jag tycker att det är professionellt när rekryteraren är ärlig med vad som efterfrågas och har djupgående frågor, då känns det på riktigt!, inleder Carl-Christian.
Rekrytering av ekonomiavdelningen
När Carl-Christian var tillsatt som ekonomichef återstod att rekrytera resterande del av ekonomiavdelningen, i ett nära samarbete.
– SJR har haft en tydlig dialog och återkoppling längs processen. De förstod våra värderingar snabbt, särskilt med tanke på att vårt samarbete sträcker sig längre tillbaka i tiden. Vi fastställde kravprofilen tillsammans och utifrån den presenterade de kandidater som vi fick möjlighet att intervjua, berättar Eva.
När vi sedan skulle komplettera ekonomiavdelningen var det en fördel att det var samma rekryteringsbyrå för ett flertal kandidater – det har sparat mycket tid!
Carl-Christian, ekonomichef på Alfdex
– Vi fick mycket feedback och många frågor från SJR kring rekryteringarna, för att se hur rollerna skulle matcha. Tidigare hade vi en något fragmenterad ekonomiavdelning och det har varit ett omfattande arbete som resulterade i ett diversifierat team som kompletterar varandra. Nu är vår ekonomiavdelning fulltalig och jag upplever att det är en stor trygghet i arbetet. Vi har höga krav på oss från våra ägare gällande rapportering och nu finns en stabilitet inför varje månadsbokslut, fortsätter Carl-Christian.
En omfattande rekrytering
Inför samtliga rekryteringar försåg Alfdex oss med ett gediget förarbete som la en utmärkt grund och gav ett bra avstamp inför fortsatt arbete.
– Det jag tycker har varit utmärkande och gör att det blir en lyckad rekrytering är att vi har gjort ett gediget hemarbete med kravprofil och frågor innan vi inledde samarbetet. Vi jobbar utifrån en mall med frågor för att det ska bli en strukturerad och säker process. Det förenklade vårt samarbete med SJR. Vår HR-avdelning har ett strukturerat angreppssätt på rekryteringar, vilket innebär att vi enklare kan berätta vad vi behöver, berättar Carl-Christian.
Trygga konsulter vid övergångsperioder
Alfdex har haft erfarna konsulter inne vid övergångsperioder och de nämner särskilt stabiliteten och nyttan det tillför.
– En konsult står ofta för en erfarenhet och kommer in för att tillföra stabilitet, under både korta och längre perioder. Jag ska erkänna att jag var lite skeptisk när vi först skulle ta in en konsult under pandemin, i och med att jag inte hade träffat personen. Det visade sig däremot vara en väldigt bra lösning och vi fick en trygg konsult som hjälpte till vid omorganiseringen. Vi kunde ge ifrån oss uppgifter och lita på att det blev utfört. Konsultlösningar är verkligen att föredra för att stabilisera i övergångsperioder. Det var en positiv upplevelse!, berättar Carl-Christian.
– Konsulterna från SJR har bidragit med nya influenser, infallsvinklar och arbetssätt. Det gäller även tillsatta rekryteringar. De kommer in med nya perspektiv och är professionella människor allihop. Vi har förstärkt teamet med den kompetens och de personliga egenskaperna som vi eftersökte, avslutar Eva.