Business Controller till Scania Sverige AB
Finance/Legal Region Stockholm
Jag är intresseradÄr du en strukturerad och självgående Business Controller som vill vara med och bidra till fortsatt tillväxt inom ett bolag i framkant? Har du erfarenhet av verksamhetsstyrning och vill ha ett roligt jobb på ett stort, komplext och framgångsrikt företag? Då är tjänsten som Business Controller på Scania Sverige AB med kontor i Kungens Kurva något för dig!
I rollen som Business Controller på Scania Sverige AB är du en del av ett drivet controllerteam. Teamet ansvarar för löpande analys och uppföljning av den operativa verksamheten utifrån budget och nyckeltal för Scania Sveriges regioner, driftställen och distributörsverksamheter. Vidare så ansvarar controllerteamet för budget och prognosprocessen. Du kommer att vara ansvarig för Distributören och vara business partner åt Scania Sveriges ledningsgrupp. Du kommer ha en central roll i verksamheten med många kontaktytor.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Upprätta prognoser, marknadsplaner och affärsplaner för centrala funktioner
- Uppföljning av månadsresultat och KPI:er samt uppföljning av mål kopplat till affärsplanen
- Agera Business Partner mot chefer och andra nyckelpersoner samt arbeta aktivt med att skapa ägarskap kring resultatet på respektive avdelning
- Investeringsanalys – planering, beräkning och kontroll av investeringar utifrån givna mallar och modeller
- Aktivt bidra med att identifiera förbättringsområden och aktiviteter för att verksamheten ska uppnå ett högre resultat
- Driva förändringar med nya verktyg, skapa best-practice och driva effektivisering
Kvalifikationer och erfarenhet
- Civilekonom eller motsvarande
- 3-5 års erfarenhet av liknande roll alt inom revision
- Meriterande med bakgrund inom retail, fordonsbranschen eller liknande
- Van att analysera finansiell information och omsätta den i slutsatser och rekommendationer
- God förståelse av redovisning
- Van att ha många kontaktytor
- Flytande i svenska och engelska i både tal och skrift
- Mycket goda kunskaper i Excel
- Erfarenhet av Dynamics 365, Power BI och Automaster är meriterande
Personliga egenskaper
Stor vikt i denna roll läggs på personlighet, inställning och viljan att utvecklas, både sig själv och sin roll. För att bli framgångsrik i denna roll behöver du vara en driven, ansvarstagande och kommunikativ person. Du har en hög analytisk förmåga och har ett affärsintresse. Du är en lagspelare, förtroendegivande, tycker om att ha många kontaktytor och har lätt att bygga relationer. Du är prestigelös och vågar utmana dig själv och din omgivning.
Du erbjuds
Du erbjuds goda utvecklingsmöjligheter och att få vara en del av ett bolag i tillväxt. Scania Sverige AB är ett bolag med en stark vilja att vara bäst och som medarbetare är du stolt över att arbeta på Scania. Det finns en stark och positiv företagskultur som genomsyrar hela verksamheten.
Om Scania Sverige AB
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav drygt 850 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt även Gävleborg, Dalarna och Uppland sedan det nyligen genomförda bolagsförvärvet av Bilmetro AB och Arver AB. Scania Sverige omsatte 7,7 miljarder SEK år 2022. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2022 registrerades 2 227 Scania lastbilar samt 245 Scaniabussar i Sverige.
Ansökan
I denna rekrytering har Scania valt att samarbeta med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sara Borgeström på 070-4715914. Urval och intervjuer sker löpande.
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla känsliga personuppgifter, såsom exempelvis uppgifter om hälsa, religiös eller filosofisk övertygelse, politiska åsikter eller facktillhörighet.
Om tjänsten, utifrån behörighet, mandat och påverkanskraft, motiverar en bakgrundskontroll eller kreditupplysning kan sådan komma att genomföras under rekryteringsprocessen avseende slutkandidat.
Varmt välkommen med din ansökan!
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter se vår Integritetspolicy
Om SJR
SJR in Sweden är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom Finance/Legal, HR/Kommunikation, Inköp/Logistik, IT och Management.
SJR är idag cirka 550 medarbetare med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget Ogunsen AB med dotterbolagen SJR in Sweden AB och WES AB.
Vår process
Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med din ansökan.
Här kan du läsa mer om ansökningsprocessen.
I det fall tjänsten medför ekonomiskt ansvar kommer en kreditupplysning att genomföras avseende slutkandidaten. I vissa rekryterings- och tillsättningsprocesser kan det bli aktuellt att genomföra en bakgrundskontroll av slutkandidaten. En bakgrundskontroll av en slutkandidat görs endast om risken i rollen motiverar att en sådan görs, på grund av rollens befogenhet, mandat och påverkanskraft. Här kan du läsa mer om vår rekryterings- och tillsättningsprocess.
Personuppgifter
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla s.k. känsliga personuppgifter såsom exempelvis hälsa eller medlemskap i fackförening. Här hittar du information om känsliga personuppgifter.
Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post till följd av GDPR.
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter, se vår integritetspolicy https://sjr.se/integritetspolicy/