Ansökan är stängd
Redovisningsekonom till AP6, Göteborg
Lockas du av att arbeta hos en arbetsgivare där man ställer höga krav på kompetens och därmed satsar på att vidareutveckla sin personal?
AP6 är en betydande investerare inom Private Equity-marknaden och en del av det statliga pensionssystemet.
AP6 har ca 30 medarbetare där de flesta är anställda på Göteborgskontoret.
Till huvudkontoret i centrala Göteborg söker vi nu en erfaren redovisningsekonom till ekonomi och backoffice.
Om tjänsten
Som redovisningsekonom inom ekonomi och backoffice kommer du arbeta inom fondadministration och leverantörsreskontra. Inom ekonomiavdelningen finns fem kollegor som du har ett nära samarbete med, men rollen innebär också samarbete och kontakt med övriga delar av verksamheten. Du rapporterar till CFO. Ekonomiavdelningen utvecklas i takt med nya tekniska lösningar och så även denna roll med mer ansvar och nya arbetsuppgifter utifrån verksamhetens behov och utveckling. För rätt person finns goda möjligheter att utvecklas och få en bred kompetens inom Private Equity.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:
• Fondadministration; främst registrering av fondnotor, dvs neddragning, distribution av kapital samt värderingar
• Ansvara för leverantörsreskontra och redovisning av leverantörsfakturor
• Avstämning och kontroll vid handel med valuta och valutasäkringar
• Bokslutsarbete för de fonder och co-investeringar man har ansvar för
• Löpande bokföring samt upprätta årsredovisning och deklaration
Lämplig bakgrund
Du har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi samt några års relevant arbetslivserfarenhet och känner dig trygg inom redovisning. I tidigare arbete har du haft ansvar för leverantörsreskontran och gärna gjort självständiga bokslut, har du även upprättat årsredovisning och deklaration ses det som positivt. Det är meriterande om du har erfarenhet från finansbranschen.
Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift och är en van Excelanvändare.
Du har intresse för system samt god systemvana och har jobbat i några olika affärssystem, har du erfarenhet från Visma är det meriterande.
Som person ser vi att du är framåtlutad och driven, har viljan att lära dig nya saker samt tar ansvar för din egen utveckling. Du är effektiv och analytisk och vill leverera med kvalitet. Du är självgående och flexibel, en lagspelare som bidrar till teamet!
Vill du arbeta på en fond med en familjär anda och engagerade och kompetenta medarbetare kan detta vara tjänsten för dig!
Om företaget
Sjätte AP-fonden (AP6) är en del av det statliga pensionssystemet med det unika uppdraget att vara en långsiktig och aktiv investerare i onoterade tillgångar (Private Equity). Sedan starten 1996 har fondkapitalet vuxit från cirka 10 miljarder kronor till att vid årsskiftet 2023/24 uppgå till drygt 70 miljarder kronor. Därmed har AP6 bidragit med drygt 60 miljarder kronor till det allmänna pensionskapitalet.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Sjätte AP-fonden med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sofia Obstfelder Garellick på 076-647 16 07. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Alla ansökningar och kontakter hanteras konfidentiellt.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktperson
Sofia Obstfelder Garellick
Om SJR
SJR är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom ekonomi och finans, HR och lön, inköp och logistik, IT, juridik och compliance, hållbarhet, kommunikation samt chefspositioner.
SJR är idag cirka 400 medarbetare och verksamma över hela landet med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB, som är noterat på First North Stockholm, med dotterbolagen SJR in Sweden AB och Wes AB.
Vi jobbar utifrån visionen Professionals Choice Through Life, vilket innebär en ständig strävan efter att skapa långsiktiga relationer med människor och organisationer i vårt nätverk.
Vår process
Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan.
Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.
I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.
Personuppgifter
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy.