Löneadministratör & Lönespecialist

Effektivare löneprocesser i kombination med allt mer komplexa lagar och regler ökar behovet av ny och bredare kompetens inom löneområdet. En löneadministratör eller lönespecialist har en operativ nyckelroll och hanterar ett flertal viktiga processer och detaljer, ofta i nära samarbete med HR och ekonomiavdelningen.

En löneadministratör säkerställer att lönehanteringen sköts effektivt, korrekt och i enlighet med gällande lagar och regler. Utöver detta kan en lönespecialist även bidra med värdefull rådgivning och support för att optimera lönestrukturen och säkerställa konkurrenskraftiga ersättningspaket som lockar och behåller talangfulla medarbetare.

SJR är en erfaren, långsiktigt och tillförlitlig partner som är ledande inom konsultlösningar inom ekonomi och HR området. Med ett stort och växande nätverk av kvalitetssäkrade och erfarna konsulter över hela Sverige erbjuder vi våra kunder snabb tillgång till kompetenta lönespecialister för att täcka just deras behov.

Skicka en förfrågan

Rollen som löneadministratör

En löneadministratör, lönespecialist eller payroll specialist hanterar löner, förmåner och skatter samt stöttar som en strategisk partner för att säkerställa att organisationen uppfyller alla lagliga krav, håller sig uppdaterad med de senaste förändringarna inom arbetsrätt och skattelagstiftning samt optimerar lönesystemet för att öka effektiviteten och minska risken för fel. En lönespecialist erbjuder även råd och vägledning i samband med lönefrågor, inklusive konkurrenskraftig lönehantering.

En löneadministratör arbetar främst med Payroll och lönefrågor men kan även vara behjälplig inom HR-området samt redovisning. Huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar ofta en kombination av följande områden:

  • Ansvara för eller stötta hela löneprocessen, inklusive hantera löner, förmåner, skatter, försäkringar och pensionsadministration.
  • Support kring frågor inom lön, kollektivavtal, pension och försäkring.
  • Driva projekt kopplat till lön.
  • Deltagande i lönerevisions- och övertagsprocesser.
  • Bidra till effektivisering och digitalisering av löneprocessen.
  • Utfärda och hantera olika typer av intyg, anmälningar och lönepåverkande underlag.
  • Koordinering och rapportering till externa samt interna intressenter, inklusive försäkringskassan, skattemyndigheten och försäkringsbolag.
  • Säkerställa efterlevnad av rutiner och regelverk.
  • Systemhantering, implementering eller utveckling.
  • Stötta HR-avdelningen i olika HR frågor, processer och strategier, frågor kopplade till lön samt med rapporter och statistik.

En löneadministratör och lönespecialist har liknande arbetsuppgifter men med skillnader inom administrativa ansvar, expertis eller tidigare erfarenheter.

Lönekonsult - Konsult som löneadministratör och lönespecialist

Kvalifikationer och kompetenser

Som lönespecialist eller löneadministratör på våra konsultuppdrag krävs ofta en kombination av kompetenser och erfarenheter såsom:

  • En eftergymnasial utbildning inom lön, HR eller motsvarande.
  • Minst 1-3 års erfarenhet inom löneområdet.
  • Erfarenhet av att hantera skatter, pensioner och försäkringar.
  • God förståelse för arbetsrättens lagar och avtal.
  • Systemstark och van användare av Excel och lönesystem, t.ex. Visma, Hogia, Flex Lön, Agda och Fortnox, samt nyfikenhet för nya system.
  • Beroende på uppdraget kan ytterligare kvalifikationer vara viktiga, såsom erfarenhet från internationella bolag, kunskap om tjänstemannaavtal, erfarenhet av arbete med kollektivanställda, eller att vara auktoriserad lönespecialist.

För att lyckas i rollen behöver du ha förmågan att kommunicera och uttrycka dig väl. Som person är du självgående, serviceinriktad och trivs med att skapa och upprätthålla goda relationer med både medarbetare och chefer. Ledaregenskaper, driven, positiv attityd och en öppenhet för lärande och utveckling är egenskaper som vi värdesätter högt. Flexibilitet, struktur och noggrannhet är andra egenskaper som kommer väl till pass i denna dynamiska roll.

Connecta med oss som löneadministratör

Skicka en förfrågan

Vanliga frågor om uthyrning av löneadministratörer

Vad kostar det att hyra in en löneadministratör?

Timpriset för en löneadministratör eller lönespecialist varierar med uppdragets komplexitet och längd samt är beroende av vad som krävs kopplat till kompetenser och erfarenhet. Vi rekommenderar att ni budgeterar mellan ca 700 - 900 kr/tim, dock kan det förekomma variation både nedåt och uppåt beroende av nivå. När vi presenterar lämpliga kandidater så presenterar vi även arvodet för respektive kandidat.

Hur snabbt kan vi ha någon på plats?

På SJR arbetar vi långsiktigt och proaktivt för att tillgodose våra kunders unika behov vilket gör att vi kan presentera rätt kompetens på kort varsel. Vår effektiva, välbeprövade och flexibla process säkerställer både kvalitet och snabb leverans. Vi presenterar vanligtvis lämpliga profiler redan inom några dagar och er lönespecialist kan sedan vara på plats hos er inom några veckor.

Har ditt företag behov av en löneadministratör eller lönespecialist? Kontakta oss så hjälper vi dig att hitta den perfekta konsultlösningen.

Vi ser fram emot att höra från dig!

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.