Ansökan är stängd
B2B-kreditanalytiker till Ikano Bank
Är du en erfaren kreditanalytiker som vill utvecklas, få möjlighet att påverka ditt dagliga arbete och är redo att ta nästa steg? Då kanske denna tjänst kan vara något för dig. SJR tillsätter nu en B2B-kreditanalytiker till vår kund Ikano Bank.
Om tjänsten
Detta är ett konsultuppdrag med anställning hos SJR, med start omgående och som pågår i 12 månader där du kommer arbeta som konsult hos Ikano Bank. För rätt person finns det därefter möjlighet till förlängning på uppdraget alternativt direktanställning hos Ikano Bank.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som B2B-kreditanalytiker ansvarar du för de kreditförfrågningar som kommer in till företaget från såväl moderbolaget som för externa samarbetspartners och återförsäljare. Du kommer ingå i ett team som idag består av 5 personer och kontoret finns i Sundbyberg.
Exempel på återkommande arbetsuppgifter är bland annat nykundsprövning där du gör en kreditundersökning på de förfrågningar som kommer in och löpande bevakning av befintliga kunder.
Kreditförfrågningarna kan variera från enklare och mindre förfrågningar till större och mer komplexa förfrågningar. Du har en rådgivande funktion gentemot både säljare och interna kollegor vid större affärer. Du gör analyser, skapar riskrapporter och underlag till egna kreditbeslut.
Dina huvudsakliga ansvarsområden kommer vara:
- Bedömning av företagskunders kreditvärdighet, samt analys av finansiell information som en del av kreditprövningsprocessen.
- Förbereda och presentera kreditansökningar för större exponeringar för beslut i kreditkommittéer.
- Ge råd till den interna försäljnings- och operations enheten i frågor som rör företagens kreditrisk och förändringar av policys och riktlinjer.
- Regelbunden kommunikation och kontakt med Ikano Banks kunder och partners.
- Inrätta och utföra interna kontroller
- Fånga upp tidiga varningssignaler och möjligheter på nyckelkunder och branscher.
- Kunskapsdelning inom det nordiska kreditteamet och övriga enheter i banken
- Ad-hoc uppgifter och deltagande i projekt
Lämplig bakgrund
För denna roll söker vi dig med mångårig erfarenhet av kredithantering inom B2B- företagssidan, gärna från bank eller finansföretag.
För oss är det viktigt att du har goda kunskaper inom kreditbedömning och erfarenhet från en liknande roll inom kreditanalys. Det är en fördel om du arbetat med leasing och/eller factoring till företagskunder. Du bör även ha god förståelse för risk- och riskrelaterade frågor såsom ratingmodeller och kassaflödes- och nyckeltalsanalyser. Du har lätt för att kommunicera både i tal och skrift på svenska såväl som på engelska.
Personliga egenskaper
Som person är du noggrann, strukturerad och planerande i ditt arbete. Du är en teamplayer med god samarbetsförmåga som trivs att jobba högt som lågt. Tjänsten ställer höga krav på att du är analytisk, ansvarstagande och van vid att ta egna initiativ.
För att lyckas i rollen är du lösningsorienterad och stimuleras av att bidra i förbättringsarbetet liksom att utvecklas vidare i rollen. Du trivs i att jobba i en föränderlig miljö och med många kontaktytor.
Ansökan
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig Talent, Atena Vinogradova på 072 394 33 22 Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2023-11-15.
Varmt välkommen med din ansökan!
Konsult hos SJR
Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg.
Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som hjälper dig med dina utmaningar.
Kontaktperson
Atena Vinogradova
Om SJR
SJR är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom ekonomi och finans, HR och lön, inköp och logistik, IT, juridik och compliance, hållbarhet, kommunikation samt chefspositioner.
SJR är idag cirka 400 medarbetare och verksamma över hela landet med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB, som är noterat på First North Stockholm, med dotterbolagen SJR in Sweden AB och Wes AB.
Vi jobbar utifrån visionen Professionals Choice Through Life, vilket innebär en ständig strävan efter att skapa långsiktiga relationer med människor och organisationer i vårt nätverk.
Vår process
Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan.
Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.
I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.
Personuppgifter
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy.