SJR Insights: Fintech med Louise Grabo
Den 26 april 2024 pratade vi på SJR med Louise Grabo, generalsekreterare för Swedish FinTech Association. Louise delade insikter om Fintechbranschen i Sverige, hur den vuxit fram och ser ut samt möjligheter och utmaningar framåt.
Fintechsektorn har växt fort de senaste åren och är i ständig utveckling, inte minst i takt med tekniska framsteg samt ökade behov och förväntningar från både privatpersoner och företag. Men branschen har också upplevt en hel del utmaningar, bland annat kopplat till kompetensförsörjning och att nå stabil lönsamhet.
Kontinuerligt lärande och kompetensutveckling är viktiga strategiska verktyg som vi prioriterar högt på SJR, inte minst då vi vill vara en kunnig partner till våra kunder.
Vi tar med oss en hel del insikter från samtalet med Louise och ser fram emot att fortsätta utveckla vårt arbete inom denna bransch och stötta våra Fintech kunder med rätt kompetens.
Stort tack Louise för en mycket intressant och lärorik föreläsning!
Några takeaways från föreläsningen
- Sverige har bra förutsättningar att fortsätta vara ledande inom Fintech men riskerar att halka efter. Medan andra EU länder har vidtagit åtgärder för att boosta och främja Fintech och techbranschen har Sverige istället bromsat initiativen.
- ”Unicorns föder unicorns” – Svenska Fintech bolag lockar och utvecklar topp-kompetens som sedan föder nya idéer och startar nya företag, vilket ger ringar på vattnet.
- Ett kontantlöst samhälle leder inte bara till nya möjligheter men ställer också nya krav, bland annat kopplat till utmaningar med inkludering, säkerhet och tillgänglighet.
- Branschen har till viss del mognat. Fintech är inte bara en startup arena längre. Flera storbanker har skapat egna innovationsstudios inom detta område för att kunna utveckla sina tjänster i takt med nya behov och tekniska möjligheter. Det finns även flera Fintech bolag som numera är viktiga etablerade spelare och som är mer eller mindre integrerade i de moderna finansiella strukturerna. Vi ser även ett skifte från tidigare konsumentfokus till B2B lösningar, t.ex. nya tjänster som löser de problem storbankerna har (och en förflyttning ifrån vissa tidigare populära områden som är mättade).
De främsta utmaningarna för Fintechbolag
- Tillgång till kapital. Extra tufft för mindre bolag och startups, speciellt när trenden nu vänt från tillväxt till lönsamhet. Det är stabilare för de som kommit längre på resan. Påverkas även av skiftande trender, t.ex. var det mest attraktiva segmentet tidigare inom Tech/digitalisering men nu är fokuset på AI och Green Tech.
- Tillgång till finansiella infrastrukturer. Flera utmaningar inom detta område som försvåras ytterligare då flera viktiga ramverk och finansiella infrastrukturer delegerats till storbankerna av staten, t.ex. tillgång till clearing nummer och finansiella system, eller drivs av stora amerikanska kortbolag. Även ”de-risking” skapar utmaningar då det kan försvåra tillgång till bankkonton, både som privatperson och som företag. Dessa utmaningar hämmar konkurrens och innovation och är även en aktuell fråga på EU-nivå. Men det sker även positiv utveckling inom detta område där man nu pratar mer om dynamiskt samarbete och ser att storbankerna och Fintech bolagen är olika viktiga kuggar i ett ekosystem.
- Stor regelbörda. Utmaningar kopplat till vilken regelbörda företaget hamnar under, speciellt då Fintech bolag i grunden är branschöverskridande, men även då olika regelverk kan krocka. Här krävs bättre dialog och rådgivning, men även bättre kompetens.
- Flera utmaningar kopplat till kompetensförsörjning.
- Specialistkompetens är fortsatt en stor utmaning, även om detta stabiliserats något i takt med omställningen till lönsamhet och minskad rekryteringtakt. Majoriteten av Fintechbolag noterar fortsatt stora behov av att rekrytera ny kompetens inom olika kärnområden, såsom tech/IT/utveckling, affärsutveckling/marknadsföring och compliance. Bolagen har också olika behov i samband med olika faser.
- Specialistkompetens inom tech med förståelse för finans är fortsatt ett kritiskt kärnområde där behoven är betydligt större än tillgängligheten. Här behöver relevanta utbildningarna utvecklas för att tillmötesgå behovet och för att Sverige ska vara fortsatt konkurrenskraftiga, speciellt då flera andra länder redan aktivt jobbar med detta.
- Fintech, likt flera andra branscher, har stora utmaningar med mångfald och inkludering, vilket är en extra stor risk för en bransch som bygger innovation och nytänkande vilket drivs diversifiering och olika perspektiv och därför är ytterst kritiskt för framgång.
Vi på SJR har, i rollen som kompetensförsörjare, varit en del av ekosystemet inom bank och finans i över 30 år, det har hänt otroligt mycket särskilt det senaste årtiondet kopplat till digitalisering och framväxten av nya Techbolag som utmanar de traditionella aktörerna.
Inom Fintech finns många inspirerande case-studies där startups och etablerade aktörer inom finanssektorn samarbetar och korsbefruktas i syfte att leverera nya lösningar och tjänster som ökar kundnyttan samt bidrar till ett mer hållbart samhälle.
Det är väldigt tydligt att vårt uppdrag och ansvar som rekryteringsföretag och som en del av ekosystemet är att hela tiden vässa vår förmåga att vara innovativa i vårt arbete med att hitta kompetens och kandidater som adderar extra dimensioner. Det är inte alltid det enklaste men det är så vi kan vara med och skapa värde.
— Jessica Runerlöv Moberg, Regional Manager, SJR
Om föreläsaren
Louise Grabo är Generalsekreterare för Swedish Fintech Association, och har hjälpt bygga upp organisationen som numera har över 90 medlemsbolag. I denna roll driver hon dialog med olika aktörer och beslutsfattare, inklusive partners, företag och myndigheter. Louise sitter även i styrelsen för European Digital Finance Association och jobbar med EU:s European Economic and Social Committee. Hon deltar även som expert och representant i flera andra ledande forum gällande Fintech, både inom offentlig sektor och näringslivet.
Vad är Fintech?
Fintech (en förkortning för Financial Technology) är en relativt ny sektor där finansiella tjänster kombineras med nya tekniska innovationer. Fintech-företag strävar efter att skapa innovativa lösningar genom att använda avancerade teknologier såsom dataanalys, maskininlärning, AI, SaaS, med mera för att effektivisera och förnya olika aspekter av den finansiella sektorn.
Fortsätt lärandet