Om tjänsten
Som PP Pensions ekonomichef kommer du att ansvara för ekonomiavdelningen som, förutom dig, består av tre medarbetare: en redovisningsekonom, en controller och en ekonomi-/kontorsassistent. Din roll kommer innebära att fördela och leda redovisningsarbetet samtidigt som du själv är operativ och i slutändan ansvarar för avdelningens leverans.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Du kommer att ansvara för löpande redovisning, bokslut, delårsrapporter och årsredovisning. I ditt arbete kommer du även ha ansvaret för budgetprocess och budgetuppföljning, analyser av försäkringsverksamheten och fastighetsförvaltningen samt ekonomisk rapportering till PP Pensions styrelse och ledning.
En annan viktig del i tjänsten blir att ansvara för (korrekt) rapportering till Finansinspektionen och andra myndigheter.
PP Pension som helhet är under utveckling och förändring. Du som Ekonomichef kommer att delta i och driva utvecklingsprojekt såväl företagsövergripande som mer specifikt inriktade på ekonomifunktionen med fokus på utveckling av system, policys, rutiner, processer och arbetssätt.
Du kommer att ansvara för kontakter med PP Pensions revisorer.
En betydelsefull del i ditt arbete blir att coacha och utveckla personalen och att skapa ett öppet och trivsamt arbetsklimat som kännetecknas av glädje, samarbete, högt i tak och ett gemensamt ansvar och engagemang.
Lämplig bakgrund
Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av att arbeta brett och kvalificerat med redovisning på försäkringsbolag, företrädesvis tjänstepensionsbolag eller livbolag. Du är van att hantera rapportering till Finansinspektionen och andra myndigheter och om du har erfarenhet av att arbeta med redovisning kopplat till kapitalförvaltning är detta meriterande. Du stimuleras av att arbeta med utveckling och förändring och du har tidigare arbetat i projekt, gärna projektledande.
Personliga egenskaper
Tjänsten ställer krav på gott ledarskap och det är positivt om du haft ledarroller tidigare, men en chefsroll skulle också kunna vara ett nästa steg i din karriär.
Förutom ledaregenskaper kommer tjänsten att kräva god analytisk förmåga, engagemang, ödmjukhet, lyhördhet, ansvarskänsla samt god förmåga att kommunicera och samarbeta med andra delar av en organisation.
Du har goda kunskaper i MS Office, i synnerhet Excel, och du kommunicerar väl på svenska och engelska i såväl tal som skrift.
Det är meriterande med erfarenhet av Unit4 Business World (tidigare Agresso).
Om företaget
PP Pension grundades 1882 som Svenska Publicisternas understödsförening av Publicistklubben med syfte att förvalta medlemmarnas pensionskapital. Vi är en tjänstepensionsförening som endast finns till för företagare och anställda i medie- och informationsbranschen. Vi delar varken ut vinster till aktieägare eller några provisioner eller bonusar. Vi låter i stället vår vinst gå tillbaka till våra sparare i form av låga avgifter, rabatterade fonder och personlig rådgivning.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar PP Pension med SJR Executive Search. Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta Seniorkonsult Anders Dareholt på 070- 471 59 09 eller Researchkonsult Christina Singelman på 073-421 79 87. Skicka in din ansökan snarast då urval sker löpande. Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt. Tänk på att din ansökan inte ska innehålla känsliga personuppgifter, såsom exempelvis uppgifter om hälsa, religiös eller filosofisk övertygelse, politiska åsikter eller facktillhörighet.
Om tjänsten, utifrån behörighet, mandat och påverkanskraft, motiverar en bakgrundskontroll eller kreditupplysning kan sådan komma att genomföras under rekryteringsprocessen avseende slutkandidat.
I det fall den sökta tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten.
Varmt välkommen med din ansökan!
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter se vår integritetspolicy:
https://sjr.se/integritetspolicy/
Om SJR Executive Search
SJR Executive Search är en del av SJR, ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Vi rekryterar framtidens ledare och talanger på högsta nivå – människor som på riktigt gör skillnad i krävande miljöer. Vår vision är att genomföra rekryteringar som får företag och människor att växa och utvecklas.
SJR Executive Search grundades 2008 och är en del av koncernen SJR in Scandinavia AB (publ) noterat på First North.
Kontaktperson
Christina Singelman
Om SJR
SJR in Sweden är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom Finance/Legal, HR/Kommunikation, Inköp/Logistik, IT och Management.
SJR är idag cirka 500 medarbetare med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB med dotterbolagen SJR in Sweden AB och WES AB.
Vår process
Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan.
Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.
I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.
Personuppgifter
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy.