
Intressenter och deras påverkan
Våra intressenters behov och förväntningar hjälper oss att navigera rätt.
Intressentdialogen är avgörande för vår förmåga att skapa värde och för vår långsiktiga framgång. Att förstå intressenternas behov och förväntningar på oss är viktigt för att kunna utveckla vår affärsmodell och vårt bolag. Dialogerna är en förutsättning för att förstå och kunna stödja våra kunder i deras hållbarhetsarbete, skapa en stark företagskultur och säkra tillgång till kandidater med rätt kompetens.
SJR:s och Ogunsens viktigaste intressenter är medarbetare, kunder, kandidater, ägare, leverantörer samt vår branschorganisation. Dialogen genomförs via digitala undersökningar samt genom intervjuer med utvalda intressentgrupper. Vilka frågor som är viktiga för våra intressenter framgår även av ramavtalsupphandlingar och branschrapporter.

Kandidater
Synpunkter och krav
- En rättvis arbetsmarknad där du blir rekryterad på grund av din kompetens och potential, inte på grund av att du har rätt namn, kön eller ålder.
 - Att få återkoppling under rekryteringsprocessen.
 - Tydlighet och tillgång till relevant information.
 - Kandidaterna ser risker med en mer digitaliserad rekryteringsprocess och att användningen av AI kan innebära mindre personlig kontakt och missförstånd.
 
Så har vi beaktat kandidaters åsikter i vår strategi och affärsmodell
- Vi tillämpar en kompetensbaserad rekryteringsprocess.
 - Kandidaterna får idag primärt återkoppling via e-post men även via samtal.
 - På våra webbsidor har vi information om hur rekryteringsprocessen går till, hur man kan förbereda sig för tester, hur vi behandlar kandidaternas personuppgifter etc.
 - Vi använder tester och digital referenstagning för att ge kandidaterna lika förutsättningar och för att hjälpa oss att göra en rättvis och fördomsfri bedömning. Utvecklingen inom AI-området sker med stor eftertanke och med beaktande av lagstiftning samt våra intressenters synpunkter.
 
Kunder
Synpunkter och krav
- Allt fler kunder ser fördelarna med att jobba med mångfald och inkludering då forskning visar att företag som integrerar jämställdhet, mångfald och inkludering i sina strategier blir mer framgångsrika, innovativa och hållbara.
 - Efterfrågar kompetens för att klara sin egen omställning.
 - Premierar leverantörer som agerar hållbart.
 - Efterfrågar en hög kompetens hos våra medarbetare för att säkerställa en kvalitativ leverans.
 
Så har vi beaktat kunders åsikter i vår strategi och affärsmodell
- Vi erbjuder tjänster och kompetens inom området mångfald och inkludering.
 - Som svar på våra kunders ökande efterfrågan på hållbarhetskompetens har vi utökat vårt nätverk med fler kandidater med djupgående kunskap inom hållbarhetsområdet.
 - Vi säkerställer att vi har en hållbar affärsmodell och strategi och är certifierade enligt ISO 9001:2015 samt 14001:2015.
 - Kompetensutveckling är en viktig del av vår HR-strategi för att säkerställa att våra medarbetare har kompetens som motsvarar våra kunders och kandidaters förväntningar.
 
Medarbetare
Synpunkter och krav
- Möjlighet att arbeta hemifrån.
 - Behov av kompetensutveckling för framtida krav.
 - Utveckling och tydlighet i ledarskapet.
 - Utvecklande konsultuppdrag.
 
Så har vi beaktat medarbetares åsikter i vår strategi och affärsmodell
- Vi tillämpar flexibel arbetsplats med möjlighet att arbeta hemifrån samtidigt som vi arbetar med att stärka företagskulturen och främja gemensam närvaro på våra kontor.
 - Vi säkerställer kontinuerligt kompetensutveckling för att förbereda våra medarbetare för framtidens arbetsmarknad och verksamhetens behov.
 - Vi har tagit fram ledarkriterier för att skapa tydliga förväntningar på ledarskapet inom koncernen. Dessa kriterier fungerar som en grund för att kartlägga och analysera våra ledares styrkor och utvecklingsområden. Resultaten från kartläggningen utgör grunden för ett systematiskt arbete med att stärka ledarskapet och säkerställa att det möter medarbetarnas behov av tydlighet, stöd och möjligheter till utveckling.
 - Vi har en aktiv närvaro hos våra kunder för att säkerställa att vi får in utvecklande och intressanta konsultuppdrag för våra medarbetare.
 
Leverantörer
Synpunkter och krav
- Tydliga avtal, god kommunikation, professionellt samarbete.
 - Tillgång till nätverk och utvecklande uppdrag (gäller underkonsulter).
 
Så har vi beaktat leverantörers åsikter i vår strategi och affärsmodell
- Vi har en uppförandekod som ska efterlevas i alla affärsrelationer. Vi utbildar löpande våra medarbetare i uppförandekoden.
 - Vi har en löpande dialog med våra underkonsulter för att säkerställa att vi kan erbjuda dem uppdrag som motsvarar deras karriärönskemål.