SJR Insights: Business Intelligence
Den 24 januari 2025 gästades vi på SJR av Johannes Stenborg, senior BI konsult och expert på HoneyBI, för en intern digital lunch & learn med våra interna medarbetare och konsulter på temat Business Intelligence (BI).
Digitalisering och AI fortsätter spela en allt större roll för företag i stort och för ekonomifunktionen. I en snabb och föränderlig värld behöver mer data bearbetas fortare, med högra kvalitetskrav och utan att vara personberoende. Detta kräver tekniska lösningar och bättre verktyg, såsom Business Intelligence (BI). En bra BI-lösning med välgenomtänkt arkitektur kan ta bort många manuella moment i bokslutsarbetet och rapporteringen och mer tid kan läggas på analys, insikter och värdeskapande.
Föreläsningen bjöd på värdefulla insikter och konkreta rekommendationer. I denna artikel delar vi en summering från föreläsningen och key takeaways.
Stort tack till Johannes för en lärorik föreläsning!

Key takeaways
-
Värdet av att förädla data till en tillgång. Ett flöde av data, struktur, modell, output och sedan insikt samt handling. Där BI är en tillgång för att nyttja data, skapa struktur och modell, som genererar output och bidrar till mervärde genom insikt och handling för din verksamhet.
-
Målet är att kunna fatta bättre beslut samt följa mätbara mål, där analytics funktionen blir allt viktigare.
-
Bra arkitektur från början är nyckel till framgång (det är kostsamt med göra senare ändringar och kan innebära stor tidsåtgång).
-
BI påverkar hela företagets affärsstödsfunktioner. Det skapar en högre förväntan på ökad kvalitet, effektivitet och automatisering samt minskat personberoende.
-
BI samlar in data (där rätt data och datakvalitet är viktigt), bearbetar och skapar rutiner, presenterar informationen i rätt format och i rätt tid och därefter levererar detta till rätt mottagare som kan nyttja insikterna för att ta bättre beslut. Det är slutanvändaren som avgör nyttan.
-
BI kan ge en helhetsbild, skapa bättre och snabbare strukturer, modeller, prognoser och processer, öka förståelse och visibilitet, koll både på nuläget och målen, identifiera problemområden, öka effektivitet, kvalitet och lönsamhet, med mera.
-
BI kan hjälpa förflyttningen och utvecklingen av bl. a. ekonomifunktionen från hantering till analys, dvs. mindre tid på att hantera data och mer tid på analys och slutsatser.
-
BI kan också hjälpa möta förväntningarna på ökad effektivisering och automatisering men med fortsatt bra/hög kvalitet samt minskat personberoende.
-
BI är ett verktyg i verksamhetsuppföljningen och behöver förankring i organisationen och dess uppgifter. Just förändringsbenägenhet är en kritisk framgångsfaktor.
-
Det krävs flertal olika roller och kompetenser för att skapa rätt BI verktyg för just ert företag. I de olika faserna av utveckling och användande krävs olika kompetenser kopplat till design, struktur, processer; konsolidering, komprimering och relevans av data; och slutligen beslutsfattare. En kombination av kompetenser inom IT, ekonomi och finans samt ledning och verksamhetsledarskap (t.ex. sälj, leverans, operations) är viktiga för framgång.
-
Utvecklingen av BI drivs av säkerhetskrav, regelverk, omvärld, effektivisering av processer samt tillgång till allt mer data.
-
Möjligheterna gällande AI och BI är i nuläget begränsade, där vi kortsiktigt och utan enorma investeringar framförallt kan nyttja AI kopplat till snabbare analysarbete. AI kan inom nära framtid användas för att stötta ett snabbare analysarbete, dvs för att beskriva och sammanfatta information utifrån den modell och kontext som bestämts och potentiellt ge möjliga alternativ. Men kan ännu nyttjas inte hela vägen till insikt och handling (långt kvar).
7 framgångsfaktorer & rekommendationer
Väsentliga aspekter för att framgångsrikt nyttja BI och skapa mervärde:
- Det är slutanvändaren som avgör nyttan. Tänk till från start. En bra arkitektur från början är kritiskt (senare ändringar är kostsamma och tidskrävande).
- Tydlighet kring syftet, ett commitment till lösningen och hög beställarkompetens är avgörande.
- Viktigt att viljan och kraven finns för att använda och nyttja verktyget.
- Utveckla kompetenser och våga testa (t.ex. genom pilotprojekt och workshops).
- Utbilda organisationen. Det tar tid. Verksamheten behöver förändra sitt synsätt och arbetssätt, inte minst för att bli mer datadrivna.
- Glöm inte säkerhet (t.ex. GDPR och intrång) och data governance (ägarskap, kontroll, kvalitet).
- Ta hjälp för att skapa rätt lösningar för era behov, både kopplat till mål och tekniska val.
På SJR är vår ambition att vara en gedigen partner som hjälper våra kunder och kandidater nå sina mål. För oss är utveckling och lärande strategiska verktyg och ett av våra kärnområden för framgång. Vi erbjuder flertal möjligheter för våra konsulter och medarbetare att höra från experter inom olika viktiga områden under året. Vi anordnar även öppna digitala föreläsningar för hela vårt nätverk.
Håll utkik för kommande inbjudningar eller anmäl ditt intresse här.
Se tidigare artiklar kopplat till kompetensutveckling och lärdomar här.