ekonomiassistent-med-fokus-pa-leverantorsreskontran-image
Ansökan är stängd
Stad:
Höganäs
Tjänsteområde:
Ekonomi/Finans
Län:
Skånes län
Jobbtyp:
Rekrytering

Business Controller

Lindéngruppen är ett andra generationens familjeföretag med fokus på hållbar långsiktig utveckling av industriföretag. Koncernen består av flera helägda och delägda bolag, bland annat Beckers, Colart, Alex Begg, Höganäs och cReal. Med ett starkt engagemang för samhällsansvar och miljö bidrar koncernen till att forma en mer hållbar framtid.

Om tjänsten

Nu söker vi en driven Business Controller till vårt globala ekonomiteam på Lindéngruppens huvudkontor i Höganäs. Tjänsten kommer att rapportera till koncernens CFO och spela en viktig roll för att stödja genomförandet av koncernens tillväxtstrategi.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

I din roll som Business Controller ansvarar du bland annat för:
• Löpande analyser av den finansiella utvecklingen
• Prognoser för koncernen och dess dotterbolag
• Utveckla modeller för simulering av finansiella scenarios
• Driva den strategiska finansiella planeringsprocessen för hela koncernen
• Förbereda rapporter och presentationer för koncernledning och styrelse
• Kontinuerlig förbättring av affärskontrollprocesser, utveckling av rapporteringsformat och strukturer
• Initiera, leda eller delta i ad-hoc-projekt inom finansområdet

Lämplig bakgrund

Vi söker dig som har en universitetsexamen inom företagsekonomi eller liknande och 3–5 års erfarenhet från en Business Controller-roll.

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen är du en analytisk person med stor förmåga att identifiera och lösa problem samt förmedla slutsatser och rekommendationer på ledningsnivå. Du har god förståelse för resultaträkning, balansräkning och kassaflöde, samt erfarenhet av finansiella planeringsprocesser. Du har god kunskap i IT-verktyg som Excel, PowerPoint och Power BI, och trivs i en global och dynamisk miljö.
Som person är du öppen, självständig och nyfiken med ett starkt driv och med en ständig strävan efter förbättring. Du har en hög integritet och behärskar engelska flytande, både i tal och skrift.

Vad erbjuder vi

Att arbeta på Lindéngruppen innebär att bli en del av en värderingsdriven och hållbarhetsfokuserad organisation. Som medarbetare får du möjlighet att bidra till långsiktig utveckling inom innovativa och framtidsinriktade industrier. Lindéngruppen erbjuder en global och dynamisk arbetsmiljö, där medarbetarnas personliga utveckling och engagemang värderas högt. Här får du chansen att arbeta med meningsfulla projekt som skapar värde för både samhället och miljön.

Om företaget

Lindéngruppen är ett andra generationens familjeföretag med fokus på hållbar långsiktig utveckling av industriföretag. Ett starkt engagemang för hållbarhet är en viktig del av vårt syfte och vi är aktiva i en rad lokala, nationella och internationella projekt för att stärka och utveckla de samhällen där vi finns. Vårt engagemang är långsiktigt och vi samarbetar genom strategiska partnerskap med organisationer inom konst, utbildning, forskning och hållbarhet, integration samt barns rättigheter.
Koncernen består av tre helägda bolag; Beckers – global marknadsledare och en ledande leverantör av industrifärger Colart – världsledande konstmaterialföretag, Alex Begg – specialiserad tillverkare av lyxtextilier som kashmirhalsdukar, wraps, plagg och lyxstickade plagg och två delägda företag; Höganäs – världens största producent av metallpulver och cReal – en tillverkare av hållbara havrebaserade livsmedelsingredienser.

Ansökan

Är du redo för nästa steg i din karriär?
I denna rekrytering har Lindéngruppen valt att samarbeta med SJR.
För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Annie Höjman på annie.hojman@sjr.se.
Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Alla ansökningar och kontakter hanteras konfidentiellt.
Notera att vi inte tar emot ansökningshandlingar via e-post.
Varmt välkommen med din ansökan och vi ser fram emot att välkomna dig som en viktig del av vårt framgångsrika team!

Picture of contact person Annie Höjman

Kontaktperson

Annie Höjman

Om SJR

SJR är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom ekonomi och finans, HR och lön, inköp och logistik, IT, juridik och compliance, hållbarhet, kommunikation samt chefspositioner.

SJR är idag cirka 400 medarbetare och verksamma över hela landet med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB, som är noterat på First North Stockholm, med dotterbolagen SJR in Sweden AB och Wes AB.

Vi jobbar utifrån visionen Professionals Choice Through Life, vilket innebär en ständig strävan efter att skapa långsiktiga relationer med människor och organisationer i vårt nätverk.

www.sjr.se

Vår process

Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan. 

Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.

I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.

Personuppgifter

Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
 
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
 
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy.