strategisk-inkopare-till-bolag-inom-forsvar-och-sakerhet-image
Ansökan är stängd
Stad:
Stockholm
Tjänsteområde:
Ekonomi/Finans
Län:
Stockholms län
Jobbtyp:
Uthyrning

Junior AR Controller till globalt bolag inom hemelektronik

SJR tillsätter nu en driven Junior AR (Account Receivable) Controller till vår kund i Kista, ett stort internationellt bolag inom elektronikbranschen Konsultuppdraget startar i början av augusti och är inledningsvis på 6 månader med anställning hos SJR. Därefter kan rätt person bli förlängd på uppdraget alternativt erbjudas en direktanställning hos vår kund.

Om tjänsten

Du kommer att ingå i ekonomiavdelningen för E-commerce och spela en viktig roll i det dagliga arbetet med kundreskontra och kredithantering. Rollen är operativ men erbjuder också utrymme för analys, förbättringsarbete och nära samarbete med såväl interna som externa intressenter. Du arbetar tillsammans med ett dedikerat team där ni tillsammans stöttar affären och säkerställer att processerna kring kundfordringar fungerar effektivt. Du rapporterar direkt till ekonomichefen för E-commerce och har löpande kontakt med övriga delar av ekonomi- och försäljningsorganisationen. Rollen passar dig som trivs i en internationell och snabbrörlig miljö, där du får ta eget ansvar och bidra med både struktur och engagemang.

Ansvarsområden

- Ansvara för den dagliga hanteringen av kunders kreditlimit utifrån aktuell orderstatus
- Arbeta proaktivt med kunder för att säkerställa snabb och korrekt inbetalning av kundfordringar
- Samarbeta med AR-teamet och orderteamet för att följa upp kunders betalningsstatus
- Ha en nära dialog med försäljningsteamet för att granska försäljningsprognoser och kunders kreditstatus
- Granska inkommande kreditansökningar och fastställa kreditgränser i enlighet med gällande policy
- Underhålla och uppdatera kunders kreditgränser samt rapportera till ledningsgrupp och huvudkontor
- Bevaka viktiga händelser och förändringar hos nyckelkunder
- Utföra avstämningar av leverantörsskulder, intäkter, kundfordringar och ofakturerade belopp mot finansiella rapporter

Lämplig bakgrund

Du har en kandidatexamen inom ekonomi, företagsekonomi eller motsvarande, och har troligen 1–3 års erfarenhet av liknande arbete inom kundfordringar eller kredithantering. Det är meriterande om du har erfarenhet från E-commerce eller liknande arbetsuppgifter inom digital försäljning. Du har god förståelse för grundläggande redovisningsprinciper och är trygg i Excel samt övriga program inom MS Office. Du kommunicerar obehindrat på både svenska och engelska i en affärskontext. Det är en fördel om du tidigare har arbetat i en multinationell eller global organisation, gärna inom konsumentelektronik eller närliggande bransch.

Personliga egenskaper

Du har goda analytiska färdigheter och arbetar noggrant och strukturerat. Din arbetsstil är engagerad och flexibel, och du har lätt för att planera och prioritera ditt eget arbete. Du trivs i föränderliga miljöer och ser nya idéer som en naturlig del av utveckling. Med en öppen inställning till kulturella skillnader anpassar du dig snabbt till olika situationer och samarbeten. Du är drivande, initiativrik och uppskattar att arbeta i ett högt tempo. Som person är du social, positiv och en lagspelare som gärna bidrar till en god stämning – gärna med glimten i ögat.

Ansökan

Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2025-08-10.

Varmt välkommen med din ansökan!

Konsult hos SJR

Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg.

Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som stöttar dig i din utveckling.

Om SJR

SJR är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom ekonomi och finans, HR och lön, inköp och logistik, IT, juridik och compliance, hållbarhet, kommunikation samt chefspositioner.

SJR är idag cirka 400 medarbetare och verksamma över hela landet med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB, som är noterat på First North Stockholm, med dotterbolagen SJR in Sweden AB och Wes AB.

Vi jobbar utifrån visionen Professionals Choice Through Life, vilket innebär en ständig strävan efter att skapa långsiktiga relationer med människor och organisationer i vårt nätverk.

www.sjr.se

Vår process

Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan. 

Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.

I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.

Personuppgifter

Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
 
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
 
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy.