
Är du en erfaren redovisningsekonom med god förståelse för helheten i ekonomiprocessen och ett intresse för struktur och utveckling? Vill du bidra i en samhällsviktig organisation med långsiktigt uppdrag och starkt fokus på kvalitet, hållbarhet och samarbete? Då kan detta vara rätt möjlighet för dig.
Om tjänsten
Som redovisningsekonom hos Fjärde AP-fonden (AP4) får du en viktig roll inom fondens ekonomifunktion. Du ansvarar för delar av redovisningsflödet, inklusive fakturahantering, avstämningar och bokslut. Rollen är bred och innebär kontakt med både interna och externa intressenter samt möjlighet att påverka och förbättra arbetssätt och processer.
Du ingår i ett engagerat team med hög kompetens inom ekonomi och redovisning. Arbetet präglas av ett prestigelöst samarbetsklimat och viljan att bidra till verksamhetens utveckling.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Fakturahantering, leverantörsreskontra inklusive momsredovisning
• Löpande bokföring och kontoavstämningar
• Medverkan i månads- och årsbokslut
• Hantering av betalningar
• Analys av kostnader och uppföljningar
• Kontakt med interna funktioner och externa leverantörer
Lämplig bakgrund
• Akademisk examen inom ekonomi eller annan relevant utbildning/erfarenhet inom redovisning
• Minst fem års arbetslivserfarenhet av redovisning, inklusive bokslutsarbete
• God praktisk erfarenhet av fakturahantering, avstämningar och betalningar
• Mycket goda kunskaper i Excel och övriga delar av Officepaketet
• God kommunikationsförmåga på svenska, både muntligt och skriftligt
Meriterande erfarenhet är:
• Tidigare arbete i Visma Business, Visma DCE och SimCorp Dimension
• Erfarenhet av hantering av leverantörsavtal
• Kunskaper inom momsrapportering, årsredovisning och deklaration
Personliga egenskaper
Du är en analytisk, noggrann och självgående person med intresse för struktur, förbättringar och helhetsperspektiv. Du trivs i en verksamhet där laganda och kvalitet går hand i hand, och du tar gärna egna initiativ för att utveckla arbetet.
Du är prestigelös, kommunikativ och flexibel – och uppskattar att bidra i ett sammansvetsat team där kunskap och erfarenheter delas.
Vad erbjuder vi
• En viktig roll inom AP4:s ekonomifunktion
• Möjlighet att bidra till utveckling av processer och rutiner
• Kompetenta kollegor och ett värderingsdrivet samarbetsklimat
• En inkluderande arbetsplats med fokus på jämställdhet och mångfald
• Centralt beläget kontor i Stockholm city
Om företaget
Fjärde AP-fondens (AP4) uppdrag är att bidra till ekonomisk trygghet för dagens och morgondagens pensionärer. Vårt långsiktiga perspektiv, ansvarstagande som ägare och fokus på hållbarhet skapar möjligheter till hög avkastning till låg kostnad. AP4 förvaltade vid utgången av 2024 548 miljarder kronor, fördelat över flera tillgångsslag, i Sverige och internationellt och i såväl noterade som onoterade tillgångar. AP4:s avkastning 2024 var 10,1 procent och över tid har AP4:s goda avkastning givit ett betydande bidrag till det allmänna pensionssystemet.
Våra medarbetares engagemang och kompetens är avgörande framgångsfaktorer vid förvaltningen av fondkapitalet. Vi är en flexibel kunskapsorganisation med djup specialistkompetens. AP4 tror på en inkluderande arbetsplats och arbetar aktivt för att skapa jämställdhet och mångfald i organisationen. Vår verksamhet kännetecknas av affärsmässighet, nytänkande, genomförandekraft och laganda. Läs mer om AP4 här: www.ap4.se
Fjärde AP-fonden förbereds nu inför ett större förvaltat kapital
AP4 genomför nu förberedelser för att ta emot och förvalta ett större kapital från och med 2026. Det innebär att AP4 kommer att stärka upp vissa befintliga enheter, vakanser och nyrekryteringar som har pausats under lagprocessen.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar AP4 med SJR. Urval och intervjuer kommer att ske löpande – ansök därför gärna så snart som möjligt, dock senast 13 maj.
Om du har du frågor om tjänsten, kring något som inte framgår av annonsen, är du varmt välkommen att maila dem till ansvarig rekryteringskonsult: hendrik.dahlgren@sjr.se
Vänligen notera att vi inte tar emot ansökningar via mail eller meddelanden på LinkedIn.
Om SJR
SJR är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom ekonomi och finans, HR och lön, inköp och logistik, IT, juridik och compliance, hållbarhet, kommunikation samt chefspositioner.
SJR är idag cirka 400 medarbetare och verksamma över hela landet med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB, som är noterat på First North Stockholm, med dotterbolagen SJR in Sweden AB och Wes AB.
Vi jobbar utifrån visionen Professionals Choice Through Life, vilket innebär en ständig strävan efter att skapa långsiktiga relationer med människor och organisationer i vårt nätverk.
Vår process
Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan.
Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.
I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.
Personuppgifter
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy.
