Vi på SJR besitter en självklar roll som rekryterings- och konsultpartner på marknaden. Det har vi gjort sedan starten 1993. Med utgångspunkt i vår position och erfarenhet kan vi se hur marknaden utvecklas. Hur betydelsefullt är det exempelvis med en kvalitativ LinkedIn-profil och på vilket sätt används det sociala mediet i rekryteringsprocessen?

SJR-Emma-Hultberg-rekrytering-talent-manager-webben-1

Varför bör du optimera din profil på LinkedIn? 

Med över 722 miljoner användare erbjuder LinkedIn en plats för att utöka ditt nätverk och stärka relationer. Räckvidden skapar oändliga möjligheter till att synliggöra kompetens och komma i kontakt med framtida tjänster, något som även tas tillvara på av såväl rekryterare som företagsledare. Vi på SJR vill därför belysa hur du kan optimera din profil på LinkedIn för att ligga steget före på arbetsmarknaden och göra dig än mer synlig.

Arbetsmarknaden är ständigt dynamisk och utvecklas i korrelation med det digitala landskapet i övrigt. I samband med digitalisering, distansering och strukturella förändringar i samhället förändras även rekryteringsprocessen. Digitala verktyg blir än viktigare och används i större utsträckning, både av arbetssökande och rekryterare.

quote-green-right

Ditt första intryck görs allt mer sällan i riktig person och oftare på digitala plattformar – vilket betyder att din profil, eller dina profiler, blir varumärkesbyggande för din person.

Optimera din LinkedIn-profil med sju signifikanta steg

  • Lägg vikt vid det första intrycket

Det första steget kan kännas självklart, men är också det mest essentiella. Helhetsbilden av dig som professionell person eller yrkeskunnig skapas lika snabbt genom din profil som i verkligheten. Se till att ha en kvalitativ profilbild (format 400 x 400 pixlar), infoga en banner som matchar ditt personliga varumärke och uppdatera din rubrik, beskrivning samt dina nyckelord. Rubriken är ett fördelaktigt tillfälle att vara kreativ för att sticka ut, samtidigt som beskrivningen bör användas för att på ett konkret och intresseväckande sätt berätta om dig och din kompetens. Vilka är dina USP:ar och vad vill du belysa?

 

  • Arbeta med SEO-optimering 

Gör din profil sökbar genom att arbeta med SEO i textarbetet. Se till att dina textavsnitt och beskrivningar innehåller relevanta sökord för den typen av tjänster du söker, ett råd är att identifiera dessa ord genom att analysera befintliga rekryteringsannonser. Om du arbetar med SEO-optimering kan du generera mer trafik till din profil samtidigt som du ökar möjligheten att upptäckas vid sökningar via andra sökmotorer.

 

  • Synliggör relevant kompetens, bakgrund och erfarenhet 

Säkerställ att din arbetslivserfarenhet är uppdaterad och stämmer överens med ditt cv. Lyft upp och belys kompetens som är extra betydelsefull för den typen av tjänster som du söker. Här gäller ordning och struktur helt enkelt, gärna med välskrivna arbetsbeskrivningar som framhäver kompetenser du kunnat tillgodose dig samt hur du har bidragit till olika projekt etc. Du har även chansen att visa på faktiska resultat och vad du uppnådde på företaget.

 

  • Inkludera rekommendationer och intyg som bekräftar din förmåga 

Lyft fram rekommendationer och intyg från tidigare arbetsgivare, kollegor eller samarbetspartners. Det skapar ett högre mervärde om någon annan berättar varför en ny arbetsgivare ska anställa dig, jämfört med om du gör det själv. Om en tidigare kollega går i god för dig och din kompetens utgör det ett kvitto på att din insats var värdefull.

 

  • Visa att du är ute på marknaden! 

Om du är på jakt efter en ny tjänst – använd appens egna funktion Öppen för. Med hjälp av denna kan du på ett enkelt och tydligt sätt visa att du är ute på marknaden.

 

  • Skapa en professionell URL-länk

Öka den professionella och kompetenta känslan genom att ändra din URL-länk (kan komma väl till pass om du vill dela din profil på sociala medier). Klicka på Visa profil, följt av Redigera offentlig profil och länk, samt Redigera webbadress.

 

  • Var aktiv i nätverkande och publicering

Håll igång din LinkedIn-profil genom att vara aktiv på plattformen. Nätverka med branschkollegor, spännande individer och företag som intresserar dig. Det kan vara fördelaktigt att lägga till relevanta kontakter och interagera med deras innehåll, på så sätt synliggör du dig själv och din kompetens. Stärk ditt egna varumärke ytterligare genom att publicera egna inlägg med tydliga åsikter!

Contact

Sammanfattningsvis berör våra tips noggrannhet, kreativitet och sökbarhet. På så vis kan du skapa en kvalitativ profil på LinkedIn och öka din synlighet på den ständigt föränderliga arbetsmarknaden. Vi på SJR önskar dig lycka till med arbetssökandet!

Fler nyheter

Kompetensutveckling
5 februari, 2025

SJR Insights: Business Intelligence

SJR bjöd in Johannes Stenborg, BI expert på HoneyBI, för att prata om Business Intelligence och värdet av att förädla data till en tillgång med våra medarbetare och konsulter. Här delar vi en summering av föreläsningen samt key takeaways.
Konsult
Kundstory
Rekrytering
13 januari, 2025

Kompetens, flexibilitet och samarbete i fokus – ett samtal med Christina Malmberg, Nazar Nordic

Christina Malmberg, Finance Manager på Nazar, delar med sig av insikter och reflektioner kring att bygga framgångsrika team, utmaningar framåt, kritiska kompetensområden samt samarbetet med SJR.
Möt våra medarbetare
Rekrytering
11 december, 2024

Trendspaning: Talent Acquisition 2025

Christina Singelman, Head of Talent & Search på SJR, reflekterar över trenderna kring kompetensförsörjning och talangmarknaden. Här summerar hon fem key takeaways från Jobylon:s "Talent Acquisition in 2025" och LinkedIn:s "Global Talent Trends 2024" som...