I sitt arbete med kunder och kandidater i Mälardalen och Norra Sverige möter Elin Andersson och Rebecca Persson, Business Managers för Region Mitt och Norr på SJR, ständigt nya perspektiv. Här delar de med sig av insikter och reflektioner från kund- och kandidatdialoger. Vi pratar om kompetensbehov, flexibilitet, vad som krävs för att säkra och attrahera rätt kompetens, varför det ibland är den lilla rollen på den mindre orten som är allra mest affärskritisk och värdet av löpande dialog.

Ett samtal om kompetensbehov mellan två kvinnor från SJR vid ett marmorbord där både tekniska verktyg och personligt bemötande samverkar i en varm miljö.

Flexibilitet fortsatt viktigt

I dialogerna med både kunder och kandidater är det tydligt att frågan om fysisk närvaro vs. hybridlösningar är mer aktuell än någonsin.

— Det är en tydlig trend att fler företag vill ha tillbaka sina medarbetare fysiskt på plats. Det handlar mycket om företagskulturen, man vill bygga och behålla något tillsammans, och det är svårare att göra fullt ut på distans. Det finns ett värde i det spontana, det man inte kan fånga i ett videomöte, säger Elin och Rebecca.

Samtidigt ser Elin att flexibilitet är en faktor som många kandidater värderar högt, ibland så pass att det påverkar vilken arbetsgivare eller vilket uppdrag man väljer.

— Det är inte svart eller vitt. Flexibilitet har blivit en hygienfaktor. Många kandidater är tydliga med att de uppskattar flexibilitet. Man kanske inte vill jobba hemifrån hela tiden, men man vill ha möjligheten. Det skapar en känsla av frihet och tillit. Det kan till och med ibland vara en dealbreaker i val av uppdrag eller arbetsgivare, noterar Elin.

Företag som har tydliga hybridlösningar och erbjuder flexibilitet kan ofta bredda sitt kandidatunderlag, särskilt för mer specialiserade roller. I mitten och norra delarna av Sverige blir detta extra viktigt då kompetensurvalet ibland är mer utmanande och resesträckor ofta är längre samtidigt som det finns möjlighet till bra pendling.

— I de roller där det är svårt att hitta rätt kompetens lokalt, kan det göra stor skillnad. Genom att öppna upp för hybrid- eller distansupplägg kan man attrahera kandidater från fler orter. Det breddar kandidaturvalet, vilket kan vara avgörande. Det kan också vara en viktig attraktionskraft för kandidater, särskilt för roller där konkurrensen om vissa profiler är stor, eller påverka tillgänglighet. Vår rekommendation är att se över vad som faktiskt kräver fysisk närvaro och vad som inte gör det, speciellt inom geografiska områden där det finns bra infrastruktur och pendlingsmöjligheter, förklarar Elin.

Rebecca lyfter vikten av att förstå båda sidors behov och vår roll i att brygga detta.

— För oss handlar det om att vara lyhörda i våra dialoger — både mot kundens behov och kandidatens drivkrafter. Vårt mål är att hitta en bra lösning som passar behovet, kontexten och målen. Ibland behöver vi öppna upp perspektiven och visa på alternativa lösningar. Ibland behöver vi vara tydliga med varför vissa förutsättningar, som fysisk närvaro, kan vara avgörande. Ibland behöver vi presentera varför kraven eller preferenserna ser ut som de gör till kandidaterna. Vårt fokus är alltid att hitta den bästa lösningen – och då måste vi se till helheten. Vi behöver förstå båda sidors behov, utmana eventuella begränsningar och agera rådgivande genom hela processen. Det är så vi säkerställer att matchningen blir rätt, för alla parter, betonar Rebecca.

 

För oss handlar det om att vara lyhörda i våra dialoger — både mot kundens behov och kandidatens drivkrafter. Vårt fokus är alltid att hitta den bästa lösningen – och då måste vi se till helheten.
—Rebecca Persson, SJR

 

Elin lyfter ledarskap och kompetensstrategi som viktiga relaterade faktorer.

— Det finns inget enkelt svar på vad som är rätt väg framåt. Men jag tror att det handlar mycket om balans, förståelse — och att våga anpassa sig efter både affär och människor. Det handlar om hur man leder. Ett hybridupplägg kräver lite mer tydlighet och närvaro i kommunikationen, men det behöver inte betyda att kulturen blir svagare. Tvärtom kan det stärka upplevelsen av tillit och ansvar, noterar Elin.

Att säkra kritisk kompetens

En annan aspekt som ofta kommer upp är hur bolag kan arbeta långsiktigt med att säkra och attrahera kritisk kompetens, särskilt för företag som är verksamma ute i landet där en viss kompetens kan vara avgörande för ett enskilt kontor eller team.

— Det handlar mycket om att synas och bygga sin närvaro, tydlighet och kommunikation kring sin kultur och sitt syfte och visa på meningsfullhet. Många kandidater söker efter sammanhang där de både kan bidra och utvecklas, noterar Elin.

Tappar man en specialist på ett mindre kontor så blir det ofta snabbt en affärskritisk fråga. Här kan en temporär lösning som backar upp vara kritiskt och i dessa lägen kan SJR, med vårt nätverk och lång erfarenhet, vara en snabb och stöttande partner.

— I bolag där man har få personer i varje funktion, blir varje roll väldigt viktig. Försvinner en person i ett team, kan det få stora konsekvenser — särskilt om det är en specialistroll som är svår att ersätta. Genom att arbeta proaktivt och bygga nätverk inom viktiga kompetensområden, kan vi ofta agera snabbt när behovet uppstår. Det är där vi gör störst skillnad — att redan ha kontakt med rätt människor, särskilt i mer nischade specialiseringar, såsom projekt- eller produktions controller, säger Elin.

— På mindre kontor har man oftast inte flera personer som kan täcka upp, så det kräver både framförhållning och en bra partner att luta sig mot när det behövs. Vi kan dessutom stötta bolaget med en snabb, temporär och samtidigt kvalificerad konsultlösning medan den permanenta rekryteringen pågår och kommer på plats. Rekryteringar kan ta längre tid än planerat, av olika anledningar, och då kan glappet bli väldigt stort. Vilket kan påverka en smidig löpande verksamhet, speciellt inom affärskritiska funktioner såsom ekonomi, HR, med flera. I dessa fall kan en bra interim lösning vara avgörande, förklarar Rebecca.

 

Genom att arbeta proaktivt och bygga nätverk inom viktiga kompetensområden, kan vi ofta agera snabbt när behovet uppstår. Det är där vi gör störst skillnad — att redan ha kontakt med rätt människor, särskilt i mer nischade specialiseringar, både avseende temporärt stöd och permanenta rekryteringar.
— Elin Andersson, SJR

 

Att förstå både företagens behov och kandidaternas drivkrafter är avgörande för att hitta rätt lösning. Och det är just i den dialogen som Elin och Rebecca trivs bäst.

— Det viktiga är att inte fastna i gamla hjulspår. Marknaden förändras, och vi måste förändras med den. Det gäller både företagen som anställer och för oss som jobbar med rekrytering. För att säkra konkurrenskraft och kritisk kompetens behöver vi förstå affären, marknaden och människorna, betonar Elin.

Värdet av löpande dialog

Elin och Rebecka avslutar med att lyfta värdet av löpande dialog och kontakt för att hitta rätt kompetens i samarbete med en rekryteringspartner.

— Flera av våra kunder säger att en fördel med att ha löpande dialog med oss på SJR är att ligga steget före i den föränderliga arbetsmarknad vi befinner oss i. Genom regelbunden kontakt får de tillgång till insikter om kandidatmarknaden, trender inom branschen och möjligheten att snabbt hitta rätt kompetens när behovet uppstår, berättar Elin.

— Vi jobbar långsiktigt och aktivt med att bygga relationer – både med kunder och kandidater. För oss är det viktigt att ligga nära i båda leden. Det gör att vi kan vara snabba, flexibla och träffsäkra när behoven uppstår. Många uppdrag är väldigt 'här och nu', och då gäller det att vi redan har gjort för-jobbet. Vi har en motor som ständigt är igång, med arbetssätt och processer som gör att vi kan agera snabbt och samtidigt leverera specifika lösningar, utifrån våra kunders behov. Vi känner våra konsulter, våra kunder och marknaden väl – vi förstår var de befinner sig, vad de vill och vad som krävs för att ta nästa steg och nå utsatta mål, noterar Rebecca.

 

Vi bygger relationen över tid, vilket gör att vi verkligen förstår våra kunders verksamhet, mål och kultur — och kan leverera bättre resultat när behov uppstår. För att säkra konkurrenskraft och kritisk kompetens behöver vi förstå affären, marknaden och människorna.
— Elin Andersson, SJR

 

Elin uppmanar till att investera i dialogen för att stå starkare imorgon.

— Vi bygger relationen över tid, vilket gör att vi verkligen förstår våra kunders verksamhet, mål och kultur — och kan leverera bättre resultat när behov uppstår. Genom löpande dialog och möten undviker våra kunder att stressa fram lösningar, utan de vet att de kan vända sig till oss när behov uppstår och att vi snabbt kan stötta dem med just deras specifika behov, avslutar Elin.

Insights lärande kompetensutveckling ledarskap

 

Stärk ert team med oss på SJR.

Vi ser fram emot att höra från dig!

Anlita oss

Fler nyheter

Rekrytering
SJR Insights
27 oktober, 2025

SJR Spanar: På tal om kompetens med Therese Kraft

Therese Kraft, Senior Recruitment Consultant på SJR i Stockholm, delar tips och reflektioner kring att lyckas med en rekrytering, hur företag kan bli bättre på att attrahera rätt kandidater och de mest eftertraktade kompetenserna inom ekonomi och finans.
Rekrytering
SJR Insights
20 oktober, 2025

SJR Spanar: På tal om kompetens med Emelie Jorland

Emelie Jorland, Recruitment Consultant på SJR i Stockholm, delar tips och reflektioner kopplat till rekryteringsprocesser, intervjuer, tester samt prioriterade och eftertraktade kompetenser.
Konsult
SJR Insights
17 oktober, 2025

Konsultspotlight: Susanne Tuks

Susanne Tuks delar med sig av livet som redovisningskonsult, det uppskattade samarbetet med SJR, värdet konsulter tillför och möjligheten att balansera jobb i Sverige med skidsäsonger i Alperna.