Svensk Värdepappersmarknad och Swedsec söker Kommunikationsansvarig
Finance/Legal Region Stockholm
Jag är intresseradVi har som mål att verka för en hållbar och konkurrenskraftig svensk finansmarknad med ett starkt förtroende där ett starkt kundskydd är centralt.
Inom Svensk Värdepappersmarknad arbetar vi med en mängd frågor som är viktiga för den svenska värdepappersmarknaden. Tillsammans med representanter för de 24 banker och värdepappersbolag som är våra medlemmar verkar vi bland annat för att öka kunskapen om kapitalmarknaden och för att reglerna som tas fram fungerar i praktiken, ge kunskapsstöd och utarbeta standards, samt verka för en effektiv infrastruktur på värdepappersmarknaden. Föreningen har mycket kontakter och dialoger med beslutsfattare i Sverige och inom EU, liksom en bred samverkan med flera organisationer inom och utom Sverige.
Inom Swedsec, som är ett dotterbolag till Svensk Värdepappersmarknad, arbetar vi främst med licensiering av finansmarknaden genom fem olika tester. Drygt 24 000 medarbetare på finansmarknaden har en licens hos Swedsec som de erhållit efter att ha tagit ett eller flera av våra licensieringsprov. Varje år tar vi även fram kunskapskrav som arbetas in i årliga kunskapsuppdateringar som alla licenshavare behöver genomföra för att få behålla sina licenser. Vi arbetar också med att hantera de anmälningar som sker mot överträdelser av medlemmarnas eller Swedsecs regelverk.
Då en av våra nuvarande medarbetare går vidare i karriären söker vi nu en engagerad kommunikationsansvarig som vill vara med och utveckla kommunikationen kring vår verksamhet. Tjänsten är gemensam för Svensk Värdepappersmarknad och Swedsec och du har stora möjligheter att själv vara med och påverka utvecklingen av vår kommunikation.
Mer information om Svensk Värdepappersmarknad och Swedsec finner du på våra hemsidor:
www.svenskvardepappersmarknad.se och www.swedsec.se
Arbetsbeskrivning
I rollen som kommunikationsansvarig delar du din tid mellan Svensk Värdepappersmarknad och Swedsec. Du arbetar nära VD för respektive organisation med att förvalta och vidareutveckla organisationernas kommunikation såväl strategiskt som taktiskt och operativt i syfte att stärka förtroendet hos medlemmar, företag, myndigheter och en bredare allmänhet.
I uppgifterna ingår att utveckla och förvalta kommunikationsstrategier och -planer för relevanta målgrupper genom såväl traditionella som digitala kanaler, liksom att vara drivande i arbetet med att:
- Ta fram årsberättelser, rapporter, nyhetsbrev och informationsmaterial i tryckt och digital form i omnikanaler
- Ta en aktiv del vid genomförandet av konferenser, seminarier, webinarier och andra arrangemang som genomförs i egen regi eller tillsammans med andra
- I samråd med VD och övriga medarbetare kommunicera budskap och information från respektive organisation
- Förvalta och utveckla hemsidorna www.svenskvardepappersmarknad.se och www.swedsec.se på svenska och engelska
För uppdraget är det viktigt att du har ett stort intresse för svensk finansmarknad och ekonomi i Sverige men också för händelser som sker internationellt, särskilt inom EU. Detta innebär att tjänsten förutsätter såväl mycket bra svenska som bra engelska i tal och skrift.
Kompetenser och erfarenheter
För att passa in i rollen krävs akademisk utbildning inom ekonomi, media- och kommunikationsvetenskap, marknadsföring och/eller journalistik. Utöver detta krävs flerårig erfarenhet av en bred kommunikationsroll med stort eget ansvar.
I den här rollen ligger primärt fokus på kommunikation, gärna kompletterat med relevant erfarenhet inom marknadsområdet. Rollen kräver att du kan omsätta och konkretisera organisationernas övergripande strategier och mål i form av aktiviteter och budskap. Vidare behöver du ha kunskap och erfarenhet av att jobba med digitala plattformar och ha förståelse för digitala marknadsföringsmekanismer. Du bör ha tillägnat dig ovanstående kompetenser och erfarenheter inom den finansiella sektorn.
Då du agerar självständigt i rollen som kommunikationsansvarig där ledningen och medarbetarna har ett mycket gott samarbete, sitter nära varandra och delar gemensamma utrymmen, bör du ha ett eget driv och vara beredd att ta stort eget ansvar. Du är resultat- och handlingsorienterad med ett intresse för verksamheten, finansbranschen och dess roll i samhället.
Du har ett strategiskt och långsiktigt tänkande. Vi ser gärna att du har förmåga att hantera många parallella projekt och aktiviteter, att du är lösningsorienterad, pragmatisk och har ett digitalt förhållningssätt. För att lyckas i rollen är du kvalitetsmedveten, strukturerad och vågar prioritera, samtidigt som du tar egna initiativ, provar nya idéer och ny teknik.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Svensk Värdepappersmarknad och Swedsec med SJR Executive Search. Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta Seniorkonsult Hendrik Dahlgren på mobilnr. 070-471 59 03 eller William Lindbom, Researchkonsult på nr 073-383 55 99. Skicka in din ansökan snarast då urval sker löpande. Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt.
Vi arbetar kompetensbaserat och använder oss av arbetspsykologiska tester som en del av rekryteringsprocessen.
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla känsliga personuppgifter, såsom exempelvis uppgifter om hälsa, religiös eller filosofisk övertygelse, politiska åsikter eller facktillhörighet.
Om tjänsten, utifrån behörighet, mandat och påverkanskraft, motiverar en bakgrundskontroll eller kreditupplysning kan sådan komma att genomföras under rekryteringsprocessen avseende slutkandidat.
I det fall den sökta tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten.
Varmt välkommen med din ansökan!
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter se vår integritetspolicy:
https://sjr.se/integritetspolicy/
Om SJR
SJR in Sweden är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom Finance/Legal, HR/Kommunikation, Inköp/Logistik, IT och Management.
SJR är idag cirka 550 medarbetare med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB med dotterbolagen SJR in Sweden AB och WES AB.
Vår process
Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan.
Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.
I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.
Personuppgifter
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy https://sjr.se/integritetspolicy/