Ansökan är stängd
Sodexo söker Communication & Brand Director
Om tjänsten
I rollen som Communication & Brand Director kommer du att ha ett övergripande och strategiskt ansvar för Sodexos svenska kommunikationsarbete. Du anpassar och implementerar vår globala kommunikationsstrategi så att den på ett optimalt sätt stödjer våra lokala tillväxtmål samt stärker vår varumärkesposition. Du ansvarar för bolagets interna och externa kommunikation, press- och medierelationer, Public Relations, sociala medier samt kriskommunikation. Du leder, men deltar även operativt, i arbetet inom avdelningen som förutom dig består av två medarbetare med särskilt ansvar för internkommunikationen respektive extern kommunikation och sociala medier.
En viktig uppgift är att skapa delaktighet och engagemang hos våra medarbetare för att uppnå Sodexos affärsmål, därmed kommer dina interna kontakter att vara många och din synlighet i organisationen stor.
Du är medlem i den svenska företagsledningen och bidrar aktivt i utvecklingen av bolaget samt är del av kommunikationsledningen för Continental Europe, bestående av representanter från 18 länder. Du rapporterar direkt till VD för Sodexo Sverige samt funktionellt till Director Communications Continental Europe.
Lämplig bakgrund
Du har i grunden en akademisk examen med gedigen och bred arbetslivserfarenhet inom området. Vi ser företrädesvis att du har haft ansvar för kommunikationsfrågor på ett stort internationellt bolag och kanske har du även arbetat som kommunikationskonsult. Om du dessutom har en bakgrund inom offentlig sektor är detta starkt meriterande.
Det är avgörande att du både har ett stort intresse för och är duktig på Corporate Communications. Hållbarhetsfokus samt mångfald och inkludering genomsyrar Sodexos arbete och det är därför viktigt att du har vana av och värdesätter dessa frågor. Rollen kräver även erfarenhet av effektiv och framgångsrik krishantering.
Som ledare är du trygg, öppen, coachande och inkluderande. Vi värdesätter att du är prestigelös, jordnära, stabil och en person som har lätt för att skapa förtroende.
Du pratar och skriver obehindrat på svenska och engelska och eftersom vi är ett franskt bolag är det meriterande med kunskaper i franska. Slutligen tycker du om att engagera dig och göra din röst hörd i en ledningsgrupp där din affärsmässiga förståelse och förmåga att bidra till strategiska beslut är avgörande.
Om företaget
Sodexokoncernen är världsledande inom hållbar mat och erbjudanden inom lärande, arbete, hälsa och nöje. Sodexokoncernen är unik genom sitt oberoende och grundarfamiljens delägande, sin hållbara affärsmodell och serviceutbudet med måltidstjänster och FM-tjänster. Dessa erbjudanden möter alla utmaningar i vardagen med ett dubbelt mål: att förbättra livskvaliteten för våra medarbetare och dem vi erbjuder våra tjänster, och att bidra till ekonomiska, sociala och miljömässiga framsteg i de samhällen, i de 45 länder, där vi är verksamma. Med omsorg servar våra 430 000 medarbetare miljontals människors dagliga behov och vi driver vår verksamhet på ett inkluderande, engagerande och ansvarstagande sätt. På Sodexo är vårt syfte att skapa en bättre vardag för ett bättre liv för alla.
Vi söker nu en ny Communication & Brand Director som ska ansvara för vårt svenska kommunikationsarbete.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Sodexo med SJR Executive Search. Vid frågor är du välkommen att kontakta Seniorkonsult Anders Dareholt på anders.dareholt@sjr.se. eller Researchkonsult Emelie Jorland på emelie.jorland@sjr.se. Alla ansökningar och kontakter hanteras konfidentiellt.
Varmt välkommen med din ansökan!
Om SJR Executive Search
SJR Executive Search är en del av SJR, ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Vi rekryterar framtidens ledare och talanger på högsta nivå – människor som på riktigt gör skillnad i krävande miljöer. Vår vision är att genomföra rekryteringar som får företag och människor att växa och utvecklas.
SJR Executive Search grundades 2008 och är en del av koncernen SJR in Scandinavia AB (publ) noterat på First North.
Kontaktperson
Anders Dareholt
Emelie Jorland
Om SJR
SJR är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom ekonomi och finans, HR och lön, inköp och logistik, IT, juridik och compliance, hållbarhet, kommunikation samt chefspositioner.
SJR är idag cirka 400 medarbetare och verksamma över hela landet med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB, som är noterat på First North Stockholm, med dotterbolagen SJR in Sweden AB och Wes AB.
Vi jobbar utifrån visionen Professionals Choice Through Life, vilket innebär en ständig strävan efter att skapa långsiktiga relationer med människor och organisationer i vårt nätverk.
Vår process
Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan.
Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.
I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.
Personuppgifter
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy.