SJR Insights: AI & marknadsföring med Arash Gilan
I SJR:s interna föreläsning med Arash Gilan utforskade vi hur AI kan nyttjas som en katalysator bland annat inom marknadsföring och varumärkesbyggande —och varför de som anpassar sig nu och lär sig nyttja AI kommer att vara morgondagens vinnare.
AI är banbrytande, förändrar spelreglerna och omformar hur vi jobbar. AI är inte längre en framtidsvision, utan en realitet och en del av vår vardag. Möjligheterna är enorma, men det finns också utmaningar. Oavsett verksamhet, affärsområde eller arbetsområde.
Den 21 mars 2025 gästades vi på SJR av Arash Gilan, VD på Viva Media (SJR:s digitala partner), för en intern digital lunch & learn med våra interna medarbetare och konsulter på temat AI och marknadsföring. Föreläsningen bjöd på värdefulla insikter, konkreta rekommendationer och en hel del inspiration. I denna artikel delar vi key takeaways från samtalet.
Stort tack till Arash för en lärorik och tankfull föreläsning! Vi ser fram emot vårt fortsatta samarbete och utveckling med teamet på Viva.

Key takeaways
- Vi överskattar hur snabbt det går men underskattar förändring över tid.
- De som först förstår människan (psykologi) och sedan teknologi är de som vinner mest. AI och teknologi är ett medel för att nå våra affärsmål, men vi måste förstå människan för att lyckas och använda verktygen på bästa sätt. Handlar om att använda AI för att förstärka, inte ersätta.
- Det har aldrig varit enklare att starta något samtidigt som det aldrig varit svårare att bygga ett förtroendefullt varumärke. Det är allt viktigare att vara långsiktig, tydlig och autentisk kring organisationens berättelse och varumärke.
- Den nuvarande AI-versionen är den sämsta vi kommer att uppleva, det kommer bara bli bättre och mer avancerat. Det är en successiv övergång från text, till bild, till röst, till video och därefter live-miljöer. AI kommer även att fortsätta integreras mer och mer i system och digitala plattformar.
- Förmågan att anpassa sig och sin verksamhet till en ny verklighet med AI är avgörande. En som kan hantera AI kommer att ersätta de som inte kan.
- AI kommer att vara kritiskt för framgång i alla delar av verksamheten, inte minst kopplat till försäljning, kundservice och ledarskap. Varumärkesbyggande utan AI kommer att förlora sin effektivitet. Organisationer som inte använder sig av AI kommer att successivt förlora.
- Nyckeln är att vara nyfiken och testa. Viktigt att bevara nyfikenheten och lusten att lära samt skapa utrymme för kontinuerlig utveckling. AI belönar de som är initiativ-rika och nyfikna. Finns stort värde i att anamma ett "testa och lär" förhållningssätt som organisation.
Tre insikter
- AI förändrar allt men inte människan. Viktigt att skilja på teknik, en föränderlig variabel, och konstanten, som är människan.
- AI är en katalysator, inte en ersättare. Det är en motor, men behöver en förare.
- Se upp för AI-fällan. De som går all in på AI utan att behålla det mänskliga kommer att bli irrelevanta.
Om föreläsaren
Arash Gilan är en framstående företagsledare och visionär som broar gapet mellan människan och den digitala världen, särskilt inom AI:s domän. I en tid då många känner sig överväldigade av den snabba tekniska utvecklingen, erbjuder Arash en unik insikt i hur man kan omfamna förändringen och leda med framgång i en AI-driven era. Som VD för Viva, ett av Nordens största digitala marknadsföringsbolag, har Arash inte bara bevittnat, utan också lett digital transformation på första parkett. Med VD-podden ger han röst åt ledare och experter, utforskar framtidens företagslandskap och delar insikter om att bygga framgångsrika bolag i en digital tidsålder. Som författare, krönikör och tankeledare belyser han de senaste trenderna och utmaningarna inom teknik, affärer ofta kopplat till hans stora intresse för filosofi. Ett urval av tidigare publikationer inkluderar “Get digital or die trying” och "I love AI".
Kontinuerligt lärande och utveckling i fokus
På SJR är vår ambition att vara en gedigen partner som hjälper våra kunder och kandidater nå sina mål. För oss är utveckling och lärande strategiska verktyg och ett av våra kärnområden för framgång. Vi erbjuder flertal möjligheter för våra konsulter och medarbetare att höra från experter inom olika viktiga områden under året. Vi anordnar även öppna digitala föreläsningar för hela vårt nätverk.
Håll utkik för kommande inbjudningar eller anmäl ditt intresse här.
Se tidigare artiklar kopplat till kompetensutveckling och insights här.