ekonomiansvarig-till-swedsec-image
Ansökan är stängd
Stad:
Stockholm
Tjänst:
Chefspositioner
Län:
Stockholms län
Arbetsområde:
Rekrytering

Ekonomiansvarig till Swedsec

Om tjänsten

Som Ekonomiansvarig hos oss och vårt moderbolag Föreningen Svensk Värdepappersmarknad (SVPM) fyller du tillsammans med dina kollegor en viktig roll i finansbranschens självreglering. Swedsec verkar för de anslutna företagens gemensamma intresse av att ha kompetenta medarbetare och värna om kundskyddet på finansmarknaden. SVPM verkar på motsvarande sätt för sina medlemmars intresse för en hållbar och väl fungerande värdepappersmarknad.

Swedsec är en liten och platt organisation som i dagsläget består av 12 medarbetare. Du kommer rapportera till VD i Swedsec men kommer ha många kontaktytor mot övriga medarbetare inom såväl Swedsec som SVPM. Swedsecs medarbetare arbetar inom områdena affärsutveckling, testverksamhet, juridik, administration/kundservice, IT och kommunikation. SVPM har i dagsläget 10 medarbetare (varav Kommunikations- respektive Ekonomiansvarig delas med Swedsec) som främst arbetar med policyfrågor, regelutveckling och självregleringen på värdepappersmarknaden.

Som Ekonomiansvarig på Swedsec får du en central roll i vår verksamhet. Du får ett brett ansvarsområde där du sköter ekonomiarbetet i sin helhet avseende både Swedsec och SVPM inklusive två relaterade stiftelser. Tjänsten är placerad centralt på Blasieholmen i Stockholm.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

-Löpande bokföring

-Fakturering, kund- och leverantörsreskontra

-Ta fram budget inklusive prognosprocess

-Månadsbokslut med budgetuppföljning och rapportering till ledning

-Upprätta årsbokslut samt årsredovisning

-Löne- och personaladministration

-Skatte- och momsdeklarationer samt inkomstdeklaration

-Kontakter med banker, försäkringsbolag, revisorer samt myndigheter

Lämplig bakgrund

Du har en akademisk utbildning inom ekonomi och/eller en relevant påbyggnadsutbildning. Vi ser gärna att du har flera års erfarenhet som ekonomiansvarig i ett mindre bolag, där du haft helhetsansvaret för ekonomifunktionen, eller att du kommer från en roll som redovisningskonsult. Du ska känna dig trygg och självgående i alla delar av redovisningsflödet. Erfarenhet från en medlemsstyrd organisation är meriterande. Du är en van systemanvändare med goda kunskaper i Excel. Swedsec och SVPM använder Fortnox för löne- och ekonomihanteringen varför det är bra men inte ett krav att ha vana vid detta system.

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen är du en analytisk, ansvarstagande och självgående person som har en stark förmåga att planera, driva arbetet framåt på ett strukturerat sätt och är van vid att ta i lite extra när det behövs. Du har ett eget driv och tycker om att arbeta tillsammans med andra i laget. Kvalitet genomsyrar allt du gör och du har ett prestigelöst förhållningssätt och hjälper till där det behövs.

Om företaget

Swedsec Licensiering AB (Swedsec) tillhandahåller ett licensieringssystem för anställda i den svenska finansbranschen och har i dagsläget omkring 290 anslutna företag med tillsammans ca 24 800 aktiva licenshavare. Swedsecs vision är att stärka kompetensen och kundskyddet i finansbranschen. Läs mer på www.swedsec.se

Svensk Värdepappersmarknad (SVPM) är en branschorganisation som tillsammans med representanter för de 24 banker och värdepappersbolag som är våra medlemmar verkar för att öka kunskapen om värdepappersmarknaden och för att reglerna som gäller för branschen fungerar i praktiken, ger kunskapsstöd och utarbetar standards, samt verkar för en effektiv infrastruktur på värdepappersmarknaden. Föreningen har mycket kontakter med beslutsfattare i Sverige och inom EU, liksom en bred samverkan med många liknande organisationer inom och utom Sverige.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar Swedsec med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Karin Van Egeraat på 070-4715908. Alla ansökningar och kontakter hanteras konfidentiellt. Notera att vi tyvärr inte tar emot ansökningshandlingar via e-post.

Varmt välkommen med din ansökan!

Om SJR

SJR är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom ekonomi och finans, HR och lön, inköp och logistik, IT, juridik och compliance, hållbarhet, kommunikation samt chefspositioner.

SJR är idag cirka 400 medarbetare och verksamma över hela landet med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB, som är noterat på First North Stockholm, med dotterbolagen SJR in Sweden AB och Wes AB.

Vi jobbar utifrån visionen Professionals Choice Through Life, vilket innebär en ständig strävan efter att skapa långsiktiga relationer med människor och organisationer i vårt nätverk.

www.sjr.se

Vår process

Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan. 

Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.

I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.
 
Personuppgifter

Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
 
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
 
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy.