
Arbetar du idag med hållbarhet i fastighets- eller byggbranschen och söker en ny utmaning?
ALM Equity förvärvar och utvecklar fastighetstillgångar för att möta framtidens behov av boende och vår verksamhet omfattar både utveckling, entreprenad och förvaltning av fastigheter. Med den bredden följer stor påverkan på både samhället och miljön, men också stor möjlighet att göra skillnad inom hållbarhet.
Om tjänsten
I vår ambition att arbeta än mer fokuserat inom hållbarhet söker vi nu en driven Hållbarhetsansvarig som vill äga och driva utvecklingen av koncernens hållbarhetsarbete. Rollen är ny och du får stor möjlighet att påverka och stärka vår position samt säkerställa att vi levererar lösningar som skapar långsiktiga värden.
Hos oss får du en central roll i att forma och utveckla hållbarhetsarbetet i en lösningsorienterad organisation med korta beslutsvägar. Du får ett heltäckande ansvar för att skapa, implementera och driva koncernens hållbarhetsstrategier framåt i nära samarbete med både verksamhetsansvariga, ledning och extern expertis. I rollen kommer du att koordinera och samordna verksamheternas insatser samt leda genomförandet av prioriterade aktiviteter.
Du ansvarar för våra projekt kopplade till olika hållbarhetsinitiativ, från strategisk planering till operativt genomförande. Tjänsten ingår i vår koncernstab som i övrigt består av bl.a. IT, HR och Marknad.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Utveckla, implementera och följa upp koncernens hållbarhetsarbete, inklusive hållbarhetsstrategier och mål.
• Samordna koncernens hållbarhetsrapportering i linje med svensk och europeisk hållbarhetslagstiftning samt rapportering gentemot ägare och investerare.
• Omvärldsbevaka, internutbilda och omsätta hållbara innovationer i koncernens affär.
• Paketera och kommunicera bolagets hållbarhetsarbete internt och externt.
• I samverkan med verksamheten ta fram, implementera och följa upp koncernens klimatfärdplan.
• Samordna koncernens arbete med miljöcertifieringar och anslutning till branschinitiativ.
• Stötta verksamheten i hållbarhetsrelaterade frågor så som trygghet, återbruk och cirkularitet, klimatanpassning och energieffektivisering.
• Ansvara för upphandling av extern expertis inom området, samordna resurserna och säkerställa leveranser.
Ansvarsområdena kommer löpande förändras och utvecklas i takt med att förändringar sker inom hållbarhetsområdet.
Lämplig bakgrund
Vi ser att du har erfarenhet från att utveckla, projektleda, implementera och samordna hållbarhetsarbete i bygg- och fastighetsprojekt och en stor förståelse för de affärsmässiga aspekterna av hållbarhet. Du har god förmåga att planera och utföra ditt arbete med stöd av nödvändiga interna och externa kontakter och du trivs med att arbeta både på strategisk och operativ nivå. En viktig del i vårt arbetssätt på ALM Equity är att förenkla komplexa utmaningar och hitta lösningar.
Du är självgående, nyfiken, resultatorienterad och kan ta ansvar och leverera med hög kvalitet mot korta deadlines. Vidare trivs du i att arbeta i en föränderlig och agil miljö där tempot stundtals är högt. Dina kunskaper om relevant lagstiftning, regelverk och branschstandarder är goda och du har erfarenhet av att samordna hållbarhetsrapportering. Vidare är kunskap om certifieringsstandarderna BREEAM och Miljöbyggnad är meriterande.
Vad erbjuder vi
Hos ALM Equity får du en unik möjlighet att göra skillnad. Hos oss går hållbarhetsarbete och affärsnytta hand i hand.
Vi erbjuder dig en central och inflytelserik roll där du får stort mandat att driva koncernens hållbarhetsarbete framåt. Du kommer att vara en viktig del av en framåtblickande organisation som värdesätter innovation, samarbete och ett affärsmässigt förhållningssätt. Vi erbjuder en dynamisk arbetsmiljö med korta beslutsvägar vilket ger dig möjlighet att påverka strategiska beslut direkt.
Om företaget
ALM Equity är en börsnoterad, innovativ och framåtblickande fastighetsutvecklare som utvecklar och investerar i fastighetstillgångar i syfte att skapa större värde. Verksamheten bedrivs primärt genom tre verksamheter; Utveckling, Entreprenad och Förvaltning.
Vi tänker hållbart genom hela fastighetens livscykel, samtidigt som vi utmanar traditionella lösningar med nytänkande och handlingskraft. Med hållbarhet som en central del av strategin fokuserar ALM Equity på att skapa effektiva och hållbara fastigheter som är anpassade för framtidens behov av boende.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar ALM Equity med SJR. Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsult Therese Kraft, therese.kraft@sjr.se.
Vi tillämpar ett kompetensbaserat urval. Om du uppfyller kvalifikationerna kommer första steget i processen vara att besvara några kompletterande frågor. Därefter gör vi ett första urval för att gå vidare till intervju. Inför intervjun genomförs våra tester: problemlösningstest (Matrigma) och personlighetstest (MAP).
Urval och intervjuer påbörjas vecka 2, så vänta inte med att skicka in din ansökan. Observera att vi endast tar emot ansökningar via vårt ansökningsformulär, inte via mail. Alla ansökningar och kontakter hanteras självklart konfidentiellt.
Kontaktperson

Therese Kraft
William Lindbom
Om SJR
SJR är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom ekonomi och finans, HR och lön, inköp och logistik, IT, juridik och compliance, hållbarhet, kommunikation samt chefspositioner.
SJR är idag cirka 400 medarbetare och verksamma över hela landet med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB, som är noterat på First North Stockholm, med dotterbolagen SJR in Sweden AB och Wes AB.
Vi jobbar utifrån visionen Professionals Choice Through Life, vilket innebär en ständig strävan efter att skapa långsiktiga relationer med människor och organisationer i vårt nätverk.
Vår process
Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan.
Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.
I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.
Personuppgifter
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy.