
Har du några års erfarenhet av kundreskontra och är van vid att hantera inkommande frågor samt ge förstklassig service till både interna och externa parter? Vill du bli en del av ett av bolag som ligger i framkant av teknikutvecklingen? Då har vi en spännande möjlighet för dig! SJR tillsätter nu en Ekonomiassistent inom kundreskontra till ett ledande bolag inom sin bransch. Detta är ett konsultuppdrag med anställning hos SJR, med start mitten av september och inledningsvis 6 månader med goda chanser till förlängning. Arbetet utförs på plats på kundens kontor i Kista med viss möjlighet till hemarbete.
Om tjänsten
I rollen som Ekonomiassistent med inriktning på kundreskontra kommer du att vara en central del av ekonomiteamet. Du kommer att ansvara för löpande hantering av kundreskontra, vilket innebär att du sköter inkommande frågor via mail och telefon, följer upp förfallna fakturor och hanterar kravstoppade fakturor. I din roll ingår även proaktiv kundkontakt för att säkerställa att betalningsflöden fungerar smidigt. Du kommer att samarbeta nära både interna och externa intressenter och arbeta för att ge förstklassig service och upprätthålla goda kundrelationer.
Ansvarsområden
- Hantera inkommande frågor via mail och telefon
- Bedöma och hantera stoppade ordrar på grund av förfallna fakturor
- Proaktiv kundkontakt för att säkerställa betalningsflöden
- Ge service till interna och externa kunder
- Hantera kravstoppade fakturor och bevakning
Lämplig bakgrund
Vi söker en person med gedigen erfarenhet av kravhantering, gärna med bakgrund från arbete i portaler hos inkassobolag. Du bör vara van vid att fatta beslut kring betalningsförelägganden och ha god kännedom om inkassolagen och dess regelverk. För att lyckas i rollen ser vi att du har en gymnasial utbildning inom ekonomi eller motsvarande, samt flera års erfarenhet från kundreskontra eller liknande ekonomifunktion där du hanterat både interna och externa kundärenden. Du har mycket goda kunskaper i Excel, inklusive funktioner som pivottabeller och VLOOKUP. Erfarenhet av affärssystem som Navision och/eller SAP är meriterande. Eftersom rollen innebär omfattande kommunikation är det viktigt att du behärskar svenska och engelska flytande, både i tal och skrift.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är strukturerad och van vid att arbeta självständigt samtidigt som du trivs med att samarbeta i team. Du är lyhörd, kommunikativ och har förmågan att hantera flera uppgifter parallellt utan att tappa fokus. För att trivas i en dynamisk miljö behöver du vara flexibel och kunna anpassa dig till förändrade omständigheter. Du är även stresstålig och behåller lugnet i situationer med hög arbetsbelastning. Samtidigt är du en person som tar initiativ och ser möjligheter till förbättringar i arbetssätt och processer.
Ansökan
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Atena Kamaliha. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2025-10-02.
Varmt välkommen med din ansökan!
Konsult hos SJR
Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg.
Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som stöttar dig i din utveckling.
Om SJR
SJR är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom ekonomi och finans, HR och lön, inköp och logistik, IT, juridik och compliance, hållbarhet, kommunikation samt chefspositioner.
SJR är idag cirka 400 medarbetare och verksamma över hela landet med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB, som är noterat på First North Stockholm, med dotterbolagen SJR in Sweden AB och Wes AB.
Vi jobbar utifrån visionen Professionals Choice Through Life, vilket innebär en ständig strävan efter att skapa långsiktiga relationer med människor och organisationer i vårt nätverk.
Vår process
Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan.
Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.
I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.
Personuppgifter
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy.
