En klimatsmart verksamhet
SJR, som del av Ogunsen-koncernen, strävar efter att vara en klimat- och resurseffektiv verksamhet genom att i alla delar av verksamheten göra val med hänsyn taget till miljön. Vi bedriver ett systematiskt miljöarbete utifrån vår miljöpolicy för att minska vår klimatpåverkan och tillämpar försiktighetsprincipen. Vårt miljöledningssystem är certifierat enligt ISO 14001 sedan 2009.
Vår påverkan på klimat och miljö
SJR bedriver ett aktivt miljöarbete med fokus på de tre områden inom vår verksamhet som ger störst negativ miljöpåverkan: våra tjänsteresor, våra kontor och våra inköp.
Vårt mål är att vara klimatneutrala i vår egen verksamhet senast till 2030 samt minska koldioxidutsläppen med 50% till 2025, med 2018 som basår.
Exempel på åtgärder vi vidtagit för att minska vår negativa påverkan på miljön:
-
Vi fasar ut våra bensin och dieseldrivna bilar. Idag drivs 71 % av våra bilar med el.
-
Vi har bytt till elavtal med förnybar el, vilket innebär att all el som vi använder på våra kontor kommer från förnyelsebara energikällor, såsom sol-, vind- och vattenkraft.
-
Vi samarbetar med våra fastighetsägare för att minska energiförbrukningen och förbättra avfallshanteringen. Vi har exempelvis installerat närvarostyrning av belysning samt genomfört glasbyte på vårt huvudkontor i syfte att minska värmeförlusten genom fönstren. På kontoret i Malmö har vi satt in närvarogivare för smart styrning av ventilation, värme och kyla.
-
Vi mäter och följer upp återvinningsgraden vad gäller kontorspapper, elavfall och osorterat avfall.
-
Vi arbetar för att minska miljöpåverkan genom avfallsförebyggande åtgärder, återanvändning samt återvinning i enlighet med avfallshierarkin. På våra kontor har vi rutiner och miljöstationer för sortering och återvinning av avfall. Genom regelbundna miljöronder säkerställer och förbättrar vi vår återvinning.
-
Vi digitaliserar våra arbetsprocesser för att öka effektiviteten och minska vårt behov av tjänsteresor och därigenom våra koldioxidutsläpp. Vi strävar efter att i vår affärsverksamhet resa så lite som möjligt och istället använda IT-lösningar för kommunikation internt och med kunder och kandidater.
-
Vår policy för inköp av IT-produkter innebär att vi ska välja TCO-märkta IT-produkter (TCO Certified) där det är möjligt. På så sätt driver vi på utvecklingen av hållbar IT och säkerställer att våra datorer, och annan IT-utrustning, är producerade med miljömässig, social och ekonomisk hänsyn.
-
Vi tar ansvar för de utsläpp som verksamheten skapar. Från och med 2022 klimatkompenserar vi för de kvarvarande koldioxidutsläpp som vi inte kan reducera genom att investera i projekt som ökar koldioxidbindningen i svenska skogar. Projekten främjar biologisk mångfald och klimatanpassar de svenska skogarna genom att skog sparas och nya skogar etableras som sammantaget ökar koldioxidbindningen.
Läs mer om vår hållbarhetsstrategi och vårt hållbarhetsarbete här.
Hållbarhetsrapport 2023
Ogunsen-koncernens hållbarhetsrapport är inspirerad av Global Reporting Initiatives Standards (GRI) och utgår från de tre dimensionerna av hållbar utveckling: ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet. Innehållet har definierats utifrån påverkan och väsentlighet, med grund i intressentdialog och väsentlighetsanalys. I rapporten presenteras identifierade väsentliga områden, resultat samt de risker och möjligheter som är kopplade till dessa områden liksom redogörelser för hur bolaget hanterar dem.