investment-accounting-specialist-till-if-skadeforsakring-image
Ansökan är stängd
Stad:
Stockholm
Tjänst:
Ekonomi/Finans
Län:
Stockholms län
Arbetsområde:
Rekrytering

Investment Accounting Specialist till If Skadeförsäkring

Rollen som Investment Accounting Specialist hos If är en spännande möjlighet för dig som har tidigare erfarenhet inom redovisning/revision och vill specialisera dig inom redovisning och rapportering av investeringar och finansiella instrument.

Du kommer ha en central position i arbetet med redovisningen av investeringar för If P&C Insurance Holding, If P&C Insurance, If Livförsäkring och Sampo Abp. Din huvuduppgift är att bidra till att säkerställa att balans- och resultatkonton som tillhör Investment accounting är korrekta.

Om tjänsten

I rollen blir du en central del av ett team på tre personer som ansvarar för redovisning av finansiella instrument samt intern och extern rapportering. Tillsammans säkerställer ni att kapitalförvaltningens redovisning och rapportering håller hög kvalitet och uppfyller alla krav.

Arbetet innebär att du löpande analyserar och kontrollerar flöden och resultat som rapporteras till förvaltningsorganisationen och ledningen. Inslag av ”detektivarbete” är vanligt förekommande, vilket gör att du bör trivas i en analyserande och granskande funktion där du motiveras av att hitta och lösa avvikelser. Teamet fungerar även som stöd till andra delar av organisationen, särskilt inom årsredovisningsarbete och Solvency II.
Hos oss får du möjlighet att bredda och fördjupa din kompetens inom redovisning av finansiella produkter och bidra till utvecklingen av våra processer, där effektivisering står högt på agendan.

Du kommer att ha många kontaktytor inom organisationen, främst med CFO-organisationen. Tjänsten är placerad på Ifs huvudkontor i Bergshamra, Solna, och erbjuder möjlighet till hybridarbete.

Ansvarsområden

• Genomföra månads- och kvartalsavstämningar för att säkerställa datakvalitet och korrekt redovisning
• Delta i arbetet med månads-, kvartals- och årsbokslut samt tillhörande finansiell rapportering
• Förvalta och vidareutveckla finanssystemet Wallstreet Suite
• Medverka i framtagandet av kvantitativ rapportering (QRT) till Finansinspektionen och SCB
• Driva och delta i processförbättringar och projekt inom Financial Reporting Operations med fokus på effektivitet och kvalitet
• Samarbeta i projekt kopplade till redovisning och system tillsammans med interna och externa intressenter

Lämplig bakgrund

Vi söker dig med relevant utbildning inom ekonomi och minst 3-5 års erfarenhet inom revision/redovisning. Har du tidigare erfarenhet av finansiell sektor och investeringar är det en stor fördel. Vi ser det som meriterande om du har kunskap om finansiella instrument såsom obligationer, aktier och derivat. Men viktigast är det intresse att utvecklas och specialisera dig inom området.

Du är trygg i Excel och det är en fördel om du har erfarenhet från tidigare arbete med ett molnbaserat ERP system.

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen ser vi att du är en person som har förmågan att driva ditt arbete i hamn och ta initiativ till förbättringar. Du ser vikten av att vara en god lagspelare för att tillsammans med ditt team uppnå gemensamma mål och lyfta varandra för att lyckas. Du är noggrann och kvalitetsmedveten i ditt arbete, samt har en nyfiken framtoning och en vilja att lära nytt. Då rollen innebär ett flertal olika kontaktytor inom organisationen är du lyhörd och ödmjuk gentemot din omgivning och besitter en god kommunikativ förmåga.

Vad erbjuder vi

Vi ställer höga krav samtidigt som vi litar på att det är genom våra medarbetares kunskaper och vilja att utvecklas som vi tillsammans blir ett ännu bättre försäkringsbolag. Vi ger dig förutsättningarna genom lärande från engagerade kollegor med breda erfarenheter samt kompetensutveckling genom kurser och interna utbildningar. Vi vill dessutom att våra anställda ska få möjligheten att gå vidare internt i organisationen, antingen genom att axla ett större ansvar eller att byta team och avdelning.

Om företaget

If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med 3,9 miljoner kunder. Bruttopremieinkomsten var drygt 55 miljarder svenska kronor år 2022. Bolaget har cirka 7 300 anställda och ägs av finländska Sampo Abp som är noterat på NASDAQ OMX Helsinki. If erbjuder skadeförsäkringar för kunder på nationella marknader i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Baltikum.

Tillsammans skapar vi på If möjligheter för människor. Möjligheter att starta eget, att skaffa villa, att förverkliga drömmar. Vi står vid våra kunders sida och ser till att de är rätt försäkrade, så att de både känner sig trygga i vardagen och vågar bygga för framtiden. Om något händer hjälper vi dem upp på fötter och vidare i livet.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar If Skadeförsäkring med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sara Borgeström på sara.borgestrom@sjr.se. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Tester kommer utföras på slutkandidater.
Alla ansökningar och kontakter hanteras konfidentiellt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Om SJR

SJR är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom ekonomi och finans, HR och lön, inköp och logistik, IT, juridik och compliance, hållbarhet, kommunikation samt chefspositioner.

SJR är idag cirka 400 medarbetare och verksamma över hela landet med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB, som är noterat på First North Stockholm, med dotterbolagen SJR in Sweden AB och Wes AB.

Vi jobbar utifrån visionen Professionals Choice Through Life, vilket innebär en ständig strävan efter att skapa långsiktiga relationer med människor och organisationer i vårt nätverk.

www.sjr.se

Vår process

Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan. 

Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.

I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.

Personuppgifter

Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
 
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
 
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy.