ekonomiassistent-till-ett-storre-foretag-i-uppsala-image
Ansökan är stängd
Stad:
Stockholm
Tjänst:
Ekonomi/Finans
Län:
Stockholms län
Arbetsområde:
Uthyrning

Tax Controller till 12 månader konsultuppdrag

Är du en senior Controller som vill arbeta på ett välkänt och stabilt bolag där du kommer att få utvecklas inom moms och skatt? Vår kund är en mycket trevlig arbetsplats med bra kultur, chef och kollegor – deras Tax-controller går hem på föräldrarledighet och de behöver en ersättare under 12 månader!

SJR är glad över förtroendet att hjälpa vår kund med en Tax-controller för ett långt uppdrag med start i februari. Du välkomnas till ett trevligt team där du kommer få ha en bred roll med många inslag av allt från bokslutsarbete till adhoc och projektarbete.

Om tjänsten

Du kommer att ingå i vår kunds redovisningsteam och vara den enda som har rollen Tax-controller. Arbetet innefattar att säkerställa regelefterlevnad, ansvara för att utveckla och dokumentera rutiner och processer kopplade till skatt och moms. Rollen innebär att vara rådgivande inom den egna enheten, mot övriga organisationen samt att ansvara för kommunikationen med Skatteverket och övriga myndigheter

Du har dagligt samarbete med externa skattekonsulter, du förväntas således inte själv vara en skattespecialist. Tjänsten består av tre ben, moms, skatt och intern prissättning. En del av tjänsten är bokslutsarbete som deklarationer och skatteberäkningar. Sedan är det mycket tid som går till utredningsarbete av momsfrågor, skatterapportering och kvalitetssäkring.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• Bevaka nyheter på redovisnings-, skatte- och momsområdet i Sverige, Norge och Danmark
• Fungera som en aktiv partner ute i organisationen och vara ett bollplank vad gäller nya lösningar samt bidra till att vår kund agerar proaktivt avseende moms- och skattefrågor i god tid
• Aktivt driva momsfrågor samt redovisningsmässigt säkerställa att dessa, nya som gamla, redovisas och hanteras korrekt
• Sammanställa och beräkna inkomstskatt kvartalsvis
• Upprätta skatteberäkning och inkomstdeklarationer för samtliga bolag inom koncernen
• Arbeta aktivt med att identifiera, planera och genomföra förbättringar i processer och system
• Delta aktivt i arbete kring löpande redovisning och bokslut.

Lämplig bakgrund

Vår kund värdesätter dina personliga egenskaper och önskar att du är flexibel, ödmjuk och teamorienterad. Vidare vill vår kund att du har ekonomisk högskoleutbildning, gärna revisionsbakgrund samt viss erfarenhet från koncernredovisning och controlling. När det gäller moms och skatt bör du ha en grundkunskap samt intresse, du bör också ha viss förståelse för juridiken och hur det översätts till redovisning. Du bör ha en djup kunskap inom redovisning samt ett starkt systemintresse.
Vidare tror vi att du är snabblärd med en stark professionalism där du drivs av leverans och resultat. Att arbeta i team med fokus på samarbete är viktigt för dig och du är en person som strävar efter individuell utveckling och att överträffa förväntningar. Meriterande med erfarenhet av SAP.

Ansökan

För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig Konsultchef Emma Hultberg på 0766471641. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2023-12-13.

Varmt välkommen med din ansökan!

Konsult hos SJR

Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg.

Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som hjälper dig med dina utmaningar.

Kontaktperson

Emma Hultberg

Om SJR

SJR är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom ekonomi och finans, HR och lön, inköp och logistik, IT, juridik och compliance, hållbarhet, kommunikation samt chefspositioner.

SJR är idag cirka 400 medarbetare och verksamma över hela landet med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB, som är noterat på First North Stockholm, med dotterbolagen SJR in Sweden AB och Wes AB.

Vi jobbar utifrån visionen Professionals Choice Through Life, vilket innebär en ständig strävan efter att skapa långsiktiga relationer med människor och organisationer i vårt nätverk.

www.sjr.se

Vår process

Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan. 

Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.

I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.
 
Personuppgifter

Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
 
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
 
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy.