En kaffe med Marie Bergsman, Konsultchef SJR

”En kaffe med” är en intervjuserie där vi träffar intressanta personer som på olika sätt är en del av SJR’s nätverk. Vi träffar internt anställda, associerade konsulter och kunder för att lära känna dem, ta del av deras bästa tips samt få veta mer om varför de väljer att arbeta med SJR. Vi har tagit en kaffe med Marie Bergsman, Konsultchef på SJR.

Berätta, hur ser din relation till SJR ut?

Jag började redan 2006 då man precis startat dotterbolaget SW som hade fokus på young professionals. SJR hade sedan start nischat sig på specialister och tyngre chefstjänster men då man sett hur det poppade upp en ny generation examinerade ekonomer, 80-talisterna som pluggade på universitetet på ett sätt man inte gjort tidigare, så startade man SW för att kunna fånga upp dessa tidigt i deras karriärer. När jag började på SW kom jag från en ganska spretig bakgrund, jag hade pluggat ekonomi på Uppsala Universitet, jobbat inom sälj och ansvarat för en kundtjänst samt påbörjat en sjuksköterskeutbildning. Men i min dåvarande tjänst jobbade jag med just rekrytering. Jag kom i kontakt med Per och började jobba för SW i april 2006, det var som att bygga ett helt nytt företag även om vi hela tiden hade SJR i ryggen. Det var där resan började och när vi slog ihop bolagen förra året så hade vi gått från två anställda till 30 och med över 150 konsulter. Det har verkligen sprungit på i ett rasande tempo och varit otroligt roligt. Då var min roll rekryterare och konsultchef och vid ihopslagningen valde jag aktivt att stanna kvar i utmaningen som chef i SJR’s konsultverksamhet. Jag har idag en operativ roll där jag får leda och coacha tio fantastiska individer och jag älskar det.

Vilka är dina bästa karriärstips?

Säg oftare ja än nej och var nyfiken. Se alltid till vad du kan förbättra, både som verksamhet och som individ. Var ödmjuk, man kommer långt i livet på att vara en schysst kollega.

Varför väljer du att arbeta med SJR?

Det är en så himla bra fråga som man absolut borde ställa sig själv varje dag. SJR har kunnat ge mig det som är viktigt för mig. En dynamisk roll med mycket frihet under ansvar. Men den största anledningen till att jag går till jobbet varje dag är definitivt mina fina kollegor.

Det behöver finnas en stark vilja att förstå kundens behov, men framförallt kundens utmaningar, för att göra en lyckad matchning.

- Marie Bergsman

Vad är nyckeln till en lyckad rekrytering?

Jag tror att det handlar om att förstå sin kund så pass mycket som om du vore kundens egen HR eller personalansvarig. Det behöver finnas en stark vilja att förstå kundens behov, men framförallt kundens utmaningar, för att göra en lyckad matchning. Jag tror också att det är viktigt att vara så ärlig som möjligt mot alla under processens gång. Alla bolag har olika utmaningar och det är bra att kunna förmedla det på ett öppet sätt. De gånger en rekrytering inte blir bra är de gånger då man inte lagt alla korten på bordet så att kandidaten inte förstått förväntningarna. Förväntningar i relationer överlag är otroligt viktiga att förmedla. Det har skett förändringar på arbetsmarknaden och idag så finns krav och förväntningar från både företagen och kandidaterna. Kunden behöver veta sitt why, gör de inte det så blir det en utmaning.

När jag inte jobbar gillar jag att…

Träna och vara med familj och vänner.

Till sist, hur dricker du ditt kaffe?

Med mycket mjölk! Jag är nybliven kaffedrickare, jag började vid 40, haha!

Av Caroline Oskarsson

Anna Kinberg Batra om framtidens arbetsmarknad och... | Läs om det på nästa sida