Ansökan är stängd
Finansadministratör till sommaruppdrag hos Alectas Kapitalförvaltning
Vill du arbeta med administration av spännande investeringar hos en av Sveriges största kapitalförvaltare? Vill du bidra till att trygga framtiden för våra 2,8 miljoner pensionskunder. Alecta har en vision om att bli världens mest effektiva tjänstepensionsbolag så att vi kan ge en så bra pension som möjligt till våra kunder.
Tjänsten är ett konsultuppdrag med anställning hos SJR. Uppdraget är på heltid och startar i början och juni och pågår till slutet av augusti med placering på Alectas kontor mitt i centrala Stockholm. Till detta uppdrag söker vi efter dig som studerar till en högskoleexamen med inriktning redovisning eller finans och som kan jobba heltid juni, juli och augusti. För rätt person kan man därefter bli förlängd så man kan jobba vid behov framöver.
Om tjänsten
Som finansadministratör arbetar du med administration av Alectas finansiella tillgångar och betalningsflöden till och från Alecta. Business Support består av 10 personer och vi önskar nu förstärka gruppen med en ny medarbetare för sommarmånaderna juni, juli och augusti. Business Support 's uppdrag är att stödja:
• Kapitalförvaltning; värdepappersadministration, säkerhets- och likvidhantering, myndighetsrapportering samt daglig pris- och limitkontroll.
• Ekonomiavdelningen; bokslut och underlag till årsredovisning avseende finansiella tillgångar.
• Ekonomi, Kund och HR; leverantörsbetalningar, pensioner till kunder och löner till anställda.
I rollen som finansadministratör kommer du även att arbeta med matchning av aktier, räntebärande och derivat. Du har daglig kontakt med Alectas depåbank och tjänsten innefattar även Collateral Management. Arbetet görs huvudsakligen i finanssystemet SimCorp Dimension och kontakter på engelska förekommer dagligen, såväl muntligt som skriftligt.
Lämplig bakgrund
Till detta uppdrag söker vi efter dig som studerar till en högskoleexamen inom redovisning eller finans. För att lyckas i rollen som finansadministratör har du ett strukturerat och noggrant arbetssätt och du gillar att arbeta mot uppsatta leveranstider. Du är driven, målmedveten och du tar gärna egna initiativ samt har en hög servicenivå.
Vad erbjuder vi
Alecta erbjuder dig en dynamisk och flexibel arbetsmiljö med goda utvecklingsmöjligheter i ett professionellt och yrkesskickligt team med modernt ledarskap. Vi värdesätter ett positivt, kreativt och decentraliserat arbetsklimat.
Om företaget
Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan starten 1917 och är ett av Europas största pensionsbolag med 2,8 miljoner privatkunder och 1200 miljarder i förvaltat kapital som vi investerar i aktier, räntor och alternativa investeringar. Vi arbetar för att leverera god avkastning och låga kostnader till våra kunder på ett ansvarsfullt och hållbart sätt. Vi investerar våra kunders pengar så att människor, miljö och samhälle mår bra på lång sikt. Kulturen hos oss präglas av enkelhet, kundfokus och ansvar och stor vikt läggs vid att vara en attraktiv arbetsgivare där vi strävar efter att arbeta smartare och effektivare än våra konkurrenter. Vi är ca 350 medarbetare och sitter centralt i Stockholm på Regeringsgatan.
Ansökan
Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2024-06-01.
Varmt välkommen med din ansökan!
Konsult hos SJR
Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg.
Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som stöttar dig i din utveckling.
Om SJR
SJR är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom ekonomi och finans, HR och lön, inköp och logistik, IT, juridik och compliance, hållbarhet, kommunikation samt chefspositioner.
SJR är idag cirka 400 medarbetare och verksamma över hela landet med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB, som är noterat på First North Stockholm, med dotterbolagen SJR in Sweden AB och Wes AB.
Vi jobbar utifrån visionen Professionals Choice Through Life, vilket innebär en ständig strävan efter att skapa långsiktiga relationer med människor och organisationer i vårt nätverk.
Vår process
Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan.
Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.
I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.
Personuppgifter
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy.