Svenskt Näringsliv söker erfaren Skatteexpert
Om tjänsten
Som Skatteexpert hos Svenskt Näringsliv arbetar du i skärningspunkten mellan näringsliv, politik och samhälle. Du har intresse för och förstår betydelsen av ett livskraftigt näringsliv. Din uppgift är att bidra till utvecklingen av Sveriges företagsklimat med expertkunskap inom företagsbeskattning, redovisning och förfarande.
Du förväntas att representera näringslivet i skattefrågor, bland annat genom att:
• Delta i offentliga utredningar och debatter, samt föra fram näringslivets perspektiv i olika externa sammanhang.
• Planera, genomföra och presentera utredningar, analyser och rapporter som ligger till grund för reformförslag och policyutveckling.
• Arbeta nära medlemsorganisationer, företag och myndigheter för att skapa en förståelse för företagens behov.
Placeringen är vid Svenskt Näringslivs huvudkontor på Storgatan 19 i Stockholm. Du rapporterar till chefen för skatteavdelningen och blir en del av ett erfaret team av experter som arbetar med att forma framtidens företagsklimat.
Lämplig bakgrund
Vi söker dig som har en ekonom- eller juristexamen och mångårig erfarenhet inom företagsbeskattning, redovisning och förfarandefrågor. Du har sannolikt din bakgrund från miljöer som Finansdepartementet, ett storbolags skatteavdelning, konsultbolag, akademin eller Skatteverket, och troligtvis en kombination med några av dessa.
Som person är du trygg, analytisk, lösningsorienterad och van att arbeta med komplexa frågeställningar inom skatteområdet. Du är skicklig på att driva frågor framåt och leda projekt i omväxlande miljöer. Du är prestigelös, lyhörd och bra på att samarbeta. Du trivs med att växla mellan självständigt arbete under eget ansvar och att delta i gemensamma projekt. Du värdesätter ett gott arbetsklimat och bidrar till detta med din personlighet och genom att gärna dela med dig av din kunskap. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska och är van att tala inför andra om frågor som är kopplade till din expertis.
Om företaget
Svenskt Näringsliv är företagens företrädare i Sverige. Vi arbetar för att främja företagens gemensamma intressen, fri företagsamhet, en väl fungerande marknadsekonomi och förståelse för företagens grundläggande betydelse för Sveriges välstånd. Våra 49 bransch- och arbetsgivarorganisationer har tillsammans 60 000 medlemsföretag med totalt över 2 miljoner anställda.
Läs gärna mer på www.svensktnaringsliv.se
Till skatteavdelningen, bestående av 10 experter med specialistkompetens inom skatt och redovisning, söker vi nu en ytterligare Skatteexpert.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Svenskt Näringsliv med SJR Executive Search. För mer information är du välkommen att kontakta Researchkonsult William Lindbom på william.lindbom@sjr.se eller Seniorkonsult Anders Dareholt på anders.dareholt@sjr.se Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller meddelande på LinkedIn och att bakgrundskontroll, via SRI www.sri.se, kommer att genomföras på slutkandidat.
Alla ansökningar och kontakter hanteras konfidentiellt.
Varmt välkommen med din ansökan!
Om SJR Executive Search
SJR Executive Search är en del av SJR, ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Vi rekryterar framtidens ledare och talanger på högsta nivå – människor som på riktigt gör skillnad i krävande miljöer. Vår vision är att genomföra rekryteringar som får företag och människor att växa och utvecklas.
SJR Executive Search grundades 2008 och är en del av koncernen SJR in Scandinavia AB (publ) noterat på First North.
Kontaktperson
Anders Dareholt
Om SJR
SJR är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom ekonomi och finans, HR och lön, inköp och logistik, IT, juridik och compliance, hållbarhet, kommunikation samt chefspositioner.
SJR är idag cirka 400 medarbetare och verksamma över hela landet med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB, som är noterat på First North Stockholm, med dotterbolagen SJR in Sweden AB och Wes AB.
Vi jobbar utifrån visionen Professionals Choice Through Life, vilket innebär en ständig strävan efter att skapa långsiktiga relationer med människor och organisationer i vårt nätverk.
Vår process
Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan.
Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.
I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.
Personuppgifter
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy.